Uusi lastensairaala saavuttanut harjakorkeuden

SRV YHTIÖT OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE     30.3.2017, KLO 14.00

Uusi lastensairaala saavuttanut harjakorkeuden

Uuden lastensairaalan rakentaminen etenee suunnitellusti, ja sairaala on saavuttanut tärkeän etapin – harjakorkeuden. Uuden lastensairaalan harjannostajaisia juhlittiin torstaina 30.3. Meilahdessa Helsingissä. Ensimmäinen puolikas sairaalasta valmistuu käyttäjän sairaalateknisten laitteiden asennusta varten marraskuussa 2017 ja loput sairaalasta kesäkuussa 2018. Hankkeen pääurakoitsijana toimii SRV.

”Uusi lastensairaala on loistoesimerkki haastavasta projektista, jossa avoin yhteistyö, huolellinen etukäteissuunnittelu ja uudet ratkaisut ovat auttaneet tiukkojen tavoitteiden saavuttamisessa. Rakentaminen on sujunut hyvin, ja hanke etenee asetettujen tavoitteiden mukaisesti, vaikka haasteena on ollut tiukka aikataulu, suunnittelun ja rakentamisen limittyminen ja ahdas tontti keskellä toimivaa sairaala-aluetta”, kertoo SRV:n Suomen liiketoiminnan johtaja Juha Toimela.

Uuden lastensairaalan louhintatyöt aloitettiin elokuussa 2014. Nyt työmaalla asennetaan näyttävää julkisivuverhousta, josta on asennettu kolmasosa. Sisällä käynnissä on maalaus-, laatoitus-, lattiapinnoitus- ja alakattotyöt, väliovi- ja potilaspaneeliasennukset sekä talotekniset työt.

”Erityisiä onnistumisia tähän asti on ollut rungon ja julkisivun valmistuminen aikataulustaan edellä loppukesästä 2016. Valituilla toteutustavoilla Uuden lastensairaalan runko ja julkisivu saatiin nopeasti pystyyn, joten sisätöihin on päästy tavallista nopeammin ja ne on voitu tehdä säältä ja kosteudelta suojattuna. Rakenteiden kuivuminen ja laatu on mitattu ja varmistettu läpi rakentamisen”, työmaapäällikkö Matti Julin kertoo.

Muutoinkin hankkeessa on panostettu voimakkaasti kosteuden- ja puhtaudenhallintaan turvallisen ja terveellisen työn ja lopputuloksen aikaansaamiseksi sekä harmaan talouden torjuntaan. Lisäksi sairaalan tulevaisuutta ajatellen runko on tehty muuntojoustavaksi, jotta tulevaisuudessa tiloja voi muuttaa tarpeen mukaan. Työmaalla työskentelee tällä hetkellä 265 henkeä. Koko rakennusaikana työmaalla ehtii työskennellä yhteensä noin 3 000 työntekijää.

Uuteen lastensairaalaan tulee kahdeksan maanpäällistä kerrosta, kellarikerros ja katolle tuleva konehuonekerros. Uusi lastensairaala tulee pitämään sisällään huimat 2 069 huonetilaa, joista 12 leikkaussalia, 16 tehohoitoyksikköä, 118 potilashuonetta ja 220 vastaanotto- tai kuntoutustilaa.

SRV:n vahva rooli sairaalarakentajana näkyy Uuden lastensairaalan lisäksi muun muassa rakenteilla olevissa Taysin etupihan uudisrakennuksissa Tampereella, Keski-Suomen Sairaala Novassa Jyväskylässä sekä Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa Helsingissä. SRV:n työn alla olevien useiden sairaala- ja terveydenhuollon hankkeiden yhteisarvo on tällä hetkellä jo 650 miljoonaa euroa.

Juha Toimela, johtaja, Suomen liiketoiminta, p. 040 594 5473, juha.toimela@srv.fi
Matti Julin, työmaapäällikkö, p. 040 070 4293, matti.julin@srv.fi
Päivi Kauhanen, viestintäjohtaja, p. 050 598 9560, paivi.kauhanen@srv.fi