SRV käynnistää historiallisen Lahden kaupungintalon peruskorjauksen allianssihankkeena

SRV YHTIÖT OYJ     SIJOITTAJAUUTINEN      17.6.2021  KLO 08.30

SRV ja Lahden Tilakeskus ovat allekirjoittaneet toteutusvaiheen sopimuksen Lahden kaupungintalon perusparantamisesta ja uudistamisesta. Allianssisopimuksen kokonaisarvo on noin 22,19 miljoonaa euroa, josta SRV:n osuus on noin 19,1 miljoonaa. Toteutusvaiheen sopimuksen myötä hanke kirjataan SRV:n tilauskantaan kesäkuulle. Rakennustyöt käynnistetään kesäkuussa ja rakennus otetaan käyttöön keväällä 2023.

Allianssin toteuttajaosapuolena toimii SRV, ja suunnitteluosapuolen muodostaa kolmikko Arkkitehdit Davidsson Tarkela Oy, Granlund Oy ja Ideastructura Oy. Viime vuoden keväällä käynnistyneen kehitysvaiheen aikana on suoritettu suurin osa hankkeen suunnittelutehtävistä sekä käynnistetty toteutuksen valmistelu. Toteutusvaiheeseen siirryttäessä varsinaiset rakennustyöt käynnistetään maanrakennustöillä sekä kevyillä purkutöillä.

”Lähdemme nyt innolla toteuttamaan Lahden kaupungintalon peruskorjausta. Uudistamme kiinteistön sen alkuperää kunnioittaen. Lahden kaupungintalo on kaupunkikuvallisesti, rakennustaiteellisesti ja kulttuurihistoriallisesti merkittävä rakennus. Aiemmin olemme tehneet vaativia saneerauksia myös useissa muissa historiallisissa kiinteistöissä, kuten Brondan kulmassa, Helsingin Yliopiston Tiedekulmassa ja Kaisa-talossa sekä Helsingin kaupunginteatterissa”, SRV:n toimitilarakentamisesta vastaava johtaja Jouni Forsman kertoo.

Perusparannettavan rakennuksen laajuus on noin 5800 bruttoneliömetriä. Rakennuksessa on 4 kerrosta, joista alin pohjakerros on osittain maanpinnan alapuolella ja ylin sisustettu korkean vesikaton sisään ullakolle. Perusparannuksen tavoitteena on uudistaa talotekniikkaa sekä muokata tilat vastaamaan nykyisiä tilatarpeita sekä tilojen toiminnallisia vaatimuksia.

Perusparannus toteutetaan rakennuksen eri aikakausien rakennushistoriaa vaalien ja suojelun tavoitteita noudattaen. Samalla parannetaan rakennuksen toimivuutta ja viihtyisyyttä, sekä saavutettavuutta, jotta rakennus olisi nykyistä aktiivisempi osa kaupunkilaisten arkea. Merkittävä osa hanketta on rakennuksen sisäpihan kattaminen, mikä mahdollistaa pihan monipuolisemman käytön ja rakennuksen tasa-arvoisemman saavutettavuuden.

”Hankkeen kehitysvaiheessa olemme tehneet paljon työtä hankkeen teknisen, rakennussuojelullisen ja toiminnallisen kokonaisuuden hahmottamiseksi. Kaupungintalo on kulttuurihistoriallisesti merkittävä kohde, jonka käsitteleminen vaatii monialaista osaamista. Allianssin yhteistoiminnalliset menettelytavat ovat osoittautuneet hankkeen vaativuuteen sopivaksi. Suunnittelijoiden, toteuttajien ja tilaajan yhteistyöllä saavutamme hyvän lopputuloksen”, toteaa Lahden Tilakeskuksen projektipäällikkö Sari Honkanen.

Eliel Saarisen suunnittelema, vuonna 1912 valmistunut Lahden kaupungintalo on ollut aikansa monitoimitalo tarjoten tiloja monille kaupungin toiminnoille. Rakennus kuuluu Mariankadun seremonia-akseliin, joka on merkitty maakunnallisesti arvokkaiden kulttuuriympäristöjen luetteloon ja listattu valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen luetteloon. Alkuperäisistä toiminnoista on jäljellä valtuustosali, joka on pysynyt samassa käytössä talon 107-vuotisen historian ajan.

Jouni Forsman, johtaja, Toimitilat, pks, SRV, puh. 0405190129,
jouni.forsman@srv.fi
Harri Martin, projektipäällikkö, SRV, puh. 0400 646 600, harri.martin@srv.fi
Heidi Tetteh, viestintäpäällikkö, SRV, puh. 040 662 3220, heidi.tetteh@srv.fi
Sari Honkanen, projektipäällikkö, Lahden Tilakeskus, puh. 044 416 3540, sari.honkanen@lahti.fi
Aki Davidsson, pääsuunnittelija, Arkkitehdit Davidsson Tarkela Oy, aki.davidsson@arkdt.fi

Tiedotteen liitteenä oleva kuva: Lassi Häkkinen / Lahden kaupunki

Jakelu:
Tiedotusvälineet

Facebook    LinkedIn    Twitter   Instagram

SRV lyhyesti

SRV on rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Pyrkimyksemme on luoda uusi elinkaariviisas todellisuus, jossa rakentamisen ratkaisut turvaavat yhtä aikaa hyvinvoinnin, taloudellisen arvon sekä tilojen käyttäjien, asukkaiden ja ympäristön edun – vuosiksi ja sukupolviksi eteenpäin. Tuomme aidon yhteistyön ja innostuksen jokaiseen kohtaamiseen. Vastuullisuus näkyy kaikessa toiminnassamme.

Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa ja Venäjällä. Liikevaihtomme vuonna 2020 oli 975,5 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 4 200 alihankkijan verkoston.

SRV – Elämäsi rakentaja