Suomalaisten yhteydenotot terveydenhuoltoon poikkeuksellisessa nousussa – elokuussa 46 % enemmän puheluita kuin vuonna 2019

Suomalaisten yhteydenotot terveydenhuoltoon jatkoivat poikkeuksellista nousua heinäkuussa ja elokuussa, kertovat palveluohjauksen ratkaisuja terveydenhuollon asiakaspalveluun tarjoavan Aurora Innovationin tilastot. Suomen terveydenhuollon organisaatioihin tulevien asiakaspuheluiden määrää seuraavien tilastojen mukaan suomalaiset hakeutuivat hoitoon aiemmista vuosista poiketen myös lomakauden aikana. Elokuussa terveydenhuollon asiakaspalvelunumerot ruuhkautuivat pahoin koronatesteihin liittyvistä kysymyksistä. Terveyspalveluiden kysynnän kasvun ennustetaan jatkuvan. Tämä vaikeuttaa koronakevään aikana kertyneen hoitovelan purkamista entisestään ja aiheuttaa terveydenhuollon kantokyvylle merkittäviä haasteita.

Koronatartunnan pelko ja kiirettömän hoidon alasajo saivat terveydenhuollon asiakaspuhelumäärät laskuun viime keväänä. Käänne kohti normaalia nähtiin kesäkuussa, jolloin yhteydenotot kääntyivät ensimmäistä kertaa nousuun. Normaalisti asiakaspuheluiden määrä vähenee kesällä. Poikkeuksellinen kasvu jatkui myös heinäkuussa, jolloin asiakaspuheluita raportoitiin 671 555 kpl. Määrä on noin 23 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019, jolloin puheluita oli heinäkuussa 543 879 kpl. Elokuussa valtaosa suomalaisista palasi kesälomalta arkeen. Asiakaspuheluita raportoitiin elokuussa yhteensä 904 026 kpl, mikä on noin 46 prosenttia enemmän kuin vuoden 2019 elokuussa, jolloin puheluita oli 618 166 kpl.

Koronalinja kymmenkertaisti vastatut puhelut Ylöjärvellä
Koronatestaukseen liittyvät ohjeistukset ovat ruuhkauttaneet terveydenhuollon asiakaspalvelunumerot monin paikoin, vaikka koronatartuntojen määrä onkin pysynyt Suomessa maltillisena. Aurora Innovationin ylläpitämille korona-aiheisiin kohdennetuille koronalinjoille on tullut maalis- ja elokuun välisenä aikana yhteensä 126 932 puhelua. Pahimmat ruuhkat koronapuheluissa nähtiin 24.8., jolloin koronalinjoilla raportoitiin 7 264  puhelua. Lasten testausohjeistus muuttui seuraavana päivänä, mikä näkyi välittömästi puhelumäärien vähentymisenä koronalinjoilla.

Testausruuhkan seurauksena korona-aiheisiin keskittyviä koronalinjoja on avattu terveyskeskuksissa kiihtyvään tahtiin, jotta myös kasvussa olevat kiirettömän hoidon yhteydenotot saadaan hoitumaan sujuvasti.  Ylöjärven terveyskeskuksessa koronalinja saatiin toimintaan hyvin nopeasti.

“Puhelut lähtivät meillä kasvuun heinäkuussa ja pahimmillaan soittajia saattoi olla jonossa toistasataa. Henkilökunta ei pystynyt yksilöimään, millä asialla potilas soitti ja jonotusaika saattoi olla tunteja. Pahin piikki nähtiin elokuun puolivälin jälkeen, jolloin puheluita oli noin 800 päivässä – noin 200 enemmän kuin normaalisti. Aurora Innovationin avulla saimme vajaassa vuorokaudessa pystyyn koronalinjan, jonka avulla yhteydenot saatiin lajiteltua järkevästi ja saimme yli kymmenkertaistettua vastattujen puheluiden määrän. Sillä oli myös iso merkitys henkilökunnan henkiselle hyvinvoinnille”, kertoo Ylöjärven kaupungin avosairaanhoidossa työskentelevä osastonhoitaja Mikko Hyytiäinen.

Asiakaspuheluiden poikkeuksellinen kasvu läpi kesän ja elokuun kertoo, että kevään aikana paisunut hoitovelka alkaa toden teolla purkautumaan Suomessa. Terveyspalveluiden kasvava kysyntä, yhdistettynä koronan ja syksyn flunssakauden aiheuttamiin ruuhkiin, aiheuttaa terveydenhuollon kantokyvylle merkittäviä haasteita.

“Puhelumäärien kasvu tulee kuormittamaan terveydenhuollon ammattilaisia entisestään.  Potilastyötä tekevien tulisi kuitenkin pystyä käyttämään maksimaalinen osa työajasta hoitotyöhön. Aurora Innovationin teleQ-sovellus tarjoaa tähän erinomaisen mahdollisuuden tavalla, jossa ammattilainen itse pystyy organisoimaan omaa työtään itselleen sopivimmalla tavalla”, kertoo Aurora Innovation Oy:n Suomen ja Baltian maajohtaja Tapani Kyrki.

Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Portugalissa ja Espanjassa toimiva Aurora Innovation on toimittanut yli 3000 pilvipohjaista asennusta Euroopan terveydenhuollon markkinoilla. 38 prosenttia Suomen väestöstä on Aurora Innovation Oy:n perusterveydenhuollolle tarjoamien palveluohjauksen ratkaisujen piirissä. Suomessa yrityksen ratkaisuja käyttävät muun muassa Pirkanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirit, Turun kaupunki, Espoon kaupunki ja lukuisat kunnat ympäri maata.

Tapani Kyrki
Aurora Innovation Oy, Suomen ja Baltian maajohtaja
tapani.kyrki@aurorainnovation.com

Mikael Liias
Aurora Innovation AB, Director, Strategic Sales, Europe
mikael.liias@aurorainnovation.com

Media kit

Ruotsin Uppsalassa vuonna 1996 perustettu Aurora Innovation auttaa yrityksiä ja organisaatioita kehittämään asiakaspalvelunsa laatua parantamalla tavoitettavuutta ja helpottamalla yhteydenottoa yrityksen ja asiakkaiden välillä. Aurora Innovation Oy on Aurora Innovation Ab:n tytäryhtiö, ja sillä on yli 70 työntekijää Ruotsissa, Suomessa, Hollannissa, Portugalissa ja Espanjassa. Yrityksen liikevaihto on noin 9 miljoonaa euroa vuosittain.

Aurora teleQ on johtava potilaiden tavoitettavuutta maksimoiva resurssienhallinnan viestintäratkaisu, joka tarjoaa takaisinsoittopalvelua, jonotustoimintoa sekä sähköisiä monikanavaisia yhteydenottopalveluita (chat, sähköposti, videopuhelu, tekstiviesti). Lisätietoja: www.aurorainnovation.com/fi