• Stora Enso Oyj/

Stora Enso etablerar skuggledningsgruppen Pathfinders för att inspirera koncernens CEO och ledningsgrupp till nytänkande i verksamheten

Stora Enso har valt ut tolv talanger inom koncernen till s k Pathfinders för att inspirera och stödja koncernens CEO och dess ledning i arbetet med att utveckla Stora Enso till en innovativ koncern för förnybara material. Pathfinders kommer att agera som koncernens skuggledningsgrupp och fokusera på två utvalda utmaningar, nämligen innovation och globalt ansvar.

“Tolv Pathfinders valdes ut bland över 150 sökande genom en process som var öppen för alla Stora Enso-anställda. Vi är övertygade om att vi genom en urvalsprocess med intervjuer och urvalsinstitut lyckats utse en grupp begåvade individer som kommer att utgöra ett mycket spännande och mångsidigt team med varje möjlighet till gediget nytänkande”, säger Lars Häggström, chef för Group Human Resources.

Stora Enso har beslutat att i Pathfinderprogrammet samarbeta med en av världens mest kända affärsskolor, IMD i Lausanne i Schweiz. IMD är idag rankad som den bästa leverantören av ledarskapsutbildningar i