Lilla Integralen -rakennus ja sen GreenCoat®-teräksinen julkisivu ehdolla Plåtpriset 2019 -palkinnon saajaksi

Upealta näyttävässä Lilla Integralen -rakennuksessa on SSAB:n GreenCoat®-maalipinnoitetusta teräksestä valmistettu julkisivu. Rakennus on nimetty arvostetun ruotsalaisen Plåtpriset 2019 -arkkitehtuuripalkinnon saajaehdokkaaksi.

SSAB:n suosio palkittuja rakennuksia suunnittelevien innovatiivisten arkkitehtien keskuudessa kasvaa. Vähän aikaa sitten kuuluisa sandellsandberg arkitekter -toimisto päätti käyttää kestävän kehityksen mukaista GreenCoat®-maalipinnoitettua terästä ainutlaatuisessa Lilla Integralen -rakennuksessa, joka sijaitsee uudella Vallastadenin asuinalueella Linköpingissä, Ruotsissa. Vallastadenin asuinrakennushankkeen ensimmäisessä vaiheessa rakennettiin 1 000 asuntoa, joiden suunnittelusta vastasi 40 eri arkkitehtiä.

Lilla Integralen on tyylikäs, neljän asunnon kolmikerroksinen asuinrakennus kattoterassilla. Upeasti muotoillussa rakennuksessa on ensiluokkaisesta, GreenCoat®-maalipinnoitetusta teräksestä valmistettu kauniisti aaltoileva julkisivu, joka on ympäristöystävällinen ja kestävä kaikissa sääolosuhteissa.

Metallisen hopeisella värillä pyritään luomaan kauniita heijastuksia suhteellisen tiiviisti rakennetulla Vallastadenin alueella.

”Huolehdimme pitkäjänteisesti kestävästä kehityksestä, minkä vuoksi me pyrimme löytämään arkkitehtuurissamme tasapainon ympäristön ja sosiaalisen vastuun välillä. Suunnittelemme talomme kestämään useita sukupolvia, mikä asettaa tietenkin vaatimuksia käytetyille materiaaleille. Kestävän ja ympäristöystävällisen GreenCoat®-maalipinnoitetun teräksen käyttö tuntui siksi luonnolliselta”, sandellsandberg arkitekter –toimiston Thomas Sandell kertoo.

Kestävyyden ja kauneuden lisäksi useimpien GreenCoat®-tuotteiden pinnoitteen raaka-aineessa on käytetty biopohjaista teknologiaa (BT), jossa perinteiset fossiiliset öljyt on korvattu ruotsalaisella rypsiöljyllä. Tämä patentoitu pinnoitetekniikka on ainutlaatuinen markkinoilla.

Rakentaminen sujui joutuisasti. GreenCoat®-maalipinnoitettua terästä kehuttiin sen helposta muovattavuudesta Lilla Integralen -rakennuksen edellyttämiin muotoihin.

Lilla Integralen on yksi viidestä Plåtpriset 2019 -palkinnon saajaehdokkaasta. Palkinnon ajatuksena on kannustaa ja antaa tunnustusta innovatiivisille ja kestävän kehityksen mukaisille rakennuksille, joissa metallin ominaisuuksia ja ulkomuotoa on käytetty onnistuneesti arkkitehtonisessa luomuksessa. Voittaja julkistetaan
Plåt-arkkitehtuuritapahtumassa 25. huhtikuuta Göteborgissa Ruotsissa.

Kuvateksti:

1. Thomas Sandell valitsi GreenCoat® -maalipinnoitetun teräksen Lilla Integralen -talon julkisivumateriaaliksi johtuen sen kestävän kehityksen mukaisuudesta, pinnoitteen kestävyydestä ja esteettisyydestä.
  2. Tyylikäs mutta leikkisä Lilla Integralen sai inspiraatiota vanhoista teollisuusrakennuksista. Se on ruotsalaisen Plåtpriset 2019 -arkkitehtuuripalkinnon saajaehdokas.

Lisätietoja:
Lasse Bengtsson, Product Marketing, SSAB, puhelin: +46 155 254 182, lasse.bengtsson@ssab.com

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä. www.ssab.com.