Selvitys: Näin paljon maksaa sadan kilometrin ajaminen Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa

Skandin tekemän selvityksen mukaan sähköinen liikkuminen on kauttaaltaan merkittävästi halvempaa sähkön hintojen noususta huolimatta.

HELSINKI (19.5.2022) – Suomalainen kevyen sähköisen liikkumisen asiantuntija Skand on julkaissut uutta tietoa ajoneuvojen käyttökustannuksista. Selvityksessä käytettiin globaalia tietokantaa sähkön ja bensiinin hinnoista. Tiedot kerättiin 12.4.2022. Hintoja verrattiin ajoneuvojen keskimääräiseen kulutukseen sadalla kilometrillä, jolloin saadaan läpinäkyvästi tietoa eri ajoneuvojen käyttökustannuksista.

Ajoneuvoiksi on selvityksessä laskettu henkilöautoista bensiini-, hybridi- ja täyssähköautot, ja kevyen liikenteen ajoneuvoista bensiinimopot, sekä sähköiset neljä-, kolme- ja kaksipyöräiset. Selvitys toteutettiin Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan ajoneuvojen ja bensiinin sekä sähkön hintojen osalta.

Selvityksen mukaan hintaero bensiinikäyttöisten, hybridiautojen, sähköautojen sekä täyssähköisten kevyiden ajoneuvojen välillä on huomattava. Sadan kilometrin ajaminen bensiinikäyttöisellä ajoneuvolla maksaa  Suomessa enimmillään 25,7 euroa, hybridiautolla 9,6 euroa, sähköautolla 3,4 euroa, bensiinimopolla 6,4 euroa ja kevyen liikenteen sähköajoneuvolla noin 0,7 euroa.

Pohjoismaisessa vertailussa bensiinin käyttö oli kalleinta Norjassa ja sen jälkeen Suomessa. Norjassa bensiinin käyttö maksoi 27,2 euroa sadalla kilometrillä, Ruotsissa henkilöauton bensiinikustannukset olivat 24,3 euroa ja Tanskassa 24,9 euroa. Norja on ollut sähköisen liikkumisen edelläkävijä, ja käyttökustannukset sähköisille ajoneuvoille olivat vertailussa halvimmat alhaisen sähkön hinnan vuoksi.

Sähkön hinnan nousu lasketaan sähköistä liikkumista suosivien kukkarossa vain euroissa tai jopa senteissä

Sähköautojen ja -kulkuneuvojen käyttökustannukset olivat lähes samat joka maassa, ja ne ovat kauttaaltaan matalammat bensiini- ja hybridiautoihin verrattuna. Tanskassa korkea sähkön hinta nostaa selkeästi sähköauton kilometrihintaa.

Sekä sähkön että bensiinin ja dieselpolttoaineen hintojen noustessa kuluttajien keskuudessa on noussut huolta omien kuukausimenojen noususta. Hintojen nousu voi jopa vaikeuttaa työssäkäyntiä ja toimeentuloa. Pienikin öljyn hinnannousu voi aiheuttaa kymmenien eurojen lisäkustannukset kuukausittain. Käyttökustannuksia lisäävät myös pakolliset vakuutukset, huollot ja erilaiset lisäverot, kuten dieselautojen käyttövoimaverot. Vaikka hintaeroissa voi tapahtua isojakin heilahteluja, pitkällä aikavälillä sekä bensan että dieselin hinta on tilastojen mukaan  noussut tasaisesti.

Perinteisesti vapaa-ajan käytössä olleiden kaksipyöräisten mopojen käyttökustannukset tippuvat kymmenkertaisesti siirryttäessä bensiinimoposta sähköiseen versioon. Suomessa perinteisellä mopolla 100 kilometrin ajaminen maksaa 6,4 euroa, kun sähkömopolla sama matka kustantaa noin 0,7 euroa.

Vaikka sähkön hinnat ovat myös kohonneet, ei se verota sähköisesti ajavien kukkaroa samalla tavalla sadalla kilometrillä. Sähköautoilijoiden kulut voivat nousta joitain euroja, kevyiden sähköisten kulkuneuvojen käyttökustannukset nousevat vain joitain senttejä. Sähköauton lataukseen vaikuttavat sähkön siirtomaksut ja erillisten latauspisteiden hinta, jos autoa ei voi ladata kotona. Monet kevyen liikenteen laitteet saa ladattua kotona pistorasiasta, joten edes usean prosentin sähkönhinnan nousu ei nosta latauskuluja huomattavasti.

Kevyiden sähköisten kulkuneuvojen suosio kasvaa

Sähköinen liikkuminen on yleistynyt kaikissa Pohjoismaissa. Murroksessa olevassa markkinassa on nähtävissä myös sähköisen liikkumisen ammattimaistuminen. Erityisesti kaksipyöräiset sähköiset ajoneuvot kiinnostavat nyt ammatikseen taajamissa ja kaupungeissa ajavia henkilöitä.

“Tällä hetkellä nopeasti kasvava asiakaskunta on lyhyitä matkoja kaupungissa ajavat ammattikuskit, kuten Wolt-kuskit ja paikalliset huoltomiehet. Autolla ajamisen kustannukset ovat niin korkeat, että se vie suuren osan kuljetuksen kannattavuudesta. Kevyen sähköisen kulkuneuvon saa parkkeerata pyöräparkkiin, sen käyttökustannukset ovat vain pari euroa kuukaudessa, eikä erillistä vakuutusta tarvitse hankkia”, kertoo Skandin toimitusjohtaja Miika Utoslahti.

“Selvityksellä halusimme avata selkeästi kuluttajille sen, mitä todellisuudessa maksaa ajella kuukaudessa. Hintojen nousulle ei vielä näy loppua. Koska lähes kaikilla suomalaisilla on jokin kulkuneuvo, ja sitä tarvitaan jokapäiväisessä elämässä, on ehkä hyvä miettiä  eri vaihtoehtoja eri tilanteisiin. Mökille perheen kanssa tuskin kukaan lähtee sähkömopolla, mutta lyhyet ja ruuhkaiset välimatkat kaupungissa, työmatkat tai haja-asutusalueella lyhyet liikkumiset voisi taittaa jollain muulla kuin bensa-autolla. Rahan lisäksi se säästää luontoa”, Utoslahti päättää.

Luvut on laskettu kulkuneuvojen keskivertokulutuksella seuraavanlaisesti:

Bensiiniauton kulutus, korkea: 12 litraa/100km

Bensiiniauton kulutus, keskitaso: 7 litraa/100km

Bensiinimopon kulutus, keskitaso: 3 litraa/100km

Hybridiauton kulutus: 4,5 litraa/100km

Sähköauto: 20kWh/100km

Kevyt sähköinen kulkuneuvo: 4kWh/100km

Mediapaketti ja kuvat

Eva Carrero
CMO, Skand Oy
eva@skand.fi

Skand Oy on suomalainen vuonna 2015 perustettu sähköiseen liikkumiseen erikoistunut yhtiö, joka kehittää, valmistaa ja myy sähköskoottereita, -mopoja ja -mopoautoja. Skandin tuotteissa yhdistyy tyyli, korkea laatu ja kohtuullinen hinnoittelu. Yhtiön liikevaihto vuonna 2020 oli 3,6 miljoonaa euroa. Yhtiö keräsi vuonna 2021 yli 800 000 euron rahoituksen yksityisiltä sijoittajilta tukemaan sen kansainvälistä kasvua. Skandin sähköskoottereita on myyty Euroopassa yhteensä lähes 10 000 kappaletta.

Lisätietoja: www.skand.com