Tutkimus: mikrobiuute suomalaisesta luonnosta auttaa atooppisesta ihottumasta kärsiviä

Liiallisen hygieeniset ja luonnosta irrallaan olevat elintavat ja -ympäristöt ovat lisänneet immuunivälitteisiä sairauksia. Ainutlaatuisessa tutkimuksessa Uute Scientificin tutkijat osoittivat, että mikrobiuutteen säännöllinen levittäminen iholle auttoi vähentämään atopialääkkeiden tarvetta. Mikrobiuute tuo luontoaltistusta, joka voi auttaa useiden sairauksien hoidossa.

HELSINKI (3.10.2024) – Suomalainen bioteknologian startup Uute Scientific on julkaissut uuden tutkimuksen, jossa selvitettiin luontoaltistusta tuovan mikrobiuutteen vaikutusta atooppiseen ihoon. Tutkimukseen osallistui 142 vapaaehtoista atoopikkoa, joista puolet sai lumevoidetta ja puolet Re-Connecting Nature™ -mikrobiuutetta sisältänyttä voidetta. Kyseessä on maailman ensimmäinen luontoaltistusta sisältävä tuote, joka mukailee Suomen luonnon biodiversiteettiä. Tutkimuksen takana ovat Uute Scientificin tutkijat. Tutkimus on osa Tampereen ja Helsingin yliopistojen väitöskirjoja. Tutkimuksen testivoiteita (mikrobiuutetta sisältänyt voide tai värjätty lumevoide) käytettiin osana normaalia elämää noin seitsemän kuukauden ajan.

Tulokset osoittavat, että luontoaltistusta saaneessa ryhmässä atopialääkkeitä käyttäviä ihmisiä oli vähemmän kuin lumevoidetta käyttäneessä ryhmässä. Mikrobiuutetta sisältävä voide myös vahvisti ihon suojakerrosta ja esti ärsytystä atooppisessa ihossa erityisesti syksyn käännyttyä talveksi. Ihon suojakerroksen heikentyminen on yksi atopian suurimpia ongelmia, joten mikrobiuutteen aikaansaama suojakerroksen vahvistuminen on erittäin lupaava uutinen atoopikoille.

Tutkimus todistaa, että luonnonmukaisen mikrobiuutteen levittäminen iholle auttaa immuunivälitteisen sairauden, kuten atopian, hoidossa. Lisäksi tutkimus osoittaa, että Uute Scientificin inaktiiviset mikrobit stimuloivat ja tukevat ihmisen immuunipuolustusta.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun luonnonmukaisen mikrobidiversiteetin lisääminen voiteen avulla on saanut aikaan positiivisia terveysvaikutuksia tiettyyn sairauteen. Tulokset osoittavat, että luontoaltistuksella voidaan tukea nykyisiä atooppisen ihottuman hoitomuotoja. Nykyisillä lääkkeillä on useita ei-toivottuja sivuvaikutuksia, joten tutkimuksen tulokset ovat mullistavia maailman yli 200 miljoonalle atoopikolle.

“Kyseessä on todella merkittävä, historiaa tehnyt tutkimus, joka on tieteellisesti todistanut luonnon mikrobien positiivisen vaikutuksen vakavan sairauden hoidossa. Aloitamme atopiasta, mutta myös monet muut immunivälitteiset sairaudet, kuten allergiat, astma, Parkinsonin tai jopa Alzheimerin tauti, voivat hyötyä mikrobiuutteesta”, sanoo Uute Scientificin toimitusjohtaja ja perustajajäsen Kari Sinivuori.

“Aloittaessamme tutkimusta saimme valtavan määrän ilmoittautumisia halukkailta vapaaehtoisilta. On selvää, että ihmiset haluavat löytää vaihtoehtoja tämänhetkisille lääkehoidoilleen. Ihmiset haluavat enemmän luonnonmukaisia tuotteita päivittäiseen elämäänsä. Nykyiset lääkkeet eivät itsessään paranna atopiaa. Ne hillitsevät oireita kuten kutinaa, mutta menettävät tehoaan ajan myötä. Jotta oireet pysyvät aisoissa, on lääkkeen määrää lisättävä jatkuvasti. Tämä johtaa ihon terveyden heikkenemiseen ja noidankehään, jossa potilas on riippuvainen lääkkeistä eikä voi lopettaa niiden käyttöä”, Sinivuori jatkaa.

Nykyajan elintavat ovat johtaneet siihen, että ihmiset elävät hyvin hygieenisessä ympäristössä ilman kosketusta luontoon. Koronaviruspandemia vain pahensi tilannetta käsidesin käytön ja pintojen desinfioimisen lisäännyttyä. Haitallisten virusten lisäksi liiallinen hygienia tappaa myös ihmisen terveydelle tärkeitä mikrobeja. Monet tutkimukset ovat jo osoittaneet, että länsimainen elämäntapa, kaupungistuminen ja biodiversiteetin katoaminen ovat yhteydessä kroonisten tulehduksellisten sairauksien yleistymiseen*. Atopia on vain yksi näistä sairauksista.

Tampereen ja Helsingin yliopistoissa tehty keksintö on Uute Scientificin Re-Connecting Nature™ (RCN), jonka mikrobidiversiteetti muistuttaa Suomen metsien ja luonnon monimuotoisuutta. Sitä käytetään aktiivisena raaka-aineena kuluttajatuotteissa, jolloin ihmiset, jotka eivät ole päivittäin kosketuksissa luonnon kanssa, saavat tärkeän ja vahvan mikrobialtistuksen päivittäistuotteiden välityksellä.

Yrityksen in vitro -keinoihomallilla tehdyt laboratoriotutkimukset osoittavat, että RCN vähentää tulehduksellisia sytokiineja. Nämä tulokset tukevat aikaisempia yliopistoissa tehtyjä tutkimuksia, joissa päiväkotien lapset altistettiin luonnon monipuoliselle mikrobiomille, ja joissa havaittiin tulehduksellisten sytokiinien vähenemistä.

Uute Scientificin RCN-mikrobiuutetta käytetään tällä hetkellä noin 100 terveys- ja kauneustuotteessa kymmenessä eri maassa. Uute Scientificin asiakkaisiin kuuluu tunnettuja kauneusalan yrityksiä, kuten NOBE, Luonkos, Moi Forest ja Sees, sekä lemmikkien hyvinvointibrändi Doggy Potion.

“Tutkimuksemme vahvisti hypoteesimme, ja olemme innoissamme voidessamme tuoda luonnon takaisin ihmisten elämään useiden eri päivittäistuotteiden kautta. Uutettamme voidaan käyttää lähes missä tahansa tuotteessa kuten värikosmetiikassa, voiteissa, tekstiileissä, lasten leluissa tai ruuassa, ja nyt olemme myös lähempänä lääkkeitä kuin koskaan. Vastaanotto lääkeyhtiöiden ihotautilääkäreiltä on ollut innostunutta ja tutkimustuloksiin suhtauduttiin mielenkiinnolla”, Sinivuori päättää.

Lisätietoja tutkimuksesta:

Tutkimus on rekisteröity: https://clinicaltrials.gov: ID NCT06129136

Tutkimus oli lumekontrolloitu, satunnaistettu ja tuplasokotettu. Mikrobiuutetta tai väriainetta lisättiin atoopikoille tuttuun voiteeseen. Testivoiteita käytettiin säännöllisesti vähintään kolme kertaa viikossa seitsemän kuukauden ajan. Osallistujat olivat aikuisia Suomen kansalaisia, ja he olivat iältään 18–65-vuotiaita.

Olli Laitinen, tohtori, Chief Science Officer, perustajajäsen, Uute Scientific
Johanna Kalmari, tohtoritutkija, tutkimusjohtaja, Uute Scientific
Iida Mäkelä, tohtoritutkija, tuotejohtaja, Uute Scientific

*Tieteellinen tutkimus:

1. Von Hertzen, L., Hanski, I., & Haahtela, T. (2011). Natural immunity: biodiversity loss and inflammatory diseases are two global megatrends that might be related. EMBO reports, 12(11), 1089-1093.

2. Hanski, I., von Hertzen, L., Fyhrquist, N., Koskinen, K., Torppa, K., Laatikainen, T., ... & Haahtela, T. (2012). Environmental biodiversity, human microbiota, and allergy are interrelated. Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(21), 8334-8339.

3. Kondrashova, A., Seiskari, T., Ilonen, J., Knip, M., & Hyöty, H. (2013). The ‘Hygiene hypothesis’ and the sharp gradient in the incidence of autoimmune and allergic diseases between Russian Karelia and Finland. Apmis, 121(6), 478-493.

4. Lehtimäki, J., Thorsen, J., Rasmussen, M. A., Hjelmsø, M., Shah, S., Mortensen, M. S., ... & Stokholm, J. (2021). Urbanized microbiota in infants, immune constitution, and later risk of atopic diseases. Journal of Allergy and Clinical Immunology, 148(1), 234-243.

5. Roslund, M. I., Puhakka, R., Grönroos, M., Nurminen, N., Oikarinen, S., Gazali, A. M., ... & ADELE Research Group. (2020). Biodiversity intervention enhances immune regulation and health-associated commensal microbiota among daycare children. Science advances, 6(42), eaba2578.

Lisätiedot medialle:

Kuvat medialle

Kari Sinivuori, toimitusjohtaja
Uute Scientific
kari.sinivuori@uutescientific.com

Uute Scientific

Me olemme Uute Scientific Suomesta.

Tuoteinnovaatiomme Re-Connecting Nature™ mikrobiuute kehitettiin Tampereen ja Helsingin yliopistoissa. Se vastaa koostumukseltaan rikasta metsästä ja luonnosta löytyvää mikrobiyhteisöä. Kun sitä lisätään raaka-aineena erilaisiin kuluttajatuotteisiin, kuten kosmetiikkaan tai tekstiileihin, luontoaltistus voidaan tuoda osaksi jokapäiväistä arkea silloinkin, kun se ei esimerkiksi kaupunkiympäristössä ole mahdollista.

Luontoaltistus on välttämätöntä, jotta puolustusjärjestelmällä on mahdollisuus kouluttaa itseään ja ylläpitää toimintojaan. Vielä 10 vuotta sitten tämäntyyppistä innovaatiota ei olisi pystytty tekemään. Nyt tietotaitoa on tarpeeksi. Olemme luoneet uuden tieteenalojen rajapintaan syntyneen ekosysteemin, immunoekologian, jossa ympäristöekologia ja lääketiede yhdistyvät. Samalla tämä on mahdollistanut suomalaisen huippuinnovaation syntymisen.

Visionamme on ”elämä ilman immuunivälitteisiä sairauksia”. Toivomme, että pystymme muuttamaan elinympäristömme terveyttä ja hyvinvointia edistäväksi erilaisten kuluttajatuotteiden avulla.

Lisätietoja: www.uutescientific.com