Škoda Motorsportin Kopecký WRC2-luokan johdossa Saksassa – Rovanperä viides

Report this content

17. elokuuta. Tšekkiläiskuljettaja Jan Kopecký pitää johtopaikkaa WRC2-luokkassa Saksan MM-rallissa kahden ajopäivän jälkeen. Škoda Fabia R5 -ralliautoa käskyttävä kokenut kuljettaja johtaa luokkaa reilulla 22 sekunnin erolla toisena ajavaan Ranskan Yoann Bonatoon. Kopeckýn tallikaveri Kalle Rovanperä on luokassa viidentenä.

Bostalseen alueella ajettavan kauden yhdeksännen MM-rallin toista ajopäivää leimasi sateiset olosuhteet, jotka tekivät asfalttitiet lähes petollisen liukkaiksi. Myös Kopecký joutui ajamaan kieli keskellä suuta.

- Olosuhteet eivät olleet helpot tänään sateen vuoksi. Tiet olivat paikoin todella liukkaita ja piti olla varovainen ajolinjojen kanssa, koska WRC-kuskit olivat leikanneet paikoin mutkissa kohtalaisen rajusti. Toivottavasti huomenna olisi kuivaa, koska edessä on pitkä päivä ja esimerkiksi Panzerplatten huima erikoiskoe, Kopecký summasi päiväänsä.

Suomen 17-vuotias Kalle Rovanperä osoitti kykynsä heti torstain avauspätkällä jääden kärkiajan ajaneesta viron Ott Tänakista vain 0,1 sekuntia ja pitäen hetken aikaa yleiskilpailun toista sijaa.

Perjantain myös Rovanperä joutui olemaan varuillaan sateen liukastamien teiden kanssa.

- Saimme tänään paljon kokemusta ja tietoa erilaisista rengasvariaatioista. Olemme nyt viidensiä luokassamme ja kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen tähän päivään. Jatketaan huomenna oppimista ja kokemuksen keräämistä, nuori suomalainen kertoi.

Saksan MM-ralli jatkuu lauantaina 18.8. kahdeksalla erikoiskokeella. Ralli päättyy sunnuntaina.

Tuloksia 7/18 EK:n jälkeen, WRC2-luokka, Bostalsee, Saksa 17.8.
1. Jan Kopecký (CZE) 1.04.06,8
2. Yoann Bonato (FRA) + 22,2
3. Eric Camilli (FRA) + 22,3
4. Kajetan Kajetanowicz (POL) + 37,0
5. Kalle Rovanperä (FIN) + 38,8

Lisätietoja:
Kari Aalo                                    Sami Kolsi
Viestintäpäällikkö                       tiedottaja, Dezoo Oy
+358 10 436 2112                      +358 50 560 7293
kari.aalo(at)skoda.fi                   sami(at)samikolsi.com

ŠKODA AUTO

• Yksi maailman vanhimmista autonvalmistajista. Yrityksen historia alkaa polkupyörävalmistuksella vuonna 1895, jonka jälkeen tuotanto laajenee moottoripyöriin ja autoihin. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Mladá Boleslavissa, Tšekin tasavallassa
  • Valmistaa tällä hetkellä seitsemää automallia: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ sekä KODIAQ ja SUPERB.
  • Valmisti vuonna 2017 yli 1,2 miljoonaa autoa.
  • On ollut osa Volkswagen-konsernia vuodesta 1991. Autojen lisäksi ŠKODA kehittää ja valmistaa autojen komponentteja sekä moottoreita ja vaihteistoja.
  • Valmistaa autoja Tšekin tasavallassa kolmessa tehtaassa; tuotantoa on myös Kiinassa, Venäjällä, Slovakiassa, Algeriassa ja Intiassa – pääasiassa konserniyhteistyössä.
  • Työllistää yli 35 000 ihmistä eri puolilla maailmaa ja toimii yli 100 maassa.

ŠKODA Suomessa

• Vuonna 2017 Suomessa rekisteröitiin 11 505 uutta ŠKODA-henkilöautoa. ŠKODA saavutti sillä henkilöautorekisteröintitilastoissa sijan kolme, markkinaosuus oli 9,8 %.
  • ŠKODA oli yritysautorekisteröinneissä sijalla yksi, markkinaosuus 16,9 %
  • Octavia oli viime vuonna Suomen myydyin automalli, jota rekisteröitiin 5694 kappaletta, ja sen osuus koko Suomen automyynnistä oli 4,9 %. Octavia oli tämän lisäksi myydyin yritysauto sekä myydyin kaasuauto.

Avainsanat: