Stockmannkoncernens bokslutskommuniké 2023

Stockmannkoncernens justerade rörelseresultat för år 2023 förbättrades, rekordår för Lindex lönsamhet

STOCKMANN Oyj Abp, Bokslutskommuniké 9.2.2024 kl. 8.30 EET

Stockmannkoncernens bokslutskommuniké 2023

Oktober–december 2023:

• Stockmannkoncernens omsättning uppgick till 274,3 (272,6) miljoner euro. Omsättningen ökade med 0,6 % och i lokala valutor med 3,9 %.
    - Lindexdivisionens omsättning minskade till 168,2 (172,2) miljoner euro. I lokala valutor ökade omsättningen med 2,8 %, och försäljningen ökade på alla huvudmarknader.
    - Stockmanndivisionens omsättning ökade till 106,1 (100,4) miljoner euro på grund av tidpunkten för kampanjen Galna Dagar. Hösten 2023 ordnades Galna Dagar i oktober i början av fjärde kvartalet, medan kampanjen startade i september under jämförelseperioden.
  • Koncernens bruttomarginal låg på samma nivå som för jämförelseperioden och uppgick till 57,5 % (57,4).
  • Koncernens justerade rörelseresultat förstärktes till 30,2 (26,1) miljoner euro och förbättrades även i lokala valutor.
    - Lindexdivisionens justerade rörelseresultat minskade till 22,3 (23,0) miljoner euro men ökade något i lokala valutor.
    - Stockmanndivisionens justerade rörelseresultat ökade till 9,0 (3,3) miljoner euro främst på grund av tidpunkten för kampanjen Galna Dagar samt lyckade kostnadsåtgärder.
  • Rörelseresultatet var 28,9 (24,6) miljoner euro.
  • Nettoresultatet minskade till 9,7 (17,6) miljoner euro pga. högre finansieringskostnader och ökade skattekostnader relaterade till latenta skatter.
  • Resultatet per aktie minskade till 0,06 (0,11) euro.

Januari–december 2023:

• Stockmannkoncernens omsättning uppgick till 951,7 (981,7) miljoner euro. Omsättningen minskade med 3,1 % men ökade med 1,6 % i lokala valutor.
    - Lindexdivisionens omsättning minskade till 633,1 (661,1) miljoner euro. I lokala valutor ökade omsättningen med 2,7 %, och försäljningen ökade på alla huvudmarknader.
    - Stockmanndivisionens omsättning minskade något till 318,5 (320,6) miljoner euro på grund av den minskade ytan på Stockmannvaruhuset i Östra centrum.
  • Bruttomarginalen ökade till 58,2 % (57,9).
  • Det justerade rörelseresultatet uppgick till 80,0 (79,8) miljoner euro och ökade avsevärt i lokala valutor.
    - Lindexdivisionens justerade rörelseresultat förbättrades något till 90,3 (90,0) miljoner euro, men förstärktes avsevärt i lokala valutor.
    - Stockmanndivisionens justerade rörelseresultat uppgick till -6,3 (-5,4) miljoner euro.
  • Rörelseresultatet uppgick till 76,5 (154,9) miljoner euro. Jämförelseperiodens årsresultat påverkades av överlåtelsevinsten på 95,4 miljoner euro till följd av försäljningen av fastigheterna i Helsingfors centrum och Riga samt en avsättning på 15,9 miljoner euro relaterad till beslutet i skiljeförfarandet gällande LähiTapiola Keskustakiinteistöt Ky.
  • Nettoresultatet minskade till 51,7 (101,6) miljoner euro, pga. lägre rörelseresultat och högre räntekostnader för hyror, men påverkades positivt av lägre skattekostnader.
  • Resultatet per aktie minskade till 0,33 (0,65) euro.

Styrelsen kommer att föreslå att ingen utdelning utbetalas för räkenskapsperioden 2023.

Resultatprognos för 2024:
Stockmannkoncernen förväntar sig att omsättningen kommer att öka med 1–3 % i lokala valutor år 2024 jämfört med år 2023. Koncernens justerade rörelseresultat uppskattas vara 70–90 miljoner euro. Valutakursfluktuationer kan ha en stor inverkan på det justerade rörelseresultatet.

Marknadsutsikter för 2024:
Marknadsläget väntas vara fortsatt tufft år 2024. Det makroekonomiska läget i Europa förblir osäkert på grund av det fortsatt instabila geopolitiska läget. Höga räntenivåer och inflationen håller tillbaka den ekonomiska tillväxten, och detaljhandeln kan påverkas av en lägre konsumtionsefterfrågan. Prognoserna indikerar en stagnerad BNP-utveckling (bruttonationalprodukt) eller en svag tillväxt på bolagets huvudmarknader. Inflationen förväntas fortsätta att avta från en hög nivå till målsättningsnivåer. Läget kan variera mellan koncernens marknader. Störningar i leveranskedjor och internationell logistik kan inte heller uteslutas under året.

Verkställande direktör Susanne Ehnbåge:
År 2023 fokuserade Stockmannkoncernen på att systematiskt skapa en stabil och hållbar framtida grund för bägge divisionerna i syfte att säkerställa en långsiktig tillväxt i aktieägarvärdet. Trots utmaningarna i marknadsläget på grund av den fortsatta höga inflationen, höga räntenivåer samt geopolitiska osäkerheter lyckades koncernen förbättra sin lönsamhet. Orsakerna till det förbättrade resultatet var en strategisk fokusering, prioritering av viktiga initiativ och teamets engagemang för att uppnå målen.

Till följd av detta förbättrades koncernens justerade rörelseresultat för år 2023 till 80,0 miljoner euro (79,8). Förbättringen i lokala valutor var dock avsevärd. Lindexdivisionen överträffade den genomsnittliga marknadstillväxten, och det justerade rörelseresultatet slog ett historiskt rekord och uppgick till 90,3 (90,0) miljoner euro. År 2023 hade förändringar i utländska valutakurser en negativ inverkan på 5,7 miljoner euro på den justerade rörelsevinsten. Stockmanndivisionens justerade rörelseresultat var något lägre än jämförelseåret och uppgick till -6,3 (-5,4) miljoner euro. Utan den negativa inverkan pga. den minskade ytan i Stockmannvaruhuset i Östra centrum skulle divisionens resultat ha förbättrats. Stockmanndivisionen förbättrade sitt resultat under andra halvåret jämfört med året innan.

Vi har en tydlig plan för att accelerera värdeskapandet framåt. På vår kapitalmarknadsdag i november publicerade vi uppdaterade strategier och finansiella mål för divisionerna. Lindexdivisionen kommer fokusera på att accelerera sin tillväxt, fortsätta sin transformation till en mer hållbar affärsmodell och särskilja kostnader från tillväxt. Stockmanndivisionen siktar på förbättrad tillväxt och lönsamhet genom att satsa på lyx- och premiumsegment, att öka och tillvarata den lojala stamkundskretsen samt att säkerställa en sömlös omnikanalupplevelse. Dessutom finns det ett tydligt  fokus på operativ effektivitet och på att bredda omsättningsbasen.

Stockmannkoncernens underliggande affärsverksamhet utvecklas i rätt riktning, och vår finansiella ställning förbättrades ytterligare i fråga om fritt kassaflöde, finansiering och eget kapital under år 2023. Den nuvarande finansiella positionen fungerar som en stabil grund för vidareutveckling och investeringar inom områden såsom processeffektivitet och digitalisering, vilket möjliggör en eftersträvad tillväxt. Byggandet av Lindex nya omnikanalbaserade distributionscenter är en investering på 110 miljoner euro och projektet framskrider väl. Målet är att distributionscentret tas i drift under hösten 2024.

I september meddelade vi att Stockmannkoncernen inleder en strategisk utvärdering i syfte att förtydliga aktieägarvärdet genom att omfokusera koncernens affärsverksamhet på Lindex. I anslutning till den strategiska utvärderingen överväger Stockmann Oyj Abp att byta namn till Lindex Group, och dessutom kommer olika strategiska alternativ för Stockmanns varuhusverksamhet att utredas. Utvärderingen pågår och förväntas bli klar år 2024. År 2023 framskred även företagssaneringen, som vi siktar på att avsluta så fort som möjligt.

I oktober tog Stockmannkoncernen ett viktigt steg för att minska klimatpåverkan. Vi skickade in våra nya klimatmål till Science Based Targets initiative (SBTi) och utarbetade en plan för bägge divisionerna för att nå målen. Koncernens mål är att minska utsläppen med 42 % fram till år 2030 jämfört med år 2022. Vi förväntar oss att de vetenskapligt baserade klimatmålen kommer att bli validerade år 2024.

Jag vill hjärtligt tacka våra teammedlemmar inom Lindex och Stockmann för deras engagemang och goda arbete under år 2023. Jag ser fram emot att fortsätta vår resa tillsammans med våra partner och kunder mot ett starkare, växande bolag med ett ökande aktieägarvärde.

NYCKELTAL

Omsättning, milj. euro

Bruttovinst, milj. euro

Bruttomarginal, %

57,5

57,4

58,2

57,9

Rörelseresultat (EBIT), milj. euro

28,9

24,6

76,5

Justerat rörelseresultat (EBIT), milj. euro

30,2

26,1

80,0

79,8

Periodens nettoresultat, milj. euro*)

9,7

17,6

51,7

Resultat per aktie, euro**)

Justerat resultat per aktie, euro***)

Kassaflöde totalt, milj. euro

29,5

27,8

Investeringar, milj. euro

11,5

20,7

65,1

62,5

Eget kapital/aktie, euro

Soliditet, %

29,9

26,2

Soliditet exklusive IFRS 16, %

60,6

53,4

*) Nettoresultatet för hela året 2023 minskade pga. ett lägre rörelseresultat och högre räntekostnader för hyror, men påverkades positivt av lägre skattekostnader härrörande från ett skattebeslut för Stockmann Sverige AB. Rörelseresultatet för år 2022 påverkades av överlåtelsevinsten på 95,4 miljoner euro från försäljningen av fastigheterna i Helsingfors och Riga samt en avsättning på 15,9 miljoner euro för beslutet i skiljeförfarandet relaterat till LähiTapiola.
**) Resultatet per aktie minskade till 0,33 (0,65) euro, vilket förklaras av ett lägre nettoresultat såsom förklaras ovan samt ett ökat antal aktier jämfört med året innan.
***) Justerat resultat per aktie beräknas utifrån det justerade nettoresultatet, vilket inkluderar skatteinverkan av justeringarna i rörelseresultatet. Skatteinverkan beräknas på transaktionsnivå och inkluderar även förändringar i latenta skatter. Jämförelsetalen har omräknats.

POSTER SOM INVERKAR PÅ JÄMFÖRBARHETEN (IAC)

Milj. euro

Rörelseresultat (EBIT)

28,9

24,6

76,5

Justeringar av EBIT

Vinst på försäljning av fastigheter

0,1

Vinst på hyresmodifikationer från sålda och tillbakahyrda poster

Kostnader för bestridda, villkorliga och maximala saneringsskulder

1,4

0,7

1,1

18,1

Företagssaneringskostnader

0,4

0,7

1,6

Kostnader relaterade till omstrukturering av organisationen

1,6

2,3

0,4

Förlust vid avyttring av dotterbolagsaktier

0,0

0,6

Kostnader relaterade till kriget i Ukraina

0,1

0,5

Återbetalning av personalförsäkring

0,0

Justerat rörelseresultat (EBIT)

30,2

26,1

80,0

79,8

STRATEGIER OCH FINANSIELLA MÅL

Stockmannkoncernens två divisioner, Lindex och Stockmann, har sina egna strategier. Divisionerna har en gemensam uppfattning om att kundfokusering, en omnikanal-approach och starka varumärken är strategiska nyckelfaktorer för en framtida tillväxt. Den 13 november 2023 offentliggjorde Stockmannkoncernen uppdaterade strategier och nya finansiella mål för Lindex- och Stockmanndivisionerna.

Lindexdivisionens strategi bygger på Lindex syfte, som är att stärka och inspirera kvinnor överallt, med fokus på en hållbar och lönsam tillväxt. Divisionens tre viktigaste strategiska mål är att driva tillväxt, övergå till en hållbar affärsmodell och särskilja kostnader från tillväxt. Lindexdivisionens finansiella mål och utfall för år 2023 och år 2022 presenteras i tabellen nedan.

Lindexdivisionens finansiella mål

2022

En årlig omsättningstillväxt på 3–5 % mätt i lokala valutor på medellång sikt, och en årsomsättning på 10 miljarder svenska kronor fram till år 2030, %

2,7

10,9

En 30 % digital andel av omsättningen på medellång sikt, %

19,0

18,5

En justerad rörelsemarginal på 15 % på lång sikt, %

14,3

13,6

Stockmanndivisionens kundfokuserade strategi bygger på Stockmanns syfte att vara en marknadsplats för ett bra liv. Målet är att uppnå en lönsam och hållbar tillväxt. Divisionens tre viktigaste strategiska mål är att utveckla sortimentet, utöka och tillvarata den lojala stamkundkretsen och säkerställa en smidig omnikanal-kundupplevelse. Stockmanndivisionens finansiella mål och utfall för år 2023 och år 2022 presenteras i tabellen nedan.

Stockmanndivisionens finansiella mål

2022

En omsättningstillväxt i enlighet med marknadstillväxten*) på medellång sikt, %

-0,6**)

10,0

Ett positivt fritt kassaflöde på medellång sikt, miljoner euro ***)

En justerad rörelsemarginal på 5 % på medellång sikt, %

- 1,7

*) Stockmanns målmarknad i Finland, Lettland och Estland inklusive kategorierna mode, skönhet och hem. Marknadstillväxten var 2,7 % år 2023 och 7,0 % år 2022.

**) Stockmanndivisionens omsättning påverkades negativt på grund av den minskade ytan på Stockmannvaruhuset i Östra centrum.
***) Fritt kassaflöde beräknas enligt formeln EBITDA - justeringar - hyresbetalningar +/- förändringar i nettorörelsekapital - investeringar.

Stockmannkoncernen har sammanställt en vetenskapsbaserad klimatplan och en klimatmålsättning som omfattar hela koncernen och dess värdekedja. Koncernen siktar på att minska de klimatutsläpp som sker i den egna verksamheten och dess värdekedja med 42 % innan år 2030 jämfört med år 2022. Stockmann undertecknade åtagandet Science Based Targets initiative (SBTi) hösten 2021 och lämnade sin klimatmålsättning till SBTi i oktober 2023. Koncernen förväntar sig att SBTi godkänner klimatmålsättningen under år 2024.

STRATEGISK UTVÄRDERING

Den 25 september 2023 beslöt styrelsen för Stockmann Oyj Abp att inleda en strategisk utvärdering i syfte att förtydliga aktieägarvärdet genom att omfokusera koncernens affärsverksamhet på Lindex. Som en del av den strategiska utvärderingen överväger Stockmann Oyj Abp att byta namn till Lindex Group och utreder strategiska alternativ för Stockmanns varuhusverksamhet.

Det eventuella namnbytet skulle bättre återspegla Lindexdivisionens roll i koncernens affärsverksamhet. Lindex representerar över två tredjedelar av Stockmannkoncernens omsättning, och under de senaste åren har det varit främst Lindex som stått för merparten av Stockmannkoncernens resultat. Ett eventuellt namnbyte skulle inte inverka på Stockmanns varuhus, vilka skulle fortsätta sin verksamhet under varumärket Stockmann.

Som en del av utredningen av strategiska alternativ för Stockmanns varuhusverksamhet kommer bolaget att överväga de bästa omständigheterna för utvecklingen av affärsverksamheten i framtiden. Bland alternativen ingår att utöka varuhusverksamhetens självständiga roll inom koncernen, eventuella ägarförändringar eller strategiska partnerskap eller att fortsätta med den nuvarande strukturen. Den strategiska utvärderingen kommer inte att ha någon direkt inverkan på Stockmannvaruhusens varumärke eller den dagliga verksamheten, som kommer att fortsätta normalt med fullt engagemang.

Beslut relaterade till ett eventuellt förslag till namnbyte, vilket slutligen skulle kräva ett beslut av Stockmann Oyj Abp:s bolagsstämma, kommer att fattas vid en senare tidpunkt. Stockmann förväntar sig att den strategiska utvärderingen kommer att slutföras inom år 2024. Stockmann kommer att ge ytterligare information om den strategiska utvärderingen om och när det är aktuellt.

Bokslutskommuniké 2023
Detta börsmeddelande är ett sammandrag av Stockmannkoncernens bokslutskommuniké 2023 och innehåller dess väsentliga uppgifter. Bokslutskommunikén är i sin helhet bifogad detta börsmeddelande som ett pdf-dokument, och finns dessutom tillgänglig på bolagets webbplats

stockmanngroup.com.

Årsrapportering 2023
Stockmannkoncernens affärsverksamhetsöversikt, ekonomiska översikt, ersättningsrapport, förvaltningsrapport och hållbarhetsrapport 2023 publiceras under veckan som börjar den 26 februari 2024 (vecka 9).

Finansiell rapportering 2024
Stockmannkoncernen kommer att publicera sina finansiella rapporter 2024 enligt följande tidsschema:
- 26 april 2024, delårsrapport januari–mars
- 19 juli 2024, halvårsrapport januari–juni
- 25 oktober 2024, delårsrapport januari–september

Webcast för analytiker och medier
En engelskspråkig media- och analytikerträff ordnas i dag, den 9 februari 2024 kl. 10.00 EET som en direktsänd webcast som kan följas via denna länk. Inspelningen och presentationsmaterialet finns tillgängliga på bolagets webbplats efter evenemanget.

Susanne Ehnbåge

Ytterligare information:
Susanne Ehnbåge, verkställande direktör
Annelie Forsberg, ekonomidirektör
Kontakt via Stockmannkoncernens MediaDesk info@stockmann.com, tel. +358 50 389 0011
Marja-Leena Dahlskog, Head of Communication & IR, tel. + 358 50 502 0060

Centrala massmedia

Stockmannkoncernen är en internationell flerkanalig detaljhandelskoncern som har två divisioner: Lindex och Stockmann. Lindex är ett globalt modebolag, vars syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt. Lindex är det ledande bolaget inom underkläder i Norden och är en föregångare inom hållbarhet. Stockmann är ett varuhusbolag för kvalitativa varumärken i Finland och Baltikum med syfte att vara en marknadsplats för det goda livet. Stockmannkoncernens omsättning uppgick år 2023 till 952 miljoner euro och bolaget hade ca 5 800 anställda. Stockmann Oyj Abp grundades år 1862 och bolagets aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy. www.stockmanngroup.com