SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan

SSAB:n hallitus on tänään päättänyt yhtiön vihreän siirtymän seuraavasta vaiheesta, huippumodernin fossiilivapaan teräksen minimill-tuotantolaitoksen rakentamisesta Luulajaan, Ruotsiin. Tehtaan valmistuttua Luulajan nykyinen masuuneihin perustuva tuotantojärjestelmä poistetaan käytöstä. Luulajan muutos vähentää Ruotsin CO2-päästöjä 7 % Oxelösundin tehtaan aiemmin päätetyn investoinnin 3 % vähennyksen lisäksi.

Luulajan uuden tehtaan kapasiteetti on noin 2,5 miljoonaa tonnia terästä vuodessa. Se koostuu kahdesta valokaariuunista, kehittyneestä sekundäärimetallurgiasta ja suoravalssaavasta nauhavalssaamosta, joka mahdollistaa SSAB:n erikoistuotteiden valmistamisen. Investointi mahdollistaa jatkossa myös kylmävalssattujen ja sinkittyjen tuotteiden valmistuksen ja siten laajemmat premium-valikoimat autoteollisuudelle. Moderni terästehdas käyttää raaka-aineenaan fossiilivapaata rautasientä Jällivaaran HYBRIT-demonstraatiolaitokselta sekä kierrätysteräsromua.

”Luulajan muutos on virstanpylväs matkallamme kohti fossiilivapaata terästä. Poistamme 7 % koko Ruotsin hiilidioksidipäästöistä, vahvistamme kilpailukykyämme ja turvaamme työpaikkojamme Euroopan kustannustehokkaimmalla kestävän kehityksen mukaisella ohutlevytuotannolla”, sanoo SSAB:n toimitusjohtaja Martin Lindqvist.

Luulajan kokonaisinvestoinnin arvioidaan olevan noin 4,5 miljardia euroa. Investoimalla uuteen teknologiaan SSAB välttää noin 2 miljardin euron investoinnit nykyisiin tuotantolaitoksiin seuraavien 10 vuoden aikana. Investointi on tarkoitus rahoittaa omalla kassavirralla SSAB:n taloudellisten tavoitteiden puitteissa.

Investointi luo merkittävää lisäarvoa. Nykyiseen tuotantojärjestelmään verrattuna käyttökatteen odotetaan paranevan yli 5,0 miljardia Ruotsin kruunua vuodessa nykyisillä hyödykehintaennusteilla. Uuden tuotantolaitoksen kustannusasema on parempi alentuneiden kiinteiden kustannusten, paremman tehokkuuden, lyhyempien läpimenoaikojen ja eliminoitujen hiilidioksidikustannusten ansiosta. Suunnitelman mukaan tuotanto lisääntyy 0,5 miljoonaa tonnia vuodessa, ja tuotemix paranee 1 miljoonalla tonnilla erikois- ja premiumteräksiä.

Uuden tehtaan on suunniteltu käynnistyvän vuoden 2028 lopulla ja täydellä kapasiteetilla vuotta myöhemmin. Ympäristölupia odotetaan vuoden 2024 lopulla. Investointi on tärkeä askel SSAB:n strategiassa saavuttaa johtava asema päästöttömien erikois- ja premium-terästen markkinoilla. SSAB on jo solminut 55 kumppanuutta johtavien asiakkaiden kanssa fossiilivapaan teräksen ja SSAB Zero -teräksen osalta.

SSAB teki vuonna 2023 päätöksen muuntaa Oxelösundin terästehdas fossiilivapaaseen tuotantoon ja projekti etenee suunnitelmien mukaan. Liiketoiminnalliset syyt puolsivat etenemistä seuraavaksi Luulajan tehtaan osalta. Lisäksi Raahen tehtaan nykyiset laitteet ovat kehittyneempiä, moninaisempia ja paremmassa kunnossa. Kolmantena askeleena muutoksessa on suunnitteilla Raahen muutos. Projektin ajoitus riippuu SSAB:n rahoitus- ja toteutuskapasiteetista sekä Luulajan hankkeesta saatavista opeista.

”Yhdessä kumppanimme LKAB:n kanssa sitoudumme eliminoimaan CO2-päästöt arvoketjustamme ja luomaan uuden benchmark-teknologian fossiilivapaalle tulevaisuudelle. Samalla turvaamme myös pohjoismaisen teollisuuden kilpailukyvyn tulevina vuosikymmeninä ja tuemme tuhansia asiakkaitamme, jotka luottavat arvoketjumme laatuteräkseen, Martin Lindqvist lisää.

SSAB järjestää puhelinkonferenssin tiistaina 2. huhtikuuta 2024 klo 10.30 CEST ja mukana on SSAB:n toimitusjohtaja Martin Lindqvist. Konferenssi pidetään englanniksi.

Käytä alla olevaa linkkiä ja täytä online-rekisteröintilomake. Voit valita, haluatko soittaa numeroon vai klikata "Soita minulle" valitaksesi takaisinsoiton.

Linkki puhelinkonferenssiin:

Lisätietoja:
Olavi Huhtala, SSAB Europe, SSAB Europe -divisioonan johtaja, olavi.huhtala @ ssab.com,
puh.
+358 20 592 9157
Analyytikot/IR: Per Hillström, Head of Investor Relations, per.hillstrom@ssab.com,
puh.
Media Suomessa: Atte Kaksonen, SSAB Konserniviestintä, puh +358 50 3143 634

Tämä tiedote on käännös ruotsiksi ja englanniksi julkaistusta pörssitiedotteesta.

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö, joka rakentaa vahvempaa, kevyempää ja kestävämpää maailmaa lisäarvoa tuottavien terästuotteidensa ja -palveluidensa avulla. Yhteistyössä kumppaneidensa kanssa SSAB on kehittänyt SSAB Fossil-free™ -teräksen ja aikoo luoda fossiilivapaan arvoketjun kaivoksesta loppuasiakkaalle. Samalla poistamme suurelta osin oman toimintamme hiilidioksidipäästöt. SSAB Zero™, suurelta osin hiilidioksidipäästötön kierrätysteräkseen perustuva teräs, vahvistaa entisestään SSAB:n johtoasemaa ja kattavaa, raaka-aineesta riippumatonta kestävän kehityksen mukaista tarjontaamme. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä. Tervetuloa matkallemme! www.ssab.comFacebookInstagramLinkedInX ja YouTube.