SSAB investoi pohjoismaisiin toimintoihinsa

SSAB investoi yli 500 miljoonaa Ruotsin kruunua Pohjoismaiden toimintoihinsa tukeakseen kasvustrategiaansa autoteollisuussegmentissä, lisätäkseen tuotannon vakautta ja vähentääkseen energiankulutusta. Investoinnit kohdentuvat toimintoihin Hämeenlinnassa ja Luulajassa Ruotsissa. Projektit alkavat tämän vuoden lopulla.

Tukeakseen kasvustrategiaansa autoteollisuussegmentissä ja varmistaakseen metallipinnoitettujen nauhatuotteiden vakaan ja jatkuvan tuotannon yhtiö investoi 370 miljoonaa kruunua modernisoidakseen Hämeenlinnan tehtaan peittauslinjan alkupään.

Kaikki Hämeenlinnassa valmistettavat tuotteet kulkevat peittauslinjan kautta ennen kylmävalssausta ja sen jälkeen tehtävää metallipinnoitusta. Metallipinnoitettuja nauhatuotteita myydään suoraan autoteollisuuden ja rakentamisen asiakkaille.

”Autoteollisuus on meille tärkeä alue, jolla näemme selvää kasvupotentiaalia. Hämeenlinnaan tehtävällä investoinnilla tuemme tätä strategiaamme,” sanoo SSAB Europe
-divisioonan johtaja Olavi Huhtala.

Luulajan toimintoihin tehtävä 156 miljoonan kruunun investointi sisältää uuden masuunipuhaltimen raudan tuotantoon. Puhallinta voi kuvata masuunin ”moottorina” ja uuden puhaltimen asentamisella tavoitellaan energiankulutuksen laskua ja tuotannon vakautta.

”Työskentelemme jatkuvasti parantaaksemme tuotantoamme ja uudella puhaltimella tavoittelemme koko Luulajan tehtaan tuotantoketjumme vakauden parantamista. Uudella puhaltimella voimme myös vähentää energian kulutustamme,” sanoo Olavi Huhtala

Investoinnit ovat osa aiemmin kerrottua investointiohjelmaa. Projektien on suunniteltu alkavan tämän vuoden loppuun mennessä.

Lisätietoja medialle Suomessa:
Atte Kaksonen, atte.kaksonen @ ssab.com, puh. + 358 50 3143 634

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq OMX Nordic Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq OMX Helsingissä. www.ssab.com.