Insiderbulletin: Saga Furs – värdet på auktionens förmedlingsförsäljning 128 miljoner euro

Saga Furs Oyj, insiderbulletin 28.5.2024 kl. 17.25

Saga Furs’ majauktion avslutades idag den 28.5.2024. Över 300 köpare från alla huvudmarknadsområden deltog i auktionen, och majoriteten av inköpen gick till Kina. Dessutom köptes skinn även till Sydkorea, Turkiet, Grekland och den västerländska modeindustrin.

Värdet på auktionens förmedlingsförsäljning var 128 miljoner euro (6/2023: 111 milj. euro). Vid denna auktion bjöds ut klart färre skinn jämfört med motsvarande auktion i fjol.

Av utbuden på 3,8 miljoner minkskinn såldes 96% och av utbuden på 316 000 räv- och finnsjubbskinn såldes 50%. Den positiva prisutveckling på minkskinn som inleddes i september 2023 höll i sig, och priserna steg i medeltal 6% från marsauktionen 2024. Prisnivån på räv- och finnsjubbskinn påverkas fortfarande av den svaga marknadsefterfrågan.

”Prisnivån på de flesta minskinnstyperna steg till en för producenterna lönsam nivå efter flera svåra år. Efter den lyckade minkauktionen var försäljningen av alla rävskinnstyper dämpad. För att försvara prisnivån på rävskinn lämnades en del av skinnen osålda och försäljningsprocenten blev låg”, säger Saga Furs’ verkställande direktör Markus Gotthardt.

Bolaget ordnar nästa auktion i september 2024.

SAGA FURS OYJ

Tilläggsinformation: