Stora Enso branschledande enligt Forest Footprint Disclosure

Stora Enso rankas som branschledande i rapporten Forest Footprint Disclosure (FFD) Review 2011 som har offentliggjorts i London. Företaget får erkännande för att tydligt redovisa sitt ”skogsfotavtryck”.

Ett skogsfotavtryck mäter den totala mängden avskogning som orsakas direkt eller indirekt av en organisation eller produkt. Många företag är ovetande om att de köper in produkter till sin leveranskedja som bidrar till avskogning och att deras skogsfotavtryck kan skapa oväntade värderingsrisker och bidra till klimatförändringen. Forest Footprint Disclosure Review analyserar enkätsvar från internationella företag som lämnar information till FFD för en bedömning av hur deras aktiviteter, direkt eller indirekt, bidrar till avskogningen.

”Vi är väldigt stolta över det här erkännandet, eftersom ansvarsfullt skogsbruk är en av hörnstenarna i Stora Ensos verksamhet”, säger Antti Marjokorpi, SVP Group Forest Operations. ”Vi använder externt verifierade spårbarhetssystem för att veta varifrån allt virke vi använder kommer ifrån. Vi förespråkar också användningen av tillförlitlig skogscertifiering, certifierar den skog och de trädplantager som vi brukar samt utbildar hela tiden våra medarbetare och samarbetspartners i ansvarsfullt skogsbruk. Men vi är långt ifrån klara och arbetar fortfarande hårt för att förbättra resultatet för varje år som går.”

Det är nu andra året i rad som Stora Enso rankas som branschledande av FFD. Projektet Forest Footprint Disclosure initierades av Global Canopy Foundation år 2008. FFD uppmanar företag att lämna information om hur de ser på sitt skogsfotavtryck utifrån hur de direkt och indirekt använder de fem råvaror som är kopplade till avskogning: soja, palmolja, virke, boskapsprodukter och biobränslen.

De uppgifter som företagen lämnar bedöms och betygsätts mot en matris. Syftet med FFD är att inte bara lämna information utan att förmå investerare att engagera sig tillsammans med företagen i frågor som rör avskogning. Läs hela rapporten Forest Footprint Disclosure 2011 på http://www.forestdisclosure.com/

För ytterligare information, v g kontakta:
Terhi Koipijärvi, Head of Global Responsibility, tel. +358 2046 21347
Antti Marjokorpi, SVP Sustainability, Group Forest Operations, tel. +358 2046 24972

www.storaenso.com/responsibility

Stora Enso är den globala nytänkaren inom biomaterial, papper, förpackningar och träprodukter. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 30 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2010 uppgick till 10,3 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.