HOPEAKAIVOKSEN TOTEUTETTAVUUSTARKASTELUN (FEASIBILITY STUDY) PÄIVITYS

• ”Cash Cost” on keskimäärin 6,6 $ / Oz kuuden toimintavuoden aikana.
  • ”All-In Cash Cost” on keskimäärin 8,7 $ / Oz.
  • Takaisinmaksuaika: alle 3 v tuotannon aloituksesta.
  • •36 % IRR, 50 M€ NPV (@ 5 %) (hopean hintaennusteella 14,9-20,0 $/Oz Ag).
  • Toiminnanaikainen CAPEX 40 M€, sisältäen tuotantokapasiteetin lisäyksen.

Sotkamo Silver (NGM: SOSI) on saanut valmiiksi yhtiön Sotkamon Hopeakaivosprojektin Toteutettavuustarkastelun (Bankable Feasibility Study) päivityksen. Tarkastelu osoittaa hyvää kannattavuutta jopa nykytason alittavilla hopean hinnoilla. Tuotannon odotetaan alkavan vuoden 2017 loppupuolella tai alkuvuodesta 2018. Laskelmat perustuvat saatuun uuteen tietoon malmivaroista, malmin esirikastuksesta, tämänhetkisistä kustannuksista sekä uuteen louhintasuunnitelmaan ja viimeisimpiin tarjouksiin tavarantoimittajilta ja rakennus- ja aliurakointiyhtiöiltä.

Tehdyn kassavirtaennusteen mukaan, joka perustuu hopean hintaan 14,9 - 20 $/Oz vuosina 2016-2022, arvioidaan kaivosprojektin IRR:n (sisäinen korko) olevan 36 % ja NPV:n (nettonykyarvo) olevan 50 miljoonaa € (@ 5%). Takaisinmaksuaika tuotannon alusta laskien arvioidaan olevan alle 3 vuotta.

Tuotannon ”Cash Cost” on pienin mahdollinen keskimääräinen hopean hinta, mikä tarvitaan positiivisen kassavirran aikaansaamiseen. Laskennassa otetaan huomioon hopean lisäksi tulot sivutuotteista, lyijy, sinkki ja kulta. ”Cash Cost” on 6,6 $/Oz.

Arvioitaessa ns "All-in Cash Cost" otetaan huomioon myös tulevaisuuden tuotantoa ylläpitävät investoinnit. ”All-In Cash Cost” on 8,7 $/Oz.

”Cash Cost” ja vuosittaiset malmin ja sivukivien louhintamäärät  avolouhoksesta ja maanalaisesta kaivoksesta  on esitetty alla olevassa kuvassa (OP - avolouhos, UG - maanalainen kaivos).

Mikäli käytetään hopean hintaa 28 $/oz, arvioitu sisäinen korko (IRR) on 85 % ja NPV 124 M€ (@ 5%) . Hopean hinnalla 12,7 $/oz, arvioitu sisäinen korko (IRR) on 11 % ja NPV 9 M€ (@ 5%).

Malmivarat ovat yhteensä 2,76 miljoonaa tonnia keskimääräisellä hopeapitoisuudella 124 g/tonni. Malmiarvio on tehty Australasialaisen JORC-koodin (2012) sääntöjä noudattaen. Kolmantena tuotantovuonna vuotuinen rikastamon malmisyötteen määrä kasvaa 350 000 tonnista 450.000 tonniin ympäristöluvan päivityksen yhteydessä.

Päivityksen on laatinut, koonnut, arvioinut ja hyväksynyt riippumaton konsulttiyhtiö CTS Engtec Oy.

Jouni Kankkunen MSc (Mining), MAusIMM on laatinut louhintasuunnitelman ja malmivara-arvion. Outotec (Suomi) Oyj on Sotkamo Silver Oy:n toimeksiannosta tehnyt tarkastuksen Hopeakaivoksen louhintasuunnitelman tekniselle osalle ja toteutettavuustarkastelun malmivara-arviolle. Tarkastuksen on suorittanut Pekka Loven, MSc (Mining), MAusIMM (CP), Outotec (Suomi) Oyj:stä. Hän on Joint Ore Reserves Committeen (JORC, 2012) määritelmän mukainen pätevyyden omaava henkilö (Competent Person). Päivitetty mineraalivaranto (malmi) perustuu nyt valmistuneeseen Toteutettavuustarkastelun päivitykseen (Bankable Feasibility Study) ja Sotkamo Silveriltä saatuihin tietoihin.

Kaivosinsinööri Jouni Kankkunen MSc (Mining), MAusIMM, ja Geologi Ilkka Tuokko, M.Sc (Geology), MAusIMM ovat tehneet kaivossuunnitelman ja tuotantoarvion tuotantovuosille 7-11. Ilkka Tuokko kuuluu Sotkamo Silverin johtoon eikä hän toimi itsenäisenä konsulttina.

