SRV valittiin kehittämään 500 miljoonan euron arvoista Tampereen Kansi ja Areena -hanketta

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE     15.2.2016, KLO 14.30

SRV:n muodostama yritysryhmittymä on valittu kehittämään edelleen Tampereen kaupungin Kansi ja Areena -hanketta.  Monitoimiareenan, toimisto-, liike- ja hotellitilaa sekä asuntoja käsittävän hankkeen arvo on yhteensä 500 miljoonaa euroa.

”Tämä on hieno päivä SRV:lle ja lähdemme ilolla sekä ylpeydellä viemään Kansi ja Areena -hanketta eteenpäin. Nyt käynnistyy kehittämisvaihe, jossa neuvotellaan rahoitus ja keskeiset vuokrasopimukset lopullista investointipäätöstä varten ja kartoitetaan tärkeimmät yhteistyökumppanit. Ainutlaatuinen hanke keskeisten liikenneyhteyksien varrella vastaa strategiaamme kasvukeskusten kehittäjänä ja toisaalta osaamisemme vaativissa hybridihankkeissa pääsee oikeuksiinsa”, sanoo SRV:n Suomen hankekehityksestä vastaava varatoimitusjohtaja Timo Nieminen.

Neuvottelut useiden hankkeesta kiinnostuneiden sijoittajatahojen kanssa jatkuvat, ja lopullinen toteutuspäätös tehtäneen kesällä 2016. Toteutuessaan Kansi  ja Areena -hanke tulee muodostamaan Tampereen keskustaan kokonaan uuden kaupunginosan, uudenlaisen asumisen, viihtymisen ja työpaikkojen keskuksen. Ensimmäisessä vaiheessa eteläisen henkilöratapihan päälle rakennettavalle kannelle on suunniteltu monitoimiareena, kolme tornitaloa sekä harjoitushalli. Toisessa vaiheessa radan päälle nousee pohjoinen kansi sekä kolme tornitaloa. Kokonaisuudessaan hankkeeseen tulee 120 000 kerrosneliömetriä ja arviolta yli tuhat asuntoa. Lisäksi sopimukseen kuuluu optiona 17 000 kerrosneliömetriä asuinrakennusoikeutta Ranta-Tampellasta. Eteläisen kannen ja Areenan rakennustyöt on tarkoitus aloittaa keväällä 2017. Aikataulusuunnitelman mukaan ensimmäinen vaihe valmistuu kesällä 2020, ja kokonaisuus komeilee valmiina vuonna 2023.

Tapparan ja Ilveksen uutena kotihallinakin toimiva areena tulee olemaan Suomen suurin urheilun ja tapahtumien monitoimiareena. Monitoimiareenan yhteyteen rakentuu hotelli, ravintoloita ja muita viihtymiselle varattuja tiloja, mikä mahdollistaa yhteistyön erilaisten kumppaneiden kanssa.

”Kansi ja Areena on valtakunnallisesti merkittävä hanke, jolla on huomattavia vaikutuksia työllisyyteen ja verotuloihin Pirkanmaalla ja muualla Suomessa. Hanke tuo toteutuessaan Tampereelle rakennusvuosina 2017–2025 noin 3 600 työpaikkaa, noin 440 työpaikkaa vuodessa. Valtakunnallisesti rakentamisen aikana syntyy 6 300 työpaikkaa. Valmistuttuaan hankkeen vaikutuksesta arvioidaan syntyvän Suomeen jopa 3 600 uutta työpaikkaa. Valmistuneen areenan mahdollistamien tapahtumien kävijät toisivat huippuvuosina Tampereelle jopa 25 miljoonaa euroa arvonlisäystä. Kansi ja Areena on ensimmäinen ja tärkeä vaihe, joka käynnistää laajemman Tampereen rautatieaseman alueen kehittämiskokonaisuuden”, Tero Tenhunen, Tampereen kaupungin hankejohtaja kertoo.

Timo Nieminen, varatoimitusjohtaja, p. 0400 424 552, timo.nieminen@srv.fi
Henri Sulankivi, aluejohtaja, p. 0408207228, henri.sulankivi@srv.fi