Insiderinformation: Stockmann inleder en strategisk utvärdering; överväger ett namnbyte för koncernen till Lindex Group och utreder strategiska alternativ för varuhusverksamheten

STOCKMANN Oyj Abp, Insiderinformation 25.9.2023 kl. 8.30 EEST

Stockmann Oyj Abp:s styrelse har i dag fattat beslut om att inleda en strategisk utvärdering i syfte att förtydliga aktieägarvärdet genom att omfokusera koncernens affärsverksamhet på Lindex. Som en del av den strategiska utvärderingen överväger Stockmann Oyj Abp att byta namn till Lindex Group och utreder strategiska alternativ för Stockmanns varuhusverksamhet.

Det eventuella namnbytet skulle bättre återspegla Lindexdivisionens roll i koncernens affärsverksamhet. År 2022 utgjorde Lindex omsättning på 661 miljoner euro över två tredjedelar av Stockmannkoncernens omsättning, och med sin rörelsevinst på 90 miljoner euro stod Lindex för merparten av Stockmannkoncernens resultat. Ett eventuellt namnbyte skulle inte inverka på Stockmanns varuhus, vilka skulle fortsätta sin verksamhet under varumärket Stockmann.

Som en del av utredningen av strategiska alternativ för Stockmanns varuhusverksamhet kommer bolaget att överväga de bästa omständigheterna för utvecklingen av affärsverksamheten i framtiden. Bland alternativen ingår att utöka varuhusverksamhetens självständiga roll inom koncernen, övervägning av möjliga ägarförändringar eller strategiska partnerskap eller att fortsätta med den nuvarande strukturen. Den strategiska utvärderingen kommer inte att ha någon direkt inverkan på Stockmannvaruhusens varumärke eller den dagliga verksamheten, som kommer att fortsätta sin normala verksamhet med fullt engagemang.

”Lindex har haft en grundläggande roll när det gäller stärkandet av koncernens prestation under årens lopp. Att inleda en strategisk utvärdering beträffande ett namnbyte och en övervägning av strategiska alternativ för varuhusverksamheten är ett naturligt följande steg i vår strategi och återspeglar Lindex växande roll inom koncernen”, säger Stockmanns styrelseordförande Sari Pohjonen. ”Den strategiska utvärderingen påverkar inte Stockmannvaruhusens ikoniska varumärke eller den dagliga verksamheten”, understryker Pohjonen.

Beslut relaterade till ett eventuellt förslag till namnbyte, vilket slutligen skulle kräva ett beslut av Stockmann Oyj Abp:s bolagsstämma, kommer att fattas vid en senare tidpunkt. Stockmann förväntar sig att den strategiska utvärderingen kommer att slutföras inom år 2024. Stockmann kommer att ge ytterligare information om den strategiska utvärderingen om och när det är aktuellt.

Närmare information:
Investerarrelationer, via Stockmannkoncernens mediadesk tel. +358 50 389 0011 eller investor.relations@stockmann.com

Lindex – marknadsledande på underkläder i Norden
Lindex är marknadsledare inom underkläder i Norden och omfattar med sina över 5,6 miljoner stamkunder en tredjedel av den kvinnliga befolkningen inom de viktigaste marknaderna i Sverige, Norge och Finland. Lindex sortiment fokuserar på hållbart och tidlöst dam- och barnmode, och har också ett växande produktutbud under Lindex FemTech-varumärket Female Engineering®. Bolaget vill stärka och inspirera kvinnor överallt. Via sitt butiksnät och sin webbaffär finns Lindex i 34 länder. Lindex har också försäljning online genom tredjepartssamarbeten.

Stockmann – traditionsrik detaljhandel för högklassiga varor
Stockmann är ett detaljhandelsföretag med flera kanaler som omfattar totalt åtta varuhus i Finland och Baltikum samt en webbaffär. Fokus ligger på mode, skönhet och produkter för hemmet samt tjänster både till vardag och fest. I Baltikum omfattar sortimentet också högklassiga livsmedel. Som föregångare inom detaljhandel för lyxiga varor har Stockmann inspirerat sina kunder sedan år 1862. Bolagets stamkundsprogram har sammanlagt över 1,4 miljoner medlemmar i Finland och Baltikum.

Distribution:
Centrala massmedia