• Stora Enso Oyj/

Stora Enson uusi varjojohtoryhmä Pathfinders haastaa toimitusjohtajan ja konsernin johtoryhmän yhtiön toimintojen uudistamisessa

Stora Enso käynnistää ainutlaatuisen Pathfinders-ohjelman. Ohjelmaan valitut 12 huippulahjakkuutta haastavat ja tukevat yhtiön ylintä johtoa, toimitusjohtajaa ja johtoryhmää Stora Enson matkalla kohti innovatiivista ja uusiutuviin materiaaleihin keskittyvää yhtiötä. Pathfinders-ryhmä toimii varjo-johtoryhmänä tietyissä innovaatioihin ja maailmanlaajuiseen vastuuseen liittyvissä haasteissa.

”Ohjelma oli avoin kaikille Stora Enson työntekijöille ja Pathfinders-ryhmän 12 jäsentä valittiin yli 150 hakemuksen joukosta. Olen vakuuttunut, että haastetteluja ja henkilökohtaisia arvioita sisältäneen hakuprosessin jälkeen meillä on koossa hyvin kiinnostava ja monipuolinen ryhmä lahjakkaita ihmisiä, joilla on kaikki mahdollisuudet kyseenalaistaa asioita ja näyttää mitä ”rethink” on käytännössä”, kertoo yhtiön henkilöstöjohtaja Lars Häggström.

Pathfinders-ohjelma toteutetaan yhteistyössä yhden maailman arvostetuimman bisneskoulun, Sveitsin Lausannessa sijaitsevan IMD: kanssa. IMD on arvioitu Euroopan parhaaksi ja maailman kolmanneksi parhaaksi johtamiskoulutuksen tarjoajaksi.
Pathfinders-ryhmää ohjaa professori Thomas Malnight.

Pathfinderit:

James Barr, 39, johtaja, Stora Enso UK, Iso-Britannia
Malin Bendz, 35, liiketoiminnan kehitysjohtaja, Pakkaukset, Ruotsi
Elina Gerdt, 31, veroasioiden päällikkö, Suomi
Risto Kallio, 48, teknisen asiakaspalvelun päällikkö, Imatran tehtaat, Suomi
Piotr Kuzebski, 41, myyntijohtaja, Pakkaukset, Puola
Fredrik Lundeborg, 33, johtaja, yritys- ja pääomajärjestelyt, Ruotsi
Duncan Mayes, 41, johtaja, tutkimus, kehitys ja innovaatiot, Puutuotteet, Suomi
Tuomas Mustonen, 31, johtaja, asiakaspalvelukeskus, Painopaperit, Saksa
Juliano Pereira, 32, henkilöstöjohtaja, Latinalainen Amerikka, Brasilia
Kaisa Tarna-Mani, 39, johtaja, finance & control, biojalostamo, Suomi
Louie Wang, 44, johtaja, China Sales, Kiina
Patricia Wikström, 32, johtaja, digitaaliset kanavat ja kehitys, Suomi

“Meillä on edessämme suuria haasteita maailman ja kulutustottumusten muuttuessa ympärillämme. Meidän Pathfindereiden tehtävänä on keskittyä näihin haasteisiin ja löytää uusia, mielenkiintoisia mahdollisuuksia liiketoiminnalle. Tämä on ainutlaatuinen tilaisuus meille kaikille oppia ja ennen kaikkea syventää ymmärtämystämme meitä kaikkia ympäröivistä haasteista”, Pathfinder Patricia Wikström toteaa.

Pathfinders-ryhmän jäsenten odotetaan tekevän yhtiön johdolle kiinnostavia, innovatiivisia ja ajatuksia herättäviä ehdotuksia, joita toteuttamalla Stora Enso voi kehittyä edelläkävijäksi, ”rethinkeriksi”, omalla tai jollain muulla uudella toimialalla.

“Olemme Stora Ensossa luvanneet kyseenalaistaa, haastaa ja uudistaa ajattelumme. Muutosvauhti kasvaa koko ajan, eikä loppua ole näkyvissä. Juuri tässä ja nyt on hyvin erilaisista taustoista koostuvan Pathfinders-ryhmän mahdollisuus saada aikaan muutos, sillä he tulevat eri puolilta maailmaa ja omaavat hyvin erilaisen työkokemuksen eri aloilta. Olen pyytänyt heitä olemaan suoria, rakentavia ja rohkeita ja haastamaan kaikki, niin minut, koko johtoryhmämme kuin toisensa. Vanhojen toimintatapojen kyseenalaistaminen ja uusien ratkaisujen etsiminen asiakkaiden, osakkeenomistajien, työntekijöiden ja koko yhteiskunnan vaatimusten täyttämiseksi on Pathfindereiden ja koko yhtiömme tavoite”, sanoo Stora Enson toimitusjohtaja Jouko Karvinen.

Patricia Wikström, Pathfinder, p. 02046 21230
Lars Häggström, henkilöstöjohtaja, p. +46 1046 71701
Jouko Karvinen, toimitusjohtaja, p. 02046 21410
Päivi Kauhanen, Suomen viestintäjohtaja, p. 02046 21292

www.storaenso.com
www.storaenso.com/investors

Stora Enso on pakkaus-, paperi- ja puutuoteteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 30 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli 10,3 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.