Tutkimus: 77 % kuluttajista välttelee kauppoja joulusesongin aikana

• 80 % kuluttajista hakee tietoja tuotteista ennen verkko-ostosten tekemistä
  • Verkkokauppojen liikenteestä jo yli puolet tulee kännyköistä
  • Yli puolet nuorista on valmis luovuttamaan henkilötietojaan, jos se parantaa palvelua.

Tiedotusvälineille 25.11.2016

Jopa 77 prosenttia kuluttajista välttää kauppoja joulusesongin aikana, ja verkkokauppoihin tullaan nyt ensimmäistä kertaa useammin kännyköillä kuin tietokoneilla tai tableteilla. Joulun ostoaikeista kertovat tiedot selviävät asiakaskokemuksen hallintajärjestelmiä tarjoavan Salesforcen julkaisemista tuoreista tutkimuksista.

Salesforce 2016 Connected Shoppers Report -tutkimus perustuu yli 4 000 aikuisen vastauksiin Kanadassa, Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa. Sitä täydentävä Q3 2016 Shopping Index -selvitys pohjautuu yli 500 miljoonan kuluttajan ostokäyttäytymiseen verkkokaupoissa, jotka hyödyntävät Salesforce Commerce Cloud -pilvipalvelua.

Tutkimusten mukaan vähittäiskauppiaiden on nyt erityisen tärkeää keskittyä tarjoamaan yhä paremmiksi hiottuja asiakaskokemuksia niin kivijalka-, verkko- kuin mobiilikaupoissakin. Hyvä asiakaskokemus on keskeinen keino varmistaa asiakkaiden tyytyväisyys ja liikevaihdon kertyminen niinä kuukausina, jotka ovat kriittisen tärkeitä koko vuoden tuloksen kannalta.

Tärkeimmät tutkimustulokset tiivistettynä:

Kuluttajat ottavat ostokokemuksen omiin käsiinsä

• 80 % kuluttajista tekee taustatutkimusta ennen ostamista verkkokaupasta
  • Kaikki ikäryhmät hakevat tietoa ensisijaisesti verkosta

Mobiili kaupankäynti ja uudenlaiset ostotavat muuttavat perinteistä ostokokemusta

• Ostaminen kännyköillä lisääntyy: nyt jo yli puolet (51%) verkkokauppojen liikenteestä tulee mobiililaitteista, kun tietokoneiden osuus on 40 % ja tablettien 9 %
  • Uudenlaiset tavaroiden vuokrauspalvelut ja kuukausisopimuksiin pohjautuvat verkkotilaukset yleistyvät erityisesti nuorten sekä ruoka- ja terveystuotteiden osalta

Kuluttajat odottavat vähittäiskaupoilta entistä parempaa palvelua

• Nuoret ovat valmiita avaamaan mieltymyksiään koskevaa dataa (56 %) ja toivovat vähittäiskauppojen hyödyntävän paikkasidonnaista informaatiota (39 %), mikäli se parantaisi palvelun laatua
  • Ilmaiset toimitukset yleistyvät: jo 67 % kaikista tilauksista toteutuu ilman toimituskuluja

Joulusesonki on verkkokauppojen kulta-aikaa

• Selvä enemmistö kuluttajista (77 %) välttelee kaupassa käyntiä joulusesongin aikana. Keskeisiä syitä tähän ovat tungos (58 %), liikenneruuhkat (33 %) ja verkkokaupan kätevyys (29 %)
  • Tulevan joulusesongin verkkokaupan odotetaan kasvavan 13 % viime vuoteen verrattuna.

Tarkempia tietoja tutkimuksista:

Lisätietoja:

Antti Möller, Netprofile
antti@netprofile.fi

Simone Versteeg, Pohjois-Euroopan viestintäpäällikkö, Salesforce
sversteeg@salesforce.com

Salesforce
Asiakaskokemuksen hallintajärjestelmiä tarjoava Salesforce kytkee yritykset ja heidän asiakkaansa yhteen aivan uudella tavalla. Salesforce on maailman johtava CRM-järjestelmien toimittaja. Lisätietoa Salesforcesta (NYSE: CRM) osoitteesta www.salesforce.com.

Any unreleased services or features referenced in this or other press releases or public statements are not currently available and may not be delivered on time or at all. Customers who purchase Salesforce applications should make their purchase decisions based upon features that are currently available. Salesforce has headquarters in San Francisco, with offices in Europe and Asia, and trades on the New York Stock Exchange under the ticker symbol “CRM.” For more information please visit http://www.salesforce.com, or call 1-800-NO-SOFTWARE.

© 2016 salesforce.com, inc. All rights reserved. Salesforce, Sales Cloud, Service Cloud, Marketing Cloud, AppExchange, Salesforce Platform, and others are trademarks of salesforce.com, inc. Other brands featured herein may be trademarks of their respective owners.

Avainsanat: