Ruukin katot fossiilivapaasta teräksestä Sunday Morning Resort -luksuslomakohteeseen Pyhälle

Ruukki Construction, osa SSAB-konsernia, on allekirjoittanut sopimuksen matkailualan yritys Experience Pyhä Oy:n kanssa SSAB:n fossiilivapaasta teräksestä valmistettujen Ruukki® Classic LowCarbon -kattojen toimittamisesta sijoitusyhtiön ekologiseen lomakohteeseen Pyhätunturille. Honkatalot™-huviloihin asennettavat katot ovat pilottituotteita, joiden ilmastovaikutukset ovat tulevaisuudessa jopa 70 % pienemmät kuin perinteisestä teräksestä valmistettujen kattojen.

Ruukki toimittaa fossiilivapaasta teräksestä valmistetut pilottituotteet sekä kattopakettiin kuuluvat laadukkaat sadevesijärjestelmät ja kattoturvatuotteet Experience Pyhä Oy:n Pyhätunturin juurella sijaitsevan Sunday Morning Resort -lomakeskukseen. Laajennushankkeen kohteiden runkojen ja puuosien toimittajana toimii Honkatalot, joka rakentaa kestävään kehitykseen satsaavaan lomakeskukseen yhteensä 20 huippumodernia huvilaa. Aamu-sviiteistä 11 rakennetaan tänä kesänä ja loput myöhemmin.

Uusissa huviloissa huomioidaan kestävän kehityksen vaatimukset ainutlaatuisella tavalla. Sunday Morning Resort sai Sustainable Travel Finland (STF) edelläkävijästatuksen ja sertifikaatin kestävän matkailun eteen tekemästään työstä.

Kaikkien resortin rakennusten ilmanvaihtoa on ohjattu jo 5 vuotta hiilidioksidimittausten perusteella energian säästämiseksi. Lisäksi rakennusten poistoilman hukkalämpö otetaan talteen, lämpö tuotetaan maalämpö- tai ilmalämpöpumpuilla, sähköenergiaa omalla aurinkovoimalalla ja kattavan kierrätysjärjestelmän kruununa on oma biokompostointiasema, jonka tuottama ravinteikas multa kasvattaa lomakeskuksen omilla pelloilla juureksia hotelliravintolassa tarjottaviksi. Fossiilivapaasta teräksestä valmistettu Ruukki Classic LowCarbon -vesikate oli siis luonnollinen ja itsestään selvä valinta uusiin Aamu-sviitteihin.

”On hienoa, että voimme jatkaa Ruukin ja Honkatalojen kanssa yhteistyössä Sunday Morning Resortin edelläkävijyyden linjaa hiilineutraalien majoitusratkaisujen tarjoamisessa. Kiitämme kaikkia osapuolia tästä askeleesta kohti kestävämpää tulevaisuutta. sanoo Experience Pyhä Oy:n markkinointi- ja viestintäpäällikkö Liisa Loippo.

"Haluamme kiittää yhteistyökumppaneitamme edelläkävijyydestä ja hedelmällisestä yhteistyöstä. On hienoa, että voimme yhdessä viedä rakentamista kohti hiilineutraaliutta. Valitsemalla tyylikkäät ja vastuulliset Ruukki-tuotteet asiakkaat voivat saavuttaa rakennuksilleen tiukimmatkin hiilijalanjälkitavoitteet", sanoo Ruukin Suomen kattoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jorma Korhonen.