Škoda-kuljettajilla upea ralliviikonloppu – Pietarinen loistovauhdissa Virossa, Lindholm voittoon Sastamalassa

15. heinäkuuta. Vuoden tauon jälkeen kilpailukalenteriin palannut Rally Estonia päättyi sunnuntaina 15.7. iltapäivällä. Kilpailun voittoon ajoi kotiyleisönsä edessä Ott Tänak, joka onnistui saavuttamaan voiton minuutin erolla. Paras Škoda- ja R5-luokan kuljettaja oli Eerik Pietarinen yleiskilpailun neljännellä sijalla. Sastamalassa puolestaan Emil Lindholm pääsi juhlimaan Autoglym Rallin voittoa.

Virossa nelossijasta nähtiin kova kamppailu kahden suomalaiskuljettajan välillä. Lopulta taisto kääntyi Eerik Pietarisen eduksi, joka näin ollen oli oman luokkansa nopein. Jari Huttunen antoi hyvän vastuksen, mutta Pietarinen veti tällä kertaa pidemmän korren.

Pietarisen neljäs sija rakentuikin erityisesti vahvasti sujuneen kilpailun alkupuolen varaan, sillä nuorukainen onnistui toistuvasti kääntämään pienet marginaalit edukseen. Parhaimpaan erikoiskoesijoitukseensa Pietarinen ylsi 11. erikoiskokeella ollen toinen.

- Kisasta jäi hyvä fiilis ja meillä oli tosi hyvää kilpailua Huttusen kanssa. Tiet olivat nopeita ja hyppyjä oli paljon sekä reitillä paljon yleisöä, joten tunnelma oli todella hienoa, Pietarinen tunnelmoi rallin maalissa.

24-vuotias kuljettaja on saanut arvokasta kokemusta heinäkuussa sekä San Marinon että Viron teiltä kohti tulevaa Suomen MM-rallia, Neste Rallia. Kotikilpailu häämöttää kahden viikon päässä heinäkuun viimeisenä viikonloppuna.

Autoglym Rallissa juhlittiin jälleen suomalaisvoittajaa

Tänä vuonna Sastamalassa ajetun Autoglym Rallin voitto palasi jälleen suomalaiskuljettajalle, kun teiden nopein oli Škoda Fabia R5 -ralliautoa ohjastanut Emil Lindholm. Lindholm ajoi seitsemän erikoiskokeen kilpailussa viisi pohja-aikaa.

- Kyllä tämä oli tähän mennessä urani paras tulos ja ehjin kokonaisuus, Lindholm hehkutti rallin maalissa.

Lindholm ja kartanlukija Mikael Korhonen onnistuivat jo kilpailun ensimmäisillä erikoiskokeilla rakentamaan hyvän kaulan taaksepäin, mikä vähensi painetta viimeisillä erikoiskokeilla.

- Kun ajo sujuu kuin itsestään, niin tuloskin on yleensä hyvä. Ajo oli rentoa ja en joutunut puristamaan ja miettimään, vaan ajat tulivat nätisti, Lindholm veisteli.

Škodan vahvaa menestystä lisäsi norjalainen Ole Christian Veiby, joka sijoittui kilpailussa lopulta kolmanneksi. Veiby taipui taistelussa kakkossijasta Jarkko Nikaralle. Kaksikon taistelu toisesta sijasta oli kovaa, mutta Nikara oli varsinkin kilpailun alun sekuntitaistoissa vahvempi.

Lindholm jatkaa voiton jälkeen valmistautumista tulevaan Neste Ralliin, joka ajetaan Jyväskylässä ja lähiympäristössä 26.-29. heinäkuuta. Lähtökohdat ovat luonnollisesti erinomaiset.

- Uran ensimmäinen yleiskilpailun voitto, hyviä päänahkoja ja vielä onnistunut Suomen MM-rallin kenraali. Olen todella tyytyväinen, Lindholm summasi.

Tuloksia, Rally Estonia, Otepää  13.-15.7.2018
1. Ott Tänak 1.12.31,1