Stockmann-konsernin tilinpäätöstiedote 2023

Stockmann-konsernin vuoden 2023 oikaistu liiketulos parani, Lindexin kannattavuuden ennätysvuosi

STOCKMANN Oyj Abp, Tilinpäätöstiedote 9.2.2024 klo 8.30 EET

Stockmann-konsernin tilinpäätöstiedote 2023

Loka–joulukuu 2023:

• Stockmann-konsernin liikevaihto oli 274,3 (272,6) miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi 0,6 %, paikallisissa valuutoissa 3,9 %.
    - Lindex-divisioonan liikevaihto laski 168,2 (172,2) miljoonaan euroon. Paikallisissa valuutoissa liikevaihto kasvoi 2,8 %, ja myynti parani kaikilla päämarkkinoilla.
    - Stockmann-divisioonan liikevaihto kasvoi 106,1 (100,4) miljoonaan euroon Hullut Päivät -kampanjan ajoituksen vuoksi. Syksyllä 2023 Hullut Päivät toteutettiin lokakuussa neljännen vuosineljänneksen alussa, mutta vertailukaudella kampanja alkoi syyskuussa.
  • Konsernin suhteellinen myyntikate oli 57,5 % (57,4) eli vertailukauden tasolla.
  • Konsernin oikaistu liiketulos vahvistui 30,2 (26,1) miljoonaan euroon ja parani myös paikallisissa valuutoissa.
    - Lindex-divisioonan oikaistu liiketulos laski 22,3 (23,0) miljoonaan euroon mutta parani hieman paikallisissa valuutoissa.
    - Stockmann-divisioonan oikaistu liiketulos parani 9,0 (3,3) miljoonaan euroon pääosin Hullut Päivät -kampanjan ajoituksen ja onnistuneiden kustannustehokkuustoimien ansiosta.
  • Liiketulos oli 28,9 (24,6) miljoonaa euroa.
  • Katsauskauden tulos laski 9,7 (17,6) miljoonaan euroon korkeampien rahoituskulujen ja laskennallisten verojen lisäyksen vuoksi.
  • Osakekohtainen tulos laski 0,06 (0,11) euroon.

Tammi–joulukuu 2023:

• Stockmann-konsernin liikevaihto oli 951,7 (981,7) miljoonaa euroa. Liikevaihto laski 3,1 % mutta kasvoi 1,6 % paikallisissa valuutoissa.
    - Lindex-divisioonan liikevaihto laski 633,1 (661,1) miljoonaan euroon. Paikallisissa valuutoissa liikevaihto nousi 2,7 %, ja myynti kasvoi kaikilla päämarkkina-alueilla.
    - Stockmann-divisioonan liikevaihto laski hieman 318,5 (320,6) miljoonaan euroon. Liikevaihtoon vaikutti Stockmann Itis -tavaratalon pienennetty pinta-ala.
  • Suhteellinen myyntikate nousi 58,2 %:iin (57,9).
  • Oikaistu liiketulos oli 80,0 (79,8) miljoonaa euroa ja parani merkittävästi paikallisissa valuutoissa.
    - Lindex-divisioonan oikaistu liiketulos parani hieman 90,3 (90,0) miljoonaan euroon mutta vahvistui merkittävästi paikallisissa valuutoissa.
    - Stockmann-divisioonan oikaistu liiketulos oli -6,3 (-5,4) miljoonaa euroa.
  • Liiketulos oli 76,5 (154,9) miljoonaa euroa. Helsingin keskustan ja Riian-kiinteistöjen myynnistä saatu 95,4 miljoonan euron myyntivoitto ja LähiTapiola Keskustakiinteistöt Ky:tä koskevaan välimiesoikeuden päätökseen liittyvä 15,9 miljoonan euron kuluvaraus vaikuttivat vertailuvuoden tulokseen.
  • Katsauskauden tulos laski 51,7 (101,6) miljoonaan euroon pienemmän liiketuloksen ja kasvaneiden vuokrasopimuksiin liittyneiden korkokulujen vuoksi, mutta alhaisemmat verokulut vaikuttivat positiivisesti.
  • Osakekohtainen tulos laski 0,33 (0,65) euroon.

Hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että tilikaudelta 2023 ei makseta osinkoa.

Tulosennuste vuodelle 2024:
Stockmann-konserni odottaa liikevaihdon kasvavan vuonna 2024 paikallisissa valuutoissa 1–3 % verrattuna vuoteen 2023. Konsernin oikaistun liiketuloksen arvioidaan olevan 70–90 miljoonaa euroa. Valuuttakurssivaihteluilla voi olla merkittävä vaikutus oikaistuun liiketulokseen.

Vuoden 2024 näkymät:
Markkinaympäristön odotetaan pysyvän haastavana vuonna 2024. Euroopan makrotaloudellisen tilanteen epävarmuus jatkuu geopoliittisen epävakauden takia. Korkeat korot ja inflaatio jarruttavat talouskasvua, ja kuluttajakysynnän väheneminen voi vaikuttaa kaupan toimialaan. Ennusteet viittaavat BKT:n (bruttokansantuotteen) kasvun pysähtymiseen tai hitaaseen kasvuun yhtiön keskeisillä markkinoilla. Inflaation ennustetaan jatkavan laskuaan korkealta tasolta tavoitetasolle. Tilanne voi vaihdella konsernin eri markkinoilla. Häiriöitä toimitusketjuissa ja kansainvälisessä logistiikassa ei voida sulkea pois vuoden aikana.

Toimitusjohtaja Susanne Ehnbåge:
Vuonna 2023 Stockmann-konserni keskittyi systemaattisesti rakentamaan vahvaa ja kestävää perustaa molempien divisioonien tulevaisuudelle, tavoitteenaan pitkäaikaisen omistaja-arvon kasvun turvaaminen. Huolimatta haastavasta markkinaympäristöstä, jota leimasivat jatkuva korkea inflaatio, korkeat korot ja geopoliittiset epävarmuustekijät, konserni onnistui parantamaan kannattavuuttaan. Syitä tuloksen paranemiseen ovat strateginen fokus, tärkeimpien aloitteiden priorisointi ja tiimin sitoutuminen tavoitteiden saavuttamiseen.

Konsernin oikaistu liiketulos vahvistui 80,0 (79,8) miljoonaan euroon vuonna 2023. Paikallisissa valuutoissa parannus oli kuitenkin merkittävä. Lindex-divisioona menestyi markkinakasvua paremmin ja saavutti 90,3 (90,0) miljoonan euron oikaistun liiketuloksen, mikä on kaikkien aikojen ennätys. Vuonna 2023 valuuttakurssimuutoksilla oli 5,7 miljoonan euron negatiivinen vaikutus oikaistuun liiketulokseen. Stockmann-divisioonan oikaistu liiketulos jäi hieman vertailuvuodesta ja oli -6,3 (-5,4) miljoonaa euroa. Divisioonan tulos olisi parantunut ilman Stockmann Itis -tavaratalon pienentyneen pinta-alan negatiivista vaikutusta. Stockmann-divisioonan tulos parani toisella vuosipuoliskolla edelliseen vuoteen verrattuna.

Meillä on selkeä suunnitelma arvonluonnin vauhdittamiseksi. Marraskuun pääomamarkkinapäivässä Stockmann-konserni julkaisi päivitetyt strategiansa ja divisioonien taloudelliset tavoitteet. Lindex-divisioona jatkaa kasvun vauhdittamista, siirtyy kestävään liiketoimintaan ja erottaa kustannukset kasvusta. Stockmann-divisioona tähtää kasvuun ja kannattavuuden parantamiseen kehittämällä tarjoomaansa kohti luksus- ja premium-segmenttejä, kasvattamalla ja hyödyntämällä kanta-asiakaskuntaansa sekä varmistamalla saumattoman kaikkikanavaisen kokemuksen. Operatiivinen tehokkuus ja liikevaihtopohjan laajentaminen ovat myös tärkeässä asemassa.

Stockmann-konsernin perusliiketoiminta kehittyy oikeaan suuntaan, ja rahoitusasemamme parani edelleen vapaan kassavirran, rahoituksen ja oman pääoman osalta vuonna 2023. Tämänhetkinen taloudellinen asema tarjoaa vankan perustan jatkokehitykselle ja esimerkiksi investoinneille prosessien tehokkuuteen ja digitalisaatioon mahdollistaen tavoittelemamme kasvun. Lindexin uuden 110 miljoonan euron arvoisen kaikkikanavaisen jakelukeskuksen rakentaminen etenee hyvää vauhtia, ja tavoitteenamme on, että keskus otetaan käyttöön syksyllä 2024.

Syyskuussa tiedotimme Stockmann-konsernin käynnistämästä strategisesta arvioinnista, jonka tarkoituksena on kasvattaa omistaja-arvoa nostamalla Lindex konsernin liiketoiminnan keskiöön. Osana strategista arviointia Stockmann Oyj Abp harkitsee nimensä muuttamista Lindex Groupiksi ja selvittää strategisia vaihtoehtoja Stockmannin tavarataloliiketoiminnalle. Arviointi on käynnissä, ja odotamme sen valmistuvan vuonna 2024. Vuonna 2023 myös saneerausprosessi edistyi hyvin, ja tavoitteenamme on saada se päätökseen mahdollisimman pian.

Lokakuussa Stockmann-konserni otti tärkeän askeleen ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Toimitimme ilmastotavoitteemme Science Based Targets initiative (SBTi) -aloitteelle ja laadimme molemmille divisioonille suunnitelman tavoitteen saavuttamiseksi. Konsernin tavoitteena on vähentää ilmastopäästöjä 42 % vuoteen 2030 mennessä vuoden 2022 tasosta. Odotamme, että SBTi vahvistaa tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteemme vuoden 2024 aikana.

Haluan kiittää kaikkia Lindexin ja Stockmannin upeita tiimiläisiä sitoutumisesta ja hyvästä työstä vuonna 2023. Odotan innolla, että voimme jatkaa matkaamme yhdessä kumppaneidemme ja asiakkaidemme kanssa kohti vahvempaa ja kasvavaa yritystä sekä kehittää omistaja-arvoa.

AVAINLUKUJA

Liikevaihto, milj. euroa

Myyntikate, milj. euroa

Suhteellinen myyntikate, %

57,5

57,4

58,2

57,9

Liiketulos (EBIT), milj. euroa

28,9

24,6

76,5

Oikaistu liiketulos (EBIT), milj. euroa

30,2

26,1

80,0

79,8

Katsauskauden tulos, milj. euroa *)

9,7

17,6

51,7

Tulos/osake, euroa **)

Oikaistu osakekohtainen tulos, euroa ***)

Rahavirta yhteensä, milj. euroa

29,5

27,8

-30,3

-45,8

Investoinnit, milj. euroa

11,5

20,7

65,1

62,5

Oma pääoma/osake, euroa

Omavaraisuusaste, %

29,9

26,2

Omavaraisuusaste, pl. IFRS 16, %

60,6

53,4

*) Vuoden 2023 katsauskauden tulos laski pienemmän liiketuloksen ja kasvaneiden vuokrasopimuksiin liittyneiden korkokulujen vuoksi, mutta Stockmann Sverige AB:ta koskevan veropäätöksen ansiosta alhaisemmat verokulut vaikuttivat positiivisesti. Vuoden 2022 liiketulokseen vaikutti Helsingin keskustan ja Riian kiinteistöjen myynnistä saatu 95,4 miljoonan euron myyntivoitto sekä LähiTapiola Keskustakiinteistöt Ky:n välimiesmenettelystä saatua päätöstä varten tehty 15,9 miljoonan euron varaus.
**) Osakekohtainen tulos laski 0,33 (0,65) euroon yllä selitetyn alhaisemman katsauskauden tuloksen ja vertailukaudesta nousseen osakemäärän vuoksi.
***) Oikaistu osakekohtainen tulos lasketaan katsauskauden oikaistun tuloksen perusteella, ja siihen sisältyy liiketuloksen oikaisujen verovaikutus. Verovaikutus lasketaan transaktiotasolla, ja sitä on tarkistettu niin, että se sisältää myös laskennallisten verojen muutokset. Vertailuluvut on oikaistu.

