Data paljastaa: Muissa Pohjoismaissa palkataan enemmän ulkomaalaisia osaajia kuin Suomessa

Kansainvälisiin HR-säännöksiin ja palkanlaskentaan erikoistuneen Deelin kansainvälisen rekrytoinnin tilan raportin mukaan ruotsalaiset, tanskalaiset ja virolaiset yritykset rekrytoivat hanakasti ulkomailta. Suomalaisyrityksissä kansainvälinen rekrytointi on huomattavasti maltillisempaa.

HELSINKI (17.2.2023) – Yhdysvaltalainen rajattoman etätyön ja kansainvälisen rekrytoinnin pioneeri Deel on tänään julkistanut tuoreen globaalia rekrytoinnin tilaa käsittelevän Global Hiring Report -raportin. Raportista selviää, että suomalaisyritykset eivät rekrytoi ulkomailta samoissa määrin kuin esimerkiksi ruotsalaiset, tanskalaiset ja virolaiset yritykset.

Deelin raportin data pohjautuu tietoon yli 260 000 työntekijän työsopimuksista ja palkkauksesta sekä yli puoleen miljoonaan kolmannen osapuolen datapisteeseen. Suomessa Deelin asiakkaisiin kuuluvat Supercell ja RELEX Solutions, noin sadan muun yrityksen lisäksi. Maailman nopeimmin kasvavien kasvuyritysten joukkoon kuuluvan Deelin arvo on yli 11 miljardia euroa.

Raportin mukaan ruotsalaisyritykset kiihdyttivät prosentuaalisesti eniten kansainvälistä rekrytointiaan EMEA-alueella vuonna 2022. Tanskalaiset kasvattivat rekrytointiaan toiseksi eniten ja virolaiset kolmanneksi eniten. Ruotsalaisyritykset palkkasivat viime vuonna työntekijöitä ulkomailta yli kymmenkertaisen määrän verrattuna suomalaisyrityksiin. Tanskalaiset ja norjalaiset yritykset palkkasivat noin kaksinkertaisen määrän verrattuna suomalaisiin.

Suomalaisyritysten kansainvälinen rekrytointi jäi selkeästi muiden Pohjoismaiden yritysten rekrytoinnista jälkeen. Tämä selviää sekä Deelin uusimmasta raportista, sekä Pohjoismaissa teetetystä kyselytutkimuksesta, jossa suomalaiset yrittäjät kertoivat haluttomuudestaan palkata kansainvälisesti osaajia.

Suomalaisyritykset palkkasivat eniten työvoimaa Yhdysvalloista, Portugalista ja Ukrainasta. Eniten rekrytointeja tekivät IT- ja ohjelmistoalan yritykset. Noin kaksi kolmasosaa palkatuista olivat 25–34-vuotiaiden ikäluokasta.

Suomesta ulkomaille palkattiin myös eniten 25–34-vuotiaita, joiden osuus kaikista palkatuista oli 41 prosenttia. Yli puolet Suomesta ulkomaille palkatut työntekijät asuivat sopimuksentekohetkellä Helsingissä. Seuraavaksi suosituimmat kaupungit kansainvälisille organisaatioille olivat Espoo, Turku ja Tampere. Suomalaisia palkattiin ulkomailla eniten ohjelmistoalalle, ja yleisin työnimike oli tilastoanalyytikko.

Globaalissa markkinassa vaikuttavat irtosanomiset ja pienentyneet aloituspalkkiot

Määrällisesti eniten palkkaavat isojen Euroopan maiden, Ison-Britannian, Saksan ja Ranskan, yritykset. Viime vuonna eniten työvoimaa löytyi Isosta-Britanniasta, Espanjasta ja Ranskasta. Vahvinta prosentuaalista kasvua nähtiin georgialaisten, armenialaisten ja valkovenäläisten palkkaamisessa.

Tilastojen mukaan globaali rekrytointi kasvoi koko vuoden ajan ympäri maailman, ja kaikista Deelin kautta solmituista työsopimuksista 89 prosenttia oli etätyösopimuksia.

Loppuvuotta kohti irtisanomiset lähtivät nousuun yleisen taloustilanteen heikennyttyä. Tammikuussa 2022 kaikista työsopimusten päättymisistä 28 prosenttia johtui työnantajan aloitteesta, mutta joulukuussa 2022 prosenttilukema oli jo 42.

Palkat laskivat globaalisti vuoden 2022 aikana noin yhden prosentin. Työmarkkinaa ovat ravistelleet laajat irtisanomiset erityisesti IT-alalla, jonka jälkeen eniten irtisanomisia tehtiin finanssi-, verkkokoulutus- ja markkinointi-aloilla. Eniten irtisanomiset lisääntyivät prosentuaalisesti kiinteistöalalla ja media-alalla. EMEA-alueella Deelin avulla työllistyneet tienasivat keskimäärin reilut 60 000 dollaria eli nykykurssilla noin 56 000 euroa.

Kuvassa: Alex Bouaziz

Raportista: State of Global Hiring Report yhdistää aggregoitua dataa Deelin yli 260 000 työsopimuksesta ja yli 15 000 asiakkaasta yli 160 maasta. Lisäksi Deel on saanut yli 500 000 datapistettä Microversen työnantajatiedoista. Kaikki maat ja kaupungit listauksissa ovat paikkoja, joissa oli vähintään 50 työntekijäsopimusta joulukuuhun 2022 mennessä. Maksudata on saatu maista, joissa on vähintään sata palkanmaksutapahtumaa vuodessa, ja palkkojen muutokset perustuvat uusiin tehtyihin sopimuksiin. Ukrainan sodan takia Deel ei hyväksy yhtään asiakasta Venäjältä, ja siksi Venäjä ja sen tiedot eivät ole mukana raportissa. Deelin asiakkaat ovat suurimmaksi osaksi teknologia-alan yhtiöitä.

Kuvat ja suomenkielinen raportti medialle

Frank Sfakiotakis
Suomen myyntijohtaja, Deel
frank.sfakiotakis@deel.com

Deel

Deel on maailman johtava HR-säännöksiin ja palkanlaskentaan erikoistunut yritys, joka auttaa yhtiöitä palkkaamaan kenet vain, mistä vain. Deelin teknologia tarjoaa yrityksille palkkajärjestelyt, HR-palvelut, lainsäädännön, ja muut edut ja hyödyt joita tarvitaan globaalin tiimin palkkaukseen ja hallinnointiin.

Deelin järjestelmän avulla kuka vain voi itsenäisesti palkata työntekijöitä 150 maassa, jokaisen maan lainsäädäntö huomioonottaen – koko prosessi vie vain minuutteja. Yli 250 verotuksen, lainsäädännöön, kirjanpidon ja liikkumisen asiantuntijan avulla Deelin asiakkaat voivat valita kattavasta sopimuspohjapankista sopivan sopimuksen, ja se voidaan lähettää allekirjoitettavaksi yhdellä klikkauksella. Palkat voidaan maksaa 120 eri valuutalla.

Deelin perustivat vuonna 2019 Alex Bouaziz ja Shuo Wang Yhdysvaltojen San Franciscossa.

Lisätietoja: deel.com