SRV YHTIÖT OYJ     SIJOITTAJAUUTINEN      24.6.2024  KLO 12.30

Laakson yhteissairaala -hankkeeseen kuuluvan Ohkolan sairaalarakennuksen rakentaminen käynnistyy

SRV, Kiinteistöosakeyhtiö Laakson yhteissairaala, Laakson LATU -ryhmittymä, Unitas-ryhmittymä ja Granlund ovat allekirjoittaneet tilauksen Laakson yhteissairaala -hankkeeseen kuuluvasta Mäntsälän Ohkolaan rakennettavasta oikeuspsykiatrian sairaalarakennuksesta. Ohkolaan rakennettavan uudisrakennuksen tilaus on arvoltaan noin 38 miljoonaa euroa. Tilaus kirjataan kesäkuulle 2024.

Tilaus on osa Laakson yhteissairaala -hankkeen noin 800 miljoonan euron sopimusta, joka kirjataan SRV:n tilauskantaan vaiheittain vuosien 2022-2030 aikana. Hanke ei sido SRV:n omaa pääomaa, ja se on esimerkki yhteistoiminnallisista toimitilarakentamisen urakoista, joita on vuoden aikana siirtynyt SRV:n tilauskantaan hankkeiden kehitysvaiheiden jälkeen. Vastaavia julkisia urakoita ovat mm. Kansallismuseon lisärakennus Helsingissä ja Lappeenrantaan toteutettava monitoimitalo Sammontalo.

Helsingin kaupunki ja HUS uudistavat Laakson sairaala-alueen vuosien 2022–2030 aikana. Alueelle nousee uusi päärakennus, johon sijoittuu 772 sairaansijaa. Sairaalatoiminta uusissa ja peruskorjattavissa rakennuksissa käynnistyy vaiheittain alkaen vuodesta 2027. Hanke toteuttaa myös uuden oikeuspsykiatrian sairaalarakennuksen Ohkolaan Mäntsälään. Yksikerroksinen uudisrakennus nousee Ohkolan nykyisen sairaalarakennuksen viereen. Noin 8000 bruttoneliömetrin laajuiseen uudisrakennukseen tulee Ohkolan sairaalan tämänhetkistä toimintaa ja 56 potilaspaikkaa. Tavoitteena on, että rakentaminen alkaa työmaan perustamisella ja alueen aitaamisella kesällä. Ohkolan uudisrakennus valmistuu tämänhetkisen suunnitelman mukaan keväällä 2026.

Pitkä yhteistoiminnallinen hanke etenee aikataulussa - käyttäjän edustajat tiiviisti mukana

Laakson yhteissairaala -hanke etenee aikataulussa ja sairaala-alueella tehdyt massiiviset niin maan päällä kuin maan alla tehdyt louhintatyöt ovat loppusuoralla. ”Ohkolan hanke on oivallinen esimerkki yhteen hiileen puhaltamisesta. Kaikki kivet on käännetty yhdessä käyttäjien ja allianssin kanssa, parhaan mahdollisen toteutusratkaisun löytymiseksi. Hyvillä mielin voimme nyt alkaa muuttamaan suunnitelmia todeksi. Laakson yhteissairaala -hanke kokonaisuutena on myös edennyt erinomaisesti. Tammikuussa 2024 käynnistynyt päärakennuksen pohjoisen osan rungon pystytys on hyvässä vauhdissa. Työmaalla työskentelee tällä hetkellä noin 400 työntekijää”, kertoo allianssin projektipäällikkö, SRV:n yksikönjohtaja Ossi Inkilä.

Laakson yhteissairaalan tulevilla käyttäjillä eli HUSin ja Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan henkilökunnalla on hankkeessa iso merkitys. He työskentelevät tiiviissä yhteistyössä suunnittelijoiden, rakentajien ja tilaajan kanssa. Näin lopputulos vastaa henkilökunnan, potilaiden, asiakkaiden ja heidän läheistensä tarpeita. Tiloja suunniteltaessa on toiminnallisuutta varmistettu tekemällä mallihuoneita, joissa sairaalatoimintaa on pystytty simuloimaan.

”Allianssissa yhteistyö on sujunut hyvin. Nyt käynnistyvän Ohkolan sairaalan osaprojektin kehitysvaiheen aikana on haettu yhdessä allianssikumppaneiden kanssa huolellisesti parhaita ratkaisuja laadullisten ja taloudellisten tavoitteiden täyttämiseksi. Samaan aikaan on kehitetty myös hankkeen muita osaprojekteja”, toteaa Kiinteistöosakeyhtiö Laakson yhteissairaalan toimitusjohtaja Marko Virtanen.

Elinkaaritavoitteet ohjaavat suunnittelua ja toteutusta

Laakson yhteissairaala -hankkeen tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa uudisrakennukset niin, että niiden energiatehokkuus on vähintään 10 % kansallista määräystasoa parempi sekä EU:n ympäristöluokittelu taksonomian mukainen. Lisäksi hankkeessa peruskorjataan kaksi olemassa olevaa rakennusta, joiden energiatehokkuus paranee perusparannuksen yhteydessä.

Huhtikuussa 2021 SRV on tiedottanut pörssitiedotteella allianssisopimuksen solmimisesta ja hankkeen arvon olevan noin 730 miljoonaa euroa. Kustannusten noustua ajankohdasta, jolloin tilaajan ensimmäiset kustannusarviot ovat valmistuneet, hankkeen arvo SRV:lle on tällä hetkellä noin 800 miljoonaan euroa.

Lisätiedot:
Ossi Inkilä, Laakson yhteissairaalan allianssin projektipäällikkö, yksikönjohtaja Toimitilat PKS, SRV, puh. 040 708 2253, ossi.inkila@srv.fi

Marko Virtanen, toimitusjohtaja, Kiinteistöosakeyhtiö Laakson yhteissairaala, puh. 040 139 4300, ext-marko.virtanen@hus.fi
Heidi Tetteh, viestintäpäällikkö, SRV, puh. 040 662 3220, heidi.tetteh@srv.fi

Tutustu hankkeeseen: https://laaksonyhteissairaala.fi/

Tilaaja: Kiinteistöosakeyhtiö Laakson yhteissairaala (Helsingin kaupunki ja HUS)
Päätoteuttaja: SRV
Pää- ja arkkitehtisuunnittelu: Laakson LATU (Arkkitehtitoimisto Tähti-Set, AW2-Arkkitehdit, Lukkaroinen Arkkitehdit ja UKI Arkkitehdit)
Rakenne-, geo- ja kalliosuunnittelu: Unitas (AFRY Finland, A-Insinöörit)
LVISA-suunnittelu, energia- ja elinkaarisuunnittelu: Granlund

Tiedotteen kuva: Arkkitehtiryhmä Laakson Latu

Jakelu:
Tiedotusvälineet

Facebook   LinkedInX  Instagram

SRV lyhyesti

SRV on suomalainen rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Rakennamme kestävämpää ja vastuullisempaa, taloudellista arvoa vaalivaa sekä ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin huomioivaa kaupunkiympäristöä. Kutsumme tätä lähestymistä elinkaariviisaudeksi. Tuomme aidon innostuksen ja läsnäolon mukanamme jokaiseen kohtaamiseen, ja kuunteleminen on yksi tärkeimmistä tavoistamme toimia. Sillä uskomme siihen, että vain keskustelun kautta maailma voi muuttua.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 610 miljoonaa euroa. Noin 800 SRV:läisen lisäksi työllistimme noin 3 300 kumppanin verkoston.

SRV – Elämäsi rakentaja