Viru-hotellin pääkokki Margus Tammpere kokkaa presidentille 24.2.

Original Sokos Hotel Virun keittiötä 13 vuotta johtanut Margus Tammpere on yksi 12 virolaisesta huippukokista, jotka valmistavat tänä vuonna cocktail-paloja Viron presidentin Toomas Hendrik Ilveksen itsenäisyyspäivän vastaanotolle. Juhlaan osallistuvat kokit valittiin mukaan ennakkokilpailun pohjalta. Estonia-teatterissa 24. helmikuuta järjestettävällä vastaanotolla tarjoillaan yhteensä 16 900 suolaista ja 4200 makeaa välipalaa, yhteensä noin tuhannelle vieraalle.

Suurten illallisten valmistaminen on pääkokki Tammpereelle tuttua; Ravintola Merineitsin suosittuja kabaree-illallisia järjestetään viikottain. Lisäksi Sokos Sokos Hotel Virun ja Solo Sokos Hotel Estorian yhteisissä juhlatiloissa pidetään satoja isoja tilaisuuksia joka vuosi.

Presidentti Ilveksen pitopöytään katetaan enimmäkseen lähiruokaa, joka on iso trendi Virossa. Pientilojen tuotteita löytyy usein myös Tammpereen tarjoamista annoksista.

Pääkokin kalasuosikkeja ovat paikallinen siika ja kuha, lihoista taas karitsa. Juuresten ja kasvistenkaan osalta ei tehdä tavanomaisia valintoja, vaan annoksiin päätyy esimerkiksi pitkävartisia broccoleja, nuoria herneentaimia ja vihreää lehtikaalia. Kabaree-illallisten jälkiruokiin mestari yhdistelee rohkeasti erilaisia komponentteja. Suklaa ja merisuola, kookosmaito ja korianteri sekä valkoinen suklaa ja tilli sointuvat hyvin yhteen. Marguksella on oma kabaree-fanien tunnistama käsiala annoksissa: ruoan peruskomponentit eivät koskaan sijaitse lautasen keskellä, vaan korostetusti lautasen oikealla kulmalla.

Ravintola Merineitsissä pääkokki vastaa paitsi raaka-aine-valinnoista, menun laatimisesta ja kokkien johtamisesta myös juhlatarjoiluista, kokouslounaista ja kummankin Tallinnan Sokos Hotellin aamiaisista. Solo Sokos Hotel Estorian aamiainen valittiin virolaisen Delfi-uutiskanavan testissä Tallinnan parhaaksi vuonna 2015.

Margus Tammpere on luonut Merineitsin imagoa omalla persoonallaan jo 13 vuotta. Tätä ennen hän työskenteli matkustajalaivojen keittiöissä, jonka koki hyvin opettavaiseksi. Nykyään pääkokki kouluttaa itseään hakien inspiraatiota maailmalla matkustellen ja maailman huippuravintoloissa ruokaillen.

Virolainen keittiö on yhdistelmä monia erilaisia ruokakulttuureja. Tammpereen missio on kasvattaa virolaisten ravintoloiden asiakasmääriä. ”Ruoka- ja ravintolakulttuuria pitää opettaa lapsille kotona. Omille pojilleni pyrin tarjoamaan paljon erilaisia makuja, heidän herkkuaan on esimerkiksi naudan tataki kirpeällä kastikkeella”, Tammpere kertoo.

Presidentin vastaanotolla tarjotut makupalat tulevat vuoden mittaan tarjolle myös Viru-hotellin juhlavieraille. Margus Tammpereen suunnittelemia kabaree-illallisia tarjoillaan Ravintola Merineitsissä keväällä 29.4. asti. Syksyn kabaree-illlalliset ovat jo myynnissä.

Viron sinimustavalkoinen lippu nostetaan salkoon 24. helmikuuta, jolloin Viron itsenäistymisestä on kulunut 98 vuotta. Elokuussa on vuorossa uudelleenitsenäistymisen vuosipäivä: 20.8.1991 Viro irtaantui Neuvostoliitosta.

Peep Ehasalu, viestintäpäällikkö, Tallinnan Sokos Hotellit, peep.ehasalu@sok.fi, puh. +372 56 809 343

Tanja Holmberg, Pieni Ideapuoti Oy, tanja@pieni-ideapuoti.fi, puh. +358 50 327 8923

Presidentille tarjottujen makupalojen valokuvia saatavilla 25.2. alkaen.

www.sokoshotels.fi/fi/tallinna

Seuraa meitä Facebookissa. http://www.facebook.com/sokoshotels

Sokos Hotel Virun pääkokki Margus Tammpere on yksi virolaisista huippukokeista, jotka valittiin valmistamaan cocktail-paloja Viron itsenäisyyspäivän juhlaan 24.2. Estonia-teatterissa.