Škodalla laaja kaarti huippunimiä Suomen ja Viron rallipoluilla viikonloppuna

Report this content

12. heinäkuuta. Škoda-rallikuljettajia nähdään kilpailuvauhdissa tulevana viikonloppuna sekä Suomessa että Virossa. Suomen Sastamalassa ajettavan Autoglym Ralliin osallistuvat Emil Lindholm ja norjalainen Ole Christian Veiby. Viron Rally Estoniassa puolestaan kilpailee Eerik Pietarinen.

Virolaiset rallin ystävät saavat jälleen aihetta juhlaan, kun Rally Estonia palaa kilpailukalenteriin vuoden tauon jälkeen. Mukana kilpailussa on myös Škodalla ajava Eerik Pietarinen, joka osallistuu kilpailuun ensimmäistä kertaa.

24-vuotias Pietarinen hakee kilpailusta hyvää vauhtia ja tuntumaa kohti Neste Rallia. R5-luokassa ajavalla Pietarisella ennakko-odotukset ovat korkealla, sillä ennusmerkit vaikuttavat hyviltä.

- Ralli vaikuttaa todella hyvin tehdyltä. Tämä on ehkä paras ralli, jossa olen ollut. Reitti on mielenkiintoinen, sillä siinä on paljon ylityksiä ja hyppyjä. Odotan hyvää kisaa.

Pietarisen haaste tulee olemaan todella kova, sillä kilpailussa on mukana tunnettuja WRC-kuljettajia ja talleja, suurimpana tähtenä kotiyleisön suosikki Ott Tänak. Mahdollisuudet omassa luokassa pärjäämiseen ovat kuitenkin hyvät. Suomalaisittain paras sijoitus Rally Estoniassa on Toni Gardemeisterin kolmas sija vuodelta 2010. Edellisessä Rally Estoniassa voittoon ajoi Ralfs Sirmacis R5-luokan Škoda Fabialla.

Tartton maastoissa kilpailevat viikonlopun aikana yhteensä 104 kuljettajaa 12 eri maasta. Ensimmäiset erikoiskokeet ajetaan lauantaiaamuna, ja viimeinen 16 erikoiskokeesta ajetaan sunnuntaina iltapäivällä.

Kaksi Škoda-kuskia Autoglym Rallyssa

Škoda-kuljettajia nähdään myös Suomen sorateillä, kun Emil Lindholm ja Ole Christian Veiby osallistuvat viikonloppuna Autoglym Rallyyn. Sastamalan ympäristössä järjestettävä tapahtuma alkaa perjantaina yleisöerikoiskokeella.

Mukana kilpailussa on lähes 100 autokuntaa yhdeksästä eri maasta. Kilpailu onkin profiloitunut erinomaiseksi mahdollisuudeksi viimeisiin testauksiin ja totutteluihin ennen Neste Rallia.

Viime vuonna kilpailussa toiseksi sijoittunut Veiby lähtee nostamaan sijoitustaan lähtemällä ralliin ensimmäisenä. Viime vuonna yhdeksänneksi sijoittunut Lindholm starttaa ralliin kolmantena.

Kilpailun voittajalista kattaa listan tunnettuja lajin supertähtiä Tommi Mäkisestä Marcus Grönholmiin. Viime vuonna yhdeksän suomalaisvoiton putken katkaisi Thierry Neuville.

Lisätietoja:
Kari Aalo                                    Sami Kolsi
Viestintäpäällikkö                       tiedottaja, Dezoo Oy
+358 10 436 2112                      +358 50 560 7293
kari.aalo(at)skoda.fi                   sami(at)samikolsi.com

ŠKODA AUTO

• Yksi maailman vanhimmista autonvalmistajista. Yrityksen historia alkaa polkupyörävalmistuksella vuonna 1895, jonka jälkeen tuotanto laajenee moottoripyöriin ja autoihin. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Mladá Boleslavissa, Tšekin tasavallassa
  • Valmistaa tällä hetkellä seitsemää automallia: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ sekä KODIAQ ja SUPERB.
  • Valmisti vuonna 2017 yli 1,2 miljoonaa autoa.
  • On ollut osa Volkswagen-konsernia vuodesta 1991. Autojen lisäksi ŠKODA kehittää ja valmistaa autojen komponentteja sekä moottoreita ja vaihteistoja.
  • Valmistaa autoja Tšekin tasavallassa kolmessa tehtaassa; tuotantoa on myös Kiinassa, Venäjällä, Slovakiassa, Algeriassa ja Intiassa – pääasiassa konserniyhteistyössä.
  • Työllistää yli 35 000 ihmistä eri puolilla maailmaa ja toimii yli 100 maassa.

ŠKODA Suomessa

• Vuonna 2017 Suomessa rekisteröitiin 11 505 uutta ŠKODA-henkilöautoa. ŠKODA saavutti sillä henkilöautorekisteröintitilastoissa sijan kolme, markkinaosuus oli 9,8 %.
  • ŠKODA oli yritysautorekisteröinneissä sijalla yksi, markkinaosuus 16,9 %
  • Octavia oli viime vuonna Suomen myydyin automalli, jota rekisteröitiin 5694 kappaletta, ja sen osuus koko Suomen automyynnistä oli 4,9 %. Octavia oli tämän lisäksi myydyin yritysauto sekä myydyin kaasuauto.

Avainsanat: