Škodat huippuvauhdissa Portugalin MM-rallissa – Pietarinen taas nopein Kouvolan SM-rallissa

19. toukokuuta. WRC2-luokan osalta toinen kilpailupäivä käynnistyi draamalla, kun johdossa päivään lähtenyt, Fordilla ajava Gus Greensmith sortui rengasrikkoon.

Aamun ensimmäisellä erikoiskokeella kärkeen ampaisi Citroënilla ajava Stéfane Lefevbre. Aamun erikoiskoe tarjosi myös Škoda Motorsport -kuljettajille kaksoisvoiton, sillä Pontus Tidemand oli nopein ennen Juuso Nordgrenia. Päivän toisella erikoiskokeella Nordgren jäi kauemmaksi kärjestä, mutta sijoitus luokan yhdeksäntenä vakiintui.

Päivän välihuoltoon saavuttaessa Nordgren kuitenkin onnistui hurjalla vireellään nousemaan seitsemänneksi. Pontus Tidemand puolestaan taisteli tiensä palkintopallitaisteluun ajaen itsensä jo luokan toiselle sijalle

-Auto tuntuu todella hyvältä. Nautin tämänaamuisesta hyökkäyksestä, totesi Tidemand päivähuollossa.

Huollon jälkeen luvassa oli aamulla ajetut kolme erikoiskoetta uudestaan. Ensimmäisellä erikoiskokeella 13 Nordgren onnistui nousemaan jo kuudenneksi, mutta seuraavalla erikoiskokeella tapahtunut, jo kisan toinen rengasrikko pudotti Nordgrenin takaisin yhdeksänneksi. Päivän viimeinen erikoiskoe nosti Nordgrenin kuitenkin takaisin kuudenneksi, kun luokkaa perjantain jälkeen johtanut Gus Greensmith, Nil Solans ja Pedro Heller putosivat suomalaisen taakse.

-Vähän vaikea päivä. Yritettiin tulla puhtaasti ja saatiin muutama hyvä aika, mutta sitten rengasrikko tiputti meidät alas tuloksissa. Lauantain jälkeen ollaan kuitenkin kuudennella sijalla, mutta aikaero kärkeen on neljä minuuttia, Juuso Nordgren pohti päiväänsä.

Škoda-leiriin iloa päivän viimeisen pätkän draamasta toi myös kärjessä ajaneen Lefevbren rengasrikosta johtunut kärkipaikan vaihdos, kun yötauolle mentiin WRC2- luokan hallitsevan mestarin Pontus Tidemandin johtaessa luokkaa ennen toista Škoda-kuljettajaa, puolalaista Lukasz Pieniazekia. Tidemandin johto on turvallisen tuntuinen. Myös Nordgrenin sijoitus on turvallinen, sillä matkaa taakse on yli neljä minuuttia.

WRC2-luokan tilanne EK 15/20 jälkeen:

1. Tidemand/Andersson (SWE/SWE), ŠKODA FABIA R5, 3:29:22.7

2. Pieniazek/Mazur (PL/PL), ŠKODA FABIA R5, + 1:19.4

3. Lefevbre/Moreau (FRA/FRA), Citroën C3 R5, + 2:07.7

4. Loubet/Landais(FRA/FRA), Hyundai i20 R5,   + 2:15.8

5. Arai/Macneall(JPN/AUS), Ford Fiesta R5,       + 2:54.2

6. Nordgren/Suominen (FIN/FIN), ŠKODA FABIA R5, + 4:05.6

Portugalin MM-ralli jatkuu sunnuntaina kello 10.52 Suomen aikaa viidellä erikoiskokeella. Rallin voittaja kruunataan Iltapäivällä neljän jälkeen Suomen aikaa, jolloin autot saapuvat rallin maaliin.

Pietarinen jatkoi huimaa voittovirettään Kouvolassa

Ralli SM -sarjan neljänteen osakilpailuun voittomielellä lähtenyt Eerik Pietarinen sai aamulla huomata, että vastus tällä on tälläkin kertaa väkevä. Rallin ERC-sarjassa kärkisijoilla ajava Nikolay Gryazin ajoi pohjat kaikille aamun erikoiskokeille. Noiden jälkeen Pietarinen ei kuitenkaan ollut huolissaan reilun kolmentoista sekunnin erosta kärjessä ajavaan venäläiseen Škoda-kuljettajaan.

-Luulen, että erikoiskokeet vähän puhdistuu toiselle lenkille, ja päästään sitä kautta ajamaan kovempaa. Ihan ok aloitus, totesi Eerik Pietarinen kolmannen erikoiskokeen maalissa.

Huollon jälkeen Gryazin onnistui jatkamaan hurjaa vauhtiaan onnistuneilla säädöillä, jotka auttoivat auton menemään siistimmin ilman turhia luisuja. Kuudennella erikoiskokeella venäläinen kuitenkin sortui virheeseen ja Eerik Pietarinen karkasi lopulta selkeään voittoon.

- Gryazin meni kyllä alkuun todella kovaa. Virheen jälkeen taistelu kääntyi kuitenkin meille voitoksi. Todella kova taistelu, kuten muissakin kisoissa. Toivottavasti pääsemme testaamaan ja pystymme parantamaan jatkossa vauhtia, Kouvolan SM-rallin SM1-luokan voittaja Eerik Pietarinen summasi.

Pietarisen takana käytiin viimeisen erikoiskokeen maaliin saakka huima sekuntitaisto kolmen Škoda-kuljettajan kesken. Toisen sijan nappasi lopulta Emil Lindholm 0,8 sekunnin erolla Marko Mäntyyn. SM1-luokan hallitseva mestari, Teemu Asunmaa taipui taistelussa neljännelle sijalle.

Rallin SM-sarja jatkuu kesäkuun 15.-16. päivä Seinäjoella.

SM1-luokan lopputulokset:

1. Pietarinen/Raitanen, ŠKODA FABIA R5, 3:29:22.7

2. Lindholm/Korhonen, ŠKODA FABIA R5, + 16.5

3. Mänty/Mäkelä, ŠKODA FABIA R5, + 17.3

4. Asunmaa/Mannisenmäki, ŠKODA FABIA R5, + 22.5

5. Salo/Luhtinen, Peugeot 208 T16 R5, + 32.1

Lainaukset

Vähän vaikea päivä. Yritettiin tulla puhtaasti ja saatiin muutama hyvä aika, mutta sitten rengasrikko tiputti meidät alas tuloksissa. Lauantain jälkeen ollaan kuitenkin kuudennella sijalla, mutta aikaero kärkeen on neljä minuuttia.
Juuso Nordgren