Kalle Rovanperä johtaa Saksan MM-rallissa – Kopecky kohtasi ongelmia, mutta iski takaisin

18. elokuuta 2018. Kalle Rovanperä johtaa Saksan MM-rallissa WRC2-luokkaa ennen rallin päätöspäivää. Luokkaa perjantain jälkeen hallinnut tšekkiläiskuski Jan Kopecky kärsi päivän toisella erikoiskokeella ja putosi kärjestä, nousten lopulta takaisin voittokamppailuun. Saksan MM-rallissa ajettiin lauantaina kahdeksan erikoiskoetta, jotka sisälsivät yli 180 erikoiskoekilometriä.

Jan Kopecky onnistui kasvattamaan lauantain ensimmäisellä erikoiskokeella johtoaan suhteessa Eric Camilliin. Johto tuon erikoiskokeen jälkeen oli yli 20 sekuntia. Legendaarisella Panzerplatten, yli 38 kilometrisellä erikoiskokeella Kopecky koki kuitenkin rengasrikon ja putosi yhdeksänneksi, yli minuutin päähän kärjestä.

- Huomasin yllättäen, että meillä on rengas tyhjänä. Pysähdyimme välittömästi vaihtamaan sitä, kertoi pettynyt tšekkiläiskuski Jan Kopecky.

Kopeckyn loppupäivän huima ajo ja kanssakilpailijoiden epäonni nosti tšekkiläisen peräti kolmanneksi. Eroa kärkeen ennen viimeistä päivää on ainoastaan 5,9 sekuntia.

Luokan kärjessä ajanut Eric Camilli joutui keskeyttämään päivän ennen viimeistä edellistä erikoiskoetta. Toisena ollut Stéphane Lefevbre kohtasi ongelmia erikoiskokeella 14 jääden yli minuutin kärjestä.

Kalle Rovanperä johtoon ensimmäisessä asfaltilla ajettavassa MM-rallissaan

17-vuotias ŠKODA Motorsportin suomalaislahjakkuus Kalle Rovanperä pystyi ajamaan puhtaan päivän rallissa. Aamupäivällä Rovanperä ajoi parhaimmillaan WRC2-luokan neljänneksi kovinta vauhtia. Iltapäivän toisella erikoiskokeella, pahamaineisella Panzerplattella Rovanperä oli jo kolmanneksi nopein. Päivän päätteeksi Rovanperä onnistui tasaisen vauhtinsa ja kanssakilpailijoiden ongelmien ansiosta nappaamaan kärkisijan 2,9 sekunnin erolla italialaiseen ŠKODA Fabia R5 -kuljettajaan, Fabio Andolfiin.

- Oikein hyvä päivä oli. Tultiin ensimmäinen lenkki läpi ja merkattiin paikat ylös. Kahdella viimeisellä erikoiskokeella ajoimme reippaammin, kun huomattiin, että alkoi tiukka kilvanajo. Tiedettiin etukäteen, että viisaasti, ilman virheitä ajamalla täällä voi nousta korkealle ja niin kävi, summaili Rovanperä päivän päätteeksi.

- Kopeckyn vauhti huomenna tulee olemaan huimaa. Meille ensimmäinen lenkki huomenna on haasteellinen kokemuksen puutteen vuoksi, mutta toivottavasti saadaan tiimille hyvä tulos ja päästään palkintokorokkeelle, jatkoi Rovanperä maltillisena.

ŠKODA-kuljettajilla on kolmoisjohto ennen rallin päätöspäivää. Ralli jatkuu sunnuntaiaamuna Suomen aikaa. Sunnuntaina ajetaan kolme erikoiskoetta, joille kertyy yhteismittaa reilun 72 kilometrin verran. Voittaja on selvillä iltapäivällä ajettavan viimeisen erikoiskokeen jälkeen.

WRC2-luokan tilanne EK 15/18 jälkeen:

1. Rovanperä/Halttunen (FIN), ŠKODA Fabia R5, 2:34:29.8
2. Andolfi/Inglesi (ITA), ŠKODA Fabia R5, +2.9