Škoda-kuljettajat Lindholm ja Pietarinen upeassa vauhdissa Neste Rallin ensimmäisenä ajopäivänä

26. heinäkuuta. Rallin MM-sarjan Suomen osakilpailu käynnistyi torstai-iltana Harjun näyttävällä kaupunkierikoiskokeella. Škoda-kuljettajista korkeimmalle kipusivat Emil Lindholm ja Eerik Pietarinen, jotka tykittivät identtisen ajan avauserikoiskokeella. Škoda Motorsportin tehdaskuljettajista parempi oli tällä kertaa Ole Christian Veiby toisella sijalla, kun Kalle Rovanperä jäi kahdeksanneksi.

Rovanperän harteille kasailtiin ennakkosuosikin paineita, mutta rallin SM-sarjan kärkipaikkaa hallinnoiva Eerik Pietarinen ja ensi kertaa Škoda Fabia R5 -autolla MM-tasolla ajanut Emil Lindholm tykittivät Rovanperän edelle Harjun erikoiskokeen päätteeksi. Miehet ajoivat täysin identtiset ajat, jotka oikeuttivat WRC2-luokan kolmanteen ja neljänteen sijoitukseen.

- Oli rento veto. Oli vähän renkaita siirtynyt, mutta ei annettu sen häiritä. Ihan hauskaa oli. Uskon, että moni ratkaisu täällä tulee tapahtumaan rengasrikkojen muodossa, toivottavasti ei meille. Maltilla lähdetään huomiseen, koska pitkä rallihan tämä on, totesi Lindholm maaliintulon jälkeen.

- Ihan hyvä aloitus oli, sellainen perusaloitus. Lähdössä ehkä nostin vähän liian aikaisin kytkintä, ja vähän meinasi siinä puutua. On se erilaista ajaa asfaltilla, auto puskee enemmän kuin soralla. Ei se helppoa ole, mutta se on kaikille sama. En ole asfaltilla vielä oikein ajanut kunnon slicks-renkailla. Huomiseen lähdetään ihan hyvillä mielin, sen näkee muutaman pätkän jälkeen missä mennään. Kovaa täytyy ajaa, jos meinaa päästä kärkeen, pohdiskeli Pietarinen.

Kalle Rovanperä avasi MM-ralliuransa torstaina WRC2-luokan kahdeksannella sijalla. Mies joutui taiteilemaan MM-avauksensa sadekelissä.

- Vähän harmitti, kun alkoi sataa ja tietää, että kuivalla kelillä pääsisi nopeammin. Tultiin kuitenkin nätisti läpi eikä tehty tyhmiä virheitä. Huomenna aloitetaan rauhallisemmin ja yritetään saada ehjä kilpailu alle. Katsotaan vähän, miten muut ajavat, ja yritetään saada hyvä kilpailu aikaiseksi.

Neste Ralli jatkuu perjantaina erikoiskokeilla 2-11, joista ensimmäinen, Moksin erikoiskoe, starttaa matkaan klo 8.18.

Tuloksia EK 1/23 jälkeen, WRC2-luokka
1. Fabio Andolfi (ITA) 1.54,1