• Lindex Group Oyj/

Sisäpiiritieto: Stockmann käynnistää strategisen arvioinnin; harkitsee konsernin nimen muuttamista Lindex Groupiksi ja selvittää strategisia vaihtoehtoja tavarataloliiketoiminnalle

STOCKMANN Oyj Abp, Sisäpiiritieto 25.9.2023 klo 8.30 EEST

Stockmann Oyj Abp:n hallitus on tänään päättänyt käynnistää strategisen arvioinnin omistaja-arvon kasvattamiseksi nostamalla Lindex konsernin liiketoiminnan keskiöön. Osana strategista arviointia Stockmann Oyj Abp harkitsee nimensä muuttamista Lindex Groupiksi ja selvittää strategisia vaihtoehtoja Stockmannin tavarataloliiketoiminnalle.

Mahdollinen nimenmuutos kuvastaisi paremmin Lindex-divisioonan roolia konsernin liiketoiminnassa. Vuonna 2022 Lindexin 661 miljoonan euron liikevaihto muodosti yli kaksi kolmasosaa Stockmann-konsernin liikevaihdosta, ja 90 miljoonan euron liikevoitollaan Lindex teki suurimman osan Stockmann-konsernin tuloksesta. Mahdollinen nimenmuutos ei vaikuttaisi Stockmann-tavarataloihin, jotka jatkaisivat toimintaansa Stockmann-brändin alla.

Osana Stockmannin tavarataloliiketoiminnan strategisten vaihtoehtojen selvitystyötä yhtiö tulee arvioimaan, mikä vaihtoehdoista tarjoaisi parhaat edellytykset liiketoiminnan kehittämiseen tulevaisuudessa. Vaihtoehtoihin lukeutuvat tavarataloliiketoiminnan itsenäisyyden lisääminen konsernissa, mahdolliset omistusmuutokset tai strategiset kumppanuudet tai nykyisen rakenteen säilyttäminen. Strategisella arvioinnilla ei ole välitöntä vaikutusta Stockmann-tavaratalojen brändiin tai päivittäiseen toimintaan, joka jatkuu ennallaan.

”Lindexillä on ollut keskeinen rooli konsernin suorituksen parantamisessa viime vuosina. Strategisen arvioinnin käynnistäminen nimenmuutoksen harkitsemiseksi ja tavarataloliiketoiminnan strategisten vaihtoehtojen selvittämiseksi on strategiamme luonnollinen seuraava vaihe ja heijastaa Lindexin kasvavaa roolia konsernissa”, sanoo Stockmannin hallituksen puheenjohtaja Sari Pohjonen. ”Strateginen arviointi ei vaikuta Stockmann-tavaratalojen ikoniseen brändiin tai päivittäiseen toimintaan”, Pohjonen painottaa.

Päätökset mahdollisesta nimenmuutosta koskevasta ehdotuksesta tehdään myöhemmin, ja ehdotus vaatisi viime kädessä Stockmannin yhtiökokouksen päätöksen. Stockmann odottaa strategisen arvioinnin valmistuvan vuoden 2024 aikana. Stockmann tiedottaa lisää strategisesta arvioinnista, jos ja kun se on ajankohtaista.

Sijoittajaviestintä, Stockmann-konsernin media deskin kautta puh. 050 389 0011 tai investor.relations@stockmann.com

Lindex – alusvaatteiden markkinajohtaja Pohjoismaissa
Lindex on alusvaatteiden markkinajohtaja Pohjoismaissa, ja sillä on yli 5,6 miljoonaa kanta-asiakasta kattaen yli kaksi kolmasosaa naisväestöstä tärkeimmillä markkinoilla Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. Lindexin valikoima keskittyy kestäviin ja ajattomiin naisten- ja lastenvaatteisiin, ja sillä on myös kasvava tuotevalikoima Lindexin FemTech-brändin Female Engineering® alla. Yhtiön tarkoitus on voimaannuttaa ja inspiroida naisia kaikkialla. Lindex toimii myymäläverkostonsa ja verkkokauppansa kautta 34 maassa ja sillä on myös myyntiä maailmanlaajuisesti kolmansien osapuolten alustojen kautta.

Stockmann – perinteikäs premiumtuotteiden vähittäiskauppa
Stockmann on monikanavainen vähittäiskaupan yritys, jolla on yhteensä kahdeksan tavarataloa Suomessa ja Baltiassa sekä verkkokauppa. Stockmannin tarjooma koostuu muodin, kauneuden ja kodin tuotteista sekä palveluista arkeen ja juhlaan. Baltiassa Stockmannin valikoimiin kuuluvat myös korkealaatuiset ruokatuotteet ja juomat. Premiumtuotteiden vähittäiskaupan edelläkävijänä Stockmann on inspiroinut asiakkaitaan jo vuodesta 1862. Yhtiöllä on yli 1,4 miljoonaa kanta-asiakasta Suomessa ja Baltiassa.