”Tämän päivityksen tutkimustulokset osoittavat, että uuden louhintasuunnitelman ja malmin esirikastus-konseptin ansiosta lisääntynyt hopean määrä rikastuslaitoksen syötteessä antaa paremman suojan matalia hopean hintoja vastaan. Tutkimus osoittaa myös, että viimevuosina tehdyt investoinnit ja työt ovat olleet menestyksekkäitä. Olemme onnistunee alentamaan hankkeen "Cash Cost" ja "All-in Cash Cost” tasoa merkittävästi.

Tätä taustaa vasten näen lähitulevaisuuden positiivisena ja olen varma, että voimme toteuttaa laaditut suunnitelmat", sanoo Timo Lindborg, konsernijohtaja.

Tukholma, 22 maaliskuuta 2016

Sotkamo Silver AB (publ)

Timo Lindborg, konsernijohtaja

Sotkamo Silver AB:n liikeideana on hyödyntää mineraaliesiintymiä Pohjoismaissa huomioiden samalla yhteiskunnan ja ympäristön asettamat vaatimukset. Sotkamo Silver omistaa tytäryhtiönsä välityksellä hopeaa ja kultaa sisältäviä malmiesiintymiä Suomessa ja sinkkiä, lyijyä, kuparia ja kultaa siältäviä malminetsintäkohteita Norjassa. Yhtiön tärkein kehityshanke on Hopeakaivos projekti Sotkamossa.

Yhtiön kaupankäyntitunnus on SOSI Tukholman NGM Equity pörssissä ja SOSI1 NASDAQ OMX Helsinki pörssissä. ISIN-koodi Sotkamo Silverin osakkeille on SE0001057910.

Lue lisää Sotkamo Silveristä verkkosivustolla http://www.sotkamosilver.com tai http://www.silver.fi. Lisätietoja: konserninjohtaja Timo Lindborg +358-40-5083507

Tärkeää asiaa

Tämän tiedotteen julkaiseminen tai jakelu tietyissä maissa voi olla rajoitettu lainsäädännöllä rajoitettu, ja henkilöille näissä maissa, joissa tämä lehdistötiedote julkaistaan tai levitetään tulee tiedostaa ja noudattaa tällaisia rajoituksia.

Tätä tiedotetta ei saa julkaista, julkaista tai levittää, suoraan tai välillisesti, kokonaan tai osittain seuraavissa maissa: Australia, Kanada, Hong Kong, Japani, Uusi-Seelanti, Singapore, Etelä-Afrikka, Yhdysvallat tai missä tahansa muussa maassa, jossa tällainen toiminta on kokonaan tai osittain rajoitettu tai siellä sovelletaan tällaisia oikeudellisia rajoituksia.

Tämän lehdistötiedotteen tietoja ei saa luovuttaa, levittää, jäljentää tai julkista tavalla joka on ristiriidassa tällaisten rajoitusten kanssa. Laiminlyönti Tämän ohjeen noudattamatta jättäminen voi johtaa siihen, että rikkoo Yhdysvaltain vuoden 1933 arvopaperilain ("Securities Act") mukaisia tai muutettuja määräyksiä, tai muissa maissa sovellettavaa lainsäädäntöä.

Lausunnot arviot, ennusteet tässä esityksessä, jotka eivät ole puhtaasti historiallisia tosiasioita, rajoituksetta mukaan lukien lausunnot, tulevaisuuden arviot, suunnitelmat, tavoitteet, olettamukset tai odotukset tulevaisuuden odotuksista ovat "tulevaisuuteen suunnattuja arvioita".

Huomaa, että tällaisiin ” tulevaisuuteen suunnattuihin arvioihin". liittyy tunnettuja ja tuntemattomia riskejä ja epävarmuustekijöitä, jotka saattavat aiheuttaa todellisten tulosten ja tulevien tapahtumien poikkeamisen näistä tulevaisuuteen suunnatuista arvioista. Tällaisia riskejä ja epävarmuustekijöitä ovat vaihtelut metallien hinnoissa, arvaamattomia tuloksia louhinnassa ja tuotannossa, epävarmuustekijöiltä mineraalivarantojen ja –varojen arvioinnissa, kustannusten ja hintojen vaihtelut tavaroiden ja palvelujen tuotannossa ja hankinnassa, etsintä- ja kaivostoimintaan liittyvät ongelmat, muutokset oikeudellisia, sosiaalisia tai poliittisissa Suomessa, Ruotsissa tai Norjassa, ja riittävän rahoituksen puutteesta. Nämä kaikki tekijät ja muut mahdolliset tekijät voivat muun muassa estää tässä esitettyjen tulevaisuuteen suunnattujen arvioiden toteutumisen tai viivästyttää kaivoshankkeen toteutumista.