SILVERGRUVANS UPPDATERADE FEASIBILITY-STUDIE FÄRDIGSTÄLLD

• ”Cash Cost” blir 6,6 $/Oz i medeltal under de 6 första årens produktionstid.
  • ”All-In Cash Cost” blir 8,7 $/Oz i medeltal.
  • Återbetalningstid: 3 år från produktionsstart.
  • 36 % IRR, 50 M€ NPV (@ 5 %) (beräknat med ett konsensus silverpris på 14,9-20,0 $/Oz).
  • Investeringsbehov under gruvans livslängd är 40 M€ varav 29,7 M€ är initial investering.

Sotkamo Silver har låtit färdigställa en uppdaterad Bankable Feasibility studie för Bolagets Silvergruveprojekt i Sotkamo, Finland. Studien visar på bra lönsamhet, även vid silverpriser under dagens nivåer. Produktion väntas kunna starta i slutet av 2017 eller i början av 2018. Beräkningarna baseras på ny information om malmreserverna, malmsortering, dagens kostnader, den nya brytningsplanen och de senaste offerterna från leverantörer, bygg- och entreprenörsbolag.

Enligt den framställda ekonomiska kassaflödesprognosen, som baserar sig på ett genomsnittligt silverpris på 14,9-20,0 $/Oz mellan åren 2016-2022, uppskattas gruvprojektets IRR till 36 % och NPV till 50 miljoner euro (@ 5 %). Återbetalningstiden från produktionsstart beräknas vara mindre än 3 år.

Produktionens ”Cash Cost” beräknades för att finna det lägsta möjliga genomsnittliga silverpris som krävs för att uppnå ett positivt kassaflöde.

Om man tar hänsyn till intäkter från silver och biprodukterna, bly, zink och guld, är genomsnittlig ”Cash Cost” 6,6 $/Oz under de 6 första produktionsåren.

Vid den så kallade ”All in Cash Cost” tar man även hänsyn investeringar för att upprätthålla framtida produktionen. ”All-in Cash Cost” blir 8,7 $/Oz.

”Cash Cost” och den årliga totala brytningen från malm och sidoberg i dagbrottet och underjordsgruvan visas i figur nedan (OP – dagbrott, UG – underjordsgruva).

Om ett silverpris på 28 $/Oz används, uppskattas gruvprojektets IRR till 85 % och NPV till 124 miljoner euro (@ 5 %). Med ett silverpris på 12,7 $/Oz uppskattas gruvprojektets IRR till 11 % och NPV till 9 miljoner euro (@ 5 %).

Mineralreserverna i kategorin Kända och Sannolika är på sammanlagt 2,76 miljoner ton med en halt på 124 gram/ton Ag. Beräkningen följer den austral-asiatiska JORC 2012-koden. Under det tredje produktionsåret utökas kapaciteten från 350 000 till 450 000 ton bruten malm per år i samband med att miljötillståndet uppdaterats.

Uppdatering av studien har framställts, sammanställts, bedömts och godkänts av den oberoende konsultgruppen CTS Engtec Oy.

Jouni Kankkunen MSc (Mining), MAusIMM har utarbetat brytningsplanen och malmreservuppskattningen. Outotec (Finland) Oyj har utfört en översyn av den gruvtekniska delen av Silvergruvans gruvplan och mineralreservkalkylen för Feasibility-studien. Översynen utfördes av Pekka Lovén, MSc (Mining), MAusIMM (CP) hos Outotec (Finland) Oyj. Han är en Qualified Person enligt JORC, 2012. De uppdaterade mineralreserverna baserar sig både på information från denna uppdaterad Bankable Feasibility Study och information från Sotkamo Silver.

Jouni Kankkunen MSc (Mining), MAusIMM och Ilkka Tuokko MSc (Geology), MAusIMM har utarbetat och bedömt plan och uppskattade värden av ledningens modell och bedömningar. Ilkka Tuokko tillhör Bolagets ledningsgrupp och är inte en självständig konsult.

”Denna uppdatering av studien visar på att den ökade silvermängden i den inmatade malmen till verket och det nya brytningsschemat ökar projektets tålighet mot perioder av låga silverpriser. Studien visar också på att resultaten av de åtgärder och investeringar vi har vidtagit under de senaste åren har varit lyckade. Vi har lyckts få ner ”Cash Cost” och ”All in Cash Cost” betydligt.

Mot denna bakgrund ser jag positivt på närmaste framtid och är säker att vi kan förverkliga de planer som har beslutats."  Säger Timo Lindborg, koncernchef.

Stockholm 22 mars 2016

Sotkamo Silver AB (publ)

Timo Lindborg, VD

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretag mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland samt prospekteringspotential med zink, bly koppar och guld i Norge. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1 på NASDAQ OMX Helsinki. ISIN nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

Företagets pressreleaser och finansiella rapporter distribueras via NGM och finns tillgängliga på www.silver.fi

För ytterligare information kontakta: VD Timo Lindborg +46-8-304920.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi

Viktig information

Offentliggörande eller distribution av pressmeddelanden kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Singapore, Sydafrika eller Nya Zeeland eller annat land där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras, reproduceras eller uppvisas på sätt som står i strid med sådana restriktioner. Underlåtenhet att efterkomma denna anvisning kan innebära brott mot United States Securities Act från 1933 (”Securities Act”), med tillägg, eller tillämpliga lagar i andra jurisdiktioner.

Uttalanden i detta pressmeddelande, som inte enbart är historiska fakta, inklusive uttalanden om framtida uppskattningar, planer, mål, antaganden eller förväntningar om framtida resultat är "framåt - blickande uttalanden".

Observera att dessa "framåt - blickande uttalanden" involverar kända och okända risker och osäkerheter som kan orsaka att faktiska resultat och framtida händelser skiljer sig väsentligt från det som framgår från sådana uttalanden. Sådana risker och osäkerhetsfaktorer inkluderar till exempel fluktuationer i metallpriser, oförutsägbara resultat av prospektering osv.. Det finns permanenta osäkerheter i uppskattning av mineralreserver och mineraltillgångar, fluktuationer i kostnader för varor och tjänster, förändring i samband med prospektering och gruvverksamhet, förändringar i rättsliga, sociala eller politiska förhållandena i Finland, Sweden och Norge, och brist på lämplig finansiering, vilka alla kan förhindra att något av de framåtriktade uttalandena i denna presentation blir till förverkligat eller leder till en försening i utvecklingen av gruvdriften.