VERTAILUKELPOISUUTEEN VAIKUTTAVAT ERÄT (IAC)

Miljoonaa euroa

Liiketulos (EBIT)

28,9

24,6

76,5

Oikaisut liiketulokseen (EBIT)

Kiinteistöjen myyntivoitto

0,1

-95,4

Myynti- ja takaisinvuokrauserien vuokrasopimusmuutoksiin liittyvä voitto

-2,1

Kiistanalaisesta, ehdollisesta ja enimmäismääräisestä saneerausvelasta aiheutuneet kustannukset

1,4

80,0

79,8

STRATEGIAT JA TALOUDELLISET TAVOITTEET

Stockmann-konsernin kahdella divisioonalla eli Lindexillä ja Stockmannilla on omat strategiansa. Asiakaskeskeisyys, kaikkikanavaisuus ja vahvat brändit ovat strategisia avaintekijöitä tulevaisuuden kasvun rakentamisessa molemmille divisioonille. Stockmann-konserni julkaisi 13.11.2023 päivitetyt strategiat ja uudet taloudelliset tavoitteet Lindex- ja Stockmann-divisioonille.

Lindex-divisioonan strategia perustuu Lindexin tarkoitukseen, joka on voimaannuttaa ja inspiroida naisia kaikkialla, ja tähtää kestävän ja kannattavan kasvun saavuttamiseen. Divisioonan kolme keskeisintä strategista tavoitetta ovat kasvun vauhdittaminen, kestävään liiketoimintaan siirtyminen sekä kustannusten ja kasvun erottaminen toisistaan. Lindex-divisioonan taloudelliset tavoitteet ja niiden toteumat vuosina 2023 ja 2022 esitetään alla olevassa taulukossa.

Lindex-divisioonan taloudelliset tavoitteet

2022

Vuotuinen liikevaihdon kasvu 3–5 % paikallisissa valuutoissa mitattuna keskipitkällä aikavälillä, ja 10 miljardin Ruotsin kruunun vuosiliikevaihto vuoteen 2030 mennessä, %

2,7

10,9

Digitaalisen myynnin osuus 30 % liikevaihdosta keskipitkällä aikavälillä, %

19,0

18,5

Oikaistu liikevoittomarginaali 15 % pitkällä aikavälillä, %

14,3

13,6

Stockmann-divisioonan asiakaskeskeinen strategia perustuu Stockmannin tarkoitukseen, joka on luoda hyvän elämän markkinapaikka, ja tähtää kannattavan ja kestävän kasvun saavuttamiseen. Divisioonan kolme strategisesti keskeisintä tavoitetta ovat tarjooman kehittäminen, uskollisen kanta-asiakaskunnan kasvattaminen ja hyödyntäminen sekä saumattoman kaikkikanavaisen asiakaskokemuksen varmistaminen. Stockmann-divisioonan taloudelliset tavoitteet ja niiden toteumat vuosina 2023 ja 2022 esitetään alla olevassa taulukossa.

Stockmann-divisioonan taloudelliset tavoitteet

2022

Liikevaihdon kasvu markkinakasvun*) mukaisesti keskipitkällä aikavälillä, %

-0,6 **)

10,0

Positiivinen vapaa kassavirta keskipitkällä aikavälillä, milj. euroa ***)

-12,0

-20,9

Oikaistu liikevoittomarginaali 5 % keskipitkällä aikavälillä, %

-2,0

-1,7

*) Stockmannin kohdemarkkina Suomessa, Latviassa ja Virossa sisältäen muodin, kauneuden ja kodin kategoriat. Markkinan kasvu oli 2,7 % vuonna 2023 ja 7,0 % vuonna 2022.

**) Stockmann-divisioonan liikevaihtoon vaikutti negatiivisesti Stockmann Itis -tavaratalon pinta-alan pienentäminen.
***) Vapaa kassavirta lasketaan seuraavasti: EBITDA - oikaisut - leasingmaksut +/- nettokäyttöpääoman muutokset - investoinnit.

Stockmann-konserni on laatinut tieteeseen perustuvan ilmastosuunnitelman ja -tavoitteen koko konsernille ja sen arvoketjulle. Konsernin tavoitteena on vähentää oman toimintansa ja arvoketjunsa ilmastopäästöjä 42 % vuoteen 2030 mennessä vuoden 2022 tasosta. Stockmann allekirjoitti Science Based Targets -aloitteen (SBTi) syksyllä 2021 ja toimitti ilmastotavoitteensa SBTi:lle lokakuussa 2023. Konserni odottaa SBTi:n vahvistavan konsernin ilmastotavoitteet vuoden 2024 aikana.

STRATEGINEN ARVIOINTI

Stockmann Oyj Abp:n hallitus päätti 25.9.2023 käynnistää strategisen arvioinnin, jonka tarkoituksena on vahvistaa omistaja-arvoa nostamalla Lindex konsernin liiketoiminnan keskiöön. Osana strategista arviointia Stockmann Oyj Abp harkitsee nimensä muuttamista Lindex Groupiksi ja selvittää strategisia vaihtoehtoja Stockmannin tavarataloliiketoiminnalle.

Mahdollinen nimenmuutos kuvastaisi paremmin Lindex-divisioonan roolia konsernin liiketoiminnassa. Lindexin osuus Stockmann-konsernin liikevaihdosta on yli kaksi kolmasosaa, ja viime vuosina Lindex on ollut Stockmann-konsernin tärkein tuloksen tekijä. Mahdollinen nimenmuutos ei vaikuttaisi Stockmann-tavarataloihin, jotka jatkaisivat toimintaansa Stockmann-brändin alla.

Osana Stockmannin tavarataloliiketoiminnan strategisten vaihtoehtojen selvitystyötä yhtiö tulee arvioimaan, mikä vaihtoehdoista tarjoaisi parhaat edellytykset liiketoiminnan kehittämiseen tulevaisuudessa. Vaihtoehtoihin lukeutuvat tavarataloliiketoiminnan itsenäisyyden lisääminen konsernissa, mahdolliset omistusmuutokset tai strategiset kumppanuudet tai nykyisen rakenteen säilyttäminen. Strategisella arvioinnilla ei ole välitöntä vaikutusta Stockmann-tavaratalojen brändiin tai päivittäiseen toimintaan, joka jatkuu ennallaan.

Päätökset mahdollisesta nimenmuutosta koskevasta ehdotuksesta tehdään myöhemmin, ja ehdotus vaatisi viime kädessä Stockmannin Oyj Abp:n yhtiökokouksen päätöksen. Stockmann odottaa strategisen arvioinnin valmistuvan vuoden 2024 aikana. Stockmann tiedottaa lisää strategisesta arvioinnista, jos ja kun se on ajankohtaista.

Tilinpäätöstiedote 2023
Tämä pörssitiedote on tiivistelmä Stockmann-konsernin vuoden 2023 tilinpäätöstiedotteesta ja sisältää sen olennaiset tiedot. Tilinpäätöstiedote on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona sekä saatavilla yhtiön internetsivuilta stockmanngroup.com.

Vuoden 2023 raportointi
Stockmann-konsernin liiketoimintakatsaus, talouskatsaus, palkitsemisraportti, selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmästä sekä vastuullisuuskatsaus vuodelta 2023 julkaistaan 26.2.2024 alkavalla viikolla (viikko 9).

Taloudelliset tiedotteet vuonna 2024
Stockmann-konserni raportoi taloudesta seuraavasti vuonna 2024:
- 26.4.2024 tammi–maaliskuun osavuosikatsaus
- 19.7.2024 tammi–kesäkuun puolivuosikatsaus
- 25.10.2024 tammi–syyskuun osavuosikatsaus

Webcast analyytikoille ja medialle
Media- ja analyytikkotilaisuus järjestetään englanniksi suorana verkkolähetyksenä tänään 9.2.2024 klo 10.00 EET. Tapahtumaa voi seurata tämän linkin kautta. Tallenne ja esitysmateriaali ovat saatavilla yhtiön verkkosivustolla tilaisuuden jälkeen.

Susanne Ehnbåge

Susanne Ehnbåge, toimitusjohtaja
Annelie Forsberg, talousjohtaja
Yhteydenotot Stockmann-konsernin Media Deskin kautta info@stockmann.com, puh. 050 389 0011