Stora Enson metsäjalanjälki toimialan paras

Stora Enso arvioitiin toimialansa parhaaksi yritykseksi vuoden 2011 Forest Footprint Disclosure (FFD) -raportissa, jossa annetaan yrityksille tunnustusta metsäjalanjäljen hallinnasta ja avoimesta raportoinnista.

Metsäjalanjäljellä mitataan organisaation tai tuotteen suoria ja välillisiä vaikutuksia metsien häviämiseen. Monet yritykset käyttävät tietämättään tuotteita ja raaka-aineita, joiden valmistus on hankintaketjun toisessa päässä aiheuttanut metsien häviämistä. Tämä voi johtaa odottamattomiin arvostusriskeihin ja lisätä yrityksen vaikutusta ilmastonmuutokseen. Forest Footprint Disclosure -raportti arvioi kansainvälisten yritysten toiminnastaan antamaa tietoa saadakseen käsityksen yritysten toiminnan vaikutuksesta metsäkatoon.

”Olemme erittäin ylpeitä tästä tunnustuksesta. Vastuullinen metsänhoito kuuluu Stora Enson liiketoiminnan kulmakiviin”, toteaa Stora Enson puunhankinnan yritysvastuujohtaja Antti Marjokorpi. ”Varmistamme kaiken käyttämämme puuraaka-aineen alkuperän riippumattomien osapuolten todentamilla jäljitettävyysjärjestelmillä. Edistämme myös uskottavaa metsäsertifiointia, sertifioimme hallinnassamme olevat metsät ja puuviljelmät ja koulutamme jatkuvasti työntekijöitämme ja yhteistyökumppaneitamme kestävään metsänhoitoon. Emme kuitenkaan katso, että työmme olisi tehty, vaan teemme jatkuvasti töitä parantaaksemme suoritustamme joka vuosi.”

Stora Enso arvioitiin FFD:n raportissa alansa parhaaksi yhtiöksi jo toisena vuonna peräkkäin. Forest Footprint Disclosure on Global Canopy Foundationin vuonna 2008 alulle panema projekti. Siinä yrityksiltä pyydetään metsäjalanjälkeen liittyvää tietoa viiden metsien häviämiseen liittyvän hyödykkeen suoran tai välillisen käytön perusteella. Hyödykkeet ovat soija, palmuöljy, puu, karjatuotteet ja biopolttoaineet.

Yritysten antamat tiedot arvioidaan ja pisteytetään matriisin avulla. FFD:n tavoitteena on tietojen julkaisemisen lisäksi rohkaista sijoittajia käymään metsien häviämiseen liittyvää vuoropuhelua salkkuunsa kuuluvien yritysten kanssa. Forest Footprint Disclosure 2011 -raportin voi lukea kokonaisuudessaan osoitteessa http://www.forestdisclosure.com/

Terhi Koipijärvi, johtaja, Maailmanlaajuinen vastuu, puh. 02046 21347
Antti Marjokorpi, yritysvastuujohtaja, Group Forest Operations, puh. 02046 24972

www.storaenso.com/responsibility

Stora Enso on biomateriaali-, paperi-, pakkaus- ja puutuoteteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 30 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli 10,3 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.