Lehdistökutsu – maailman ensimmäinen erä fossiilivapaata terästä toimitusvalmiina

SSAB kutsuu median edustajia osallistumaan tapahtumaan, jossa maailman ensimmäinen erä fossiilivapaata terästä on toimitusvalmiina asiakkaalle. Tämä on virstanpylväs matkalla täysin fossiilivapaaseen raudan ja teräksen tuotannon arvoketjuun. Myös muiden HYBRITin omistajayritysten eli LKAB:n ja Vattenfallin edustajat osallistuvat tapahtumaan.

SSAB on näin ollen ensimmäisenä maailmassa tuottanut rautamalmipohjaista fossiilivapaata terästä, joka on pelkistetty HYBRIT-tekniikalla eli 100 % vedyllä hiilen ja koksin sijaan. Tämä koetoimitus on tärkeä askel matkalla täysin fossiilivapaaseen arvoketjuun. Jo vuonna 2026 tavoitteena on toimittaa fossiilivapaata terästä markkinoille kaupallisia määriä ja ottaa tekniikka käyttöön teollisessa mittakaavassa.

SSAB, LKAB ja Vattenfall käynnistivät HYBRIT-hankkeen (Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technolog) vuonna 2016 tavoitteenaan kehittää teknologia fossiilivapaan raudan ja teräksen tuotantoon. Kesäkuussa 2021 nämä kolme yritystä pystyivät esittelemään maailman ensimmäiset vedyllä pelkistetyt erät rautasientä, jota tuotettiin HYBRITin Luulajan pilottilaitoksessa. Näistä ensimmäisistä rautasienieristä on sittemmin valmistettu ensimmäiset teräkset tällä läpimurtotekniikalla.

Ohjelma alkaa seminaarilla, joka käsittelee fossiilivapaan teräksen tuotantoa, vihreää teollista kehitystä ja fossiilivapaiden tuotteiden markkinoita. Paikan päällä tilaisuuteen osallistuvat voivat myös vierailla valssaamolla ja olla läsnä, kun ensimmäinen erä fossiilivapaata terästä on toimitusvalmiina.

Osallistujat: Ruotsin kauppa- ja teollisuusministeri Ibrahim Baylan, SSAB:n toimitusjohtaja Martin Lindqvist, LKAB:n toimitusjohtaja Jan Moström ja Vattenfallin toimitusjohtaja Anna Borg.

Ajankohta: 18. elokuuta 2021 klo 11.00 CEST (Ruotsin aikaa)
Digitaalinen: https://www.floodlive.se/ssab
Paikan päällä: Rajoitettu määrä paikkoja SSAB:n Oxelösundin tehtaalla
VAATII ILMOITTAUTUMISEN

11.00 Seminaari
"Maailman ensimmäinen fossiilivapaa teräs - teollinen vallankumous ilmaston puolesta"

Osallistujat: Ruotsin kauppa- ja teollisuusministeri Ibrahim Baylan, SSAB:n toimitusjohtaja Martin Lindqvist, LKAB:n toimitusjohtaja Jan Moström, Vattenfallin toimitusjohtaja Anna Borg.

Martin Pei, SSAB:n tekninen johtaja CTO ja Johnny Sjöström, SSAB Special Steels -divisioonan johtaja - matkalla kohti fossiilivapautta.

Paneelikeskustelu "Fossiilivapaa teräs - merkitys alueelle, Ruotsille ja Euroopalle" -
Svante Axelsson, Fossiilivapaa Ruotsi, Beatrice Ask, Sörmlandin maaherra, Catharina Fredriksson, kunnanvaltuutettu Oxelösund, Christian Danielsson, EU-komission edustuston johtaja Ruotsissa.

12.05 kysymysten esittäminen mahdollista median edustajille digitaalisesti (Teams) ja paikan päällä.
ukana Ibrahim Baylan, Martin Lindqvist, Jan Moström ja Anna Borg.

12.40 Vierailu valssaamolla - fossiilivapaa teräs toimitusvalmiina asiakkaalle.

Tilaisuus alkaa keskiviikkona 18. elokuuta klo 11.00 Ruotsin aikaa.

Ilmoittautuminen Teamsin digitaaliseen lehdistötilaisuuteen: asa.hartman@ssab.com

Lehdistötilaisuus pidetään pääasiassa ruotsiksi ja sen aikana on mahdollisuus esittää kysymyksiä myös englanniksi. Seminaariosuuden seuraaminen linkin kautta ei edellytä ennakkoilmoittautumista.

Jos olet kiinnostunut osallistumaan tilaisuuteen paikan päällä, ilmoita kiinnostuksesi osoitteeseen mia.widell@ssab.com - RAJOITETTU OSALLISTUJAMÄÄRÄ COVID19-RAJOITUSTEN TAKIA

Kysymykset ja haastattelupyynnöt:
Mia Widell, SSAB:n press officer, +46 76-527 25 01
Anders Lindberg, lehdistöpäällikkö LKAB, +46 72-717 83 55
Magnus Cruiser, lehdistösihteeri Vattenfall, +46 76-769 56 07
Kajsa Loord, Ibrahim Baylanin lehdistösihteeri, +46 73-075 97 31

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä. www.ssab.com.
Löydät meidät myös sosiaalisesta mediasta: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter ja YouTube.