"Korkeimmatkin hiilijalanjälkitavoitteet voidaan saavuttaa"- Ruukki mahdollistaa rakennusalalle vihreämmät valinnat

Ilmastonmuutos ja tiukentuvat säädökset ohjaavat rakennusalaa kehittämään ratkaisuja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Rakennusten elinkaarivaikutusten pienentäminen vaatii aktiivisia osapuolia ja muutoksen mahdollistajia koko toimialalta. Ruukki Construction, osa SSAB-konsernia, vie toimialamuutosta eteenpäin innovatiivisilla rakennustuotteilla, jotka on valmistettu vastuullisimmista uuden sukupolven teräksistä. Uudet tuotteet sekä kokonaisvaltainen lähestymistapa koko elinkaaren vaikutuksiin mahdollistavat sen, että asiakkaat voivat rakentaa entistä kestävämmin.

Materiaalivalinnat ovat yksi kestävän rakentamisen avaintekijöistä. Ruukki valitsee tuotteidensa raaka-aineiksi vähähiilisiä vaihtoehtoja, kuten kierrätysteräspohjaista SSAB Zero™ -terästä ja SSAB Fossil-free™ - terästä aina kun mahdollista. Valitsemalla vähähiilisiä vaihtoehtoja voimme vaikuttaa elinkaaripäästöihin merkittävästi heti alusta alkaen.

Tänä vuonna Ruukki lanseerasi Ruukki® LowCarbon -tuotevalikoiman. Valikoima on esimerkki olemassa olevasta tuotelinjasta, joka lupaa pienemmän hiilijalanjäljen ja huomioi elinkaarivaikutuksen myös valmistus- ja kuljetusvaiheessa. Ruukki® Classic LowCarbon -kattoprofiilin arvioidaan vähentävän päästöjä jopa 70 % ja sandwich-paneelien jopa 50 % verrattuna tavallisesta teräksestä valmistettuihin tuotteisiin.

Valmistusvaiheen päästöt minimoidaan käyttämällä fossiilivapaata sähköä ja valitsemalla materiaali- ja logistiikkavaihtoehtoja, joilla on mahdollisimman pieni ympäristövaikutus. Ruukin tuotantolaitokset sijaitsevat strategisesti eri puolilla Eurooppaa, mikä lyhentää kuljetusmatkoja, vähentää päästöjä ja tukee paikallisia työmarkkinoita sekä varmistaa nopeammat ja tehokkaammat toimitukset asiakkaille.

Maailman ensimmäiset rakennustuotteet SSAB Fossil-free™ -teräksestä ovat jo käytössä

Ruukki on toimittanut kaikkien aikojen ensimmäiset fossiilivapaasta teräksestä valmistetut sandwich-paneelit ja kattotuotteet huolellisesti valituille asiakkaille, joilla on vahva vastuullisuusohjelma. Vuonna 2023 toteutimme Ruotsissa yhdessä Peabin, Wihlborgsin ja SSAB:n ja Suomessa Honkarakenteen kanssa maailman ensimmäiset pilotit fossiilivapaata terästä hyödyntävillä rakennustuotteilla. Tänä vuonna Ruukki toimittaa Ruukki® LowCarbon -tuoteperheen sandwich-paneeleja ja design-profiileja Nrep Logicentersin Suomessa rakennettavaan logistiikkakeskukseen.

”Olemme ylpeitä, kun voimme viedä tuotteillamme rakentamista kohti hiilineutraaliutta. LowCarbon-tuotteemme auttavat asiakkaita saavuttamaan rakennusten tiukimmatkin hiilijalanjälkitavoitteet, sanoo Ruukki Constructionin toimitusjohtaja Sami Eronen.

Kestävä rakentaminen ei kuitenkaan ole yhden yrityksen tehtävä, ja yhteistyö samanhenkisten kumppanien kanssa on yhtä tärkeää ilmastonmuutoksen torjunnassa. Ruukki tekee yhteistyötä esimerkiksi eristetoimittajien kanssa kehittääkseen kestävämpiä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään rakennuksen elinkaaren aikaisia päästöjä rakennukseen integroiduilla aurinkoenergiaratkaisuilla ja ilmatiiviillä kuoriratkaisuilla.

Ruukilla kunnianhimoinen tavoite: 70 % CO2-päästövähennys vuoteen 2030 mennessä

Ruukilla on myös omat kunnianhimoiset vastuullisuustavoitteensa. Vuonna 2023 yhtiö ilmoitti uudesta tavoitteestaan vähentää CO2-päästöjään ja muita kasvihuonekaasujaan 70 % vuoteen 2030 mennessä vuoteen 2019 verrattuna.

Edellinen tavoite saavutettiin etukenossa. Tavoitteen saavuttamisessa keskeistä on ollut fossiilisten energialähteiden muuttaminen vähähiilisemmiksi tai fossiilittomiksi. Jatkossa Ruukki laajentaa hiilijalanjäljen laskentaa kattamaan koko arvoketjun ja pyrkii vähentämään ketjun ilmastovaikutuksia toiminnallaan.

Rakennusteollisuus on historiallisessa murroksessa kohti kestävämpää ja vähähiilisempää tulevaisuutta. Ruukki osallistuu tänäkin vuonna World Green Building Week -viikkoon 9.-13.9.2024 lisätäkseen tietoisuutta ja ollakseen mukana yhteistyössä vihreämmän rakennusalan puolesta. Tule mukaan rakentamaan huomisen perintöä. Tänään.

Lisätietoja (englanniksi): https://www.ruukki.com/about-ruukki/sustainability/green-building-week-2024

Lisätietoja:
Kristiina Sikiö, viestintävastaava, kristiina.sikio@ruukki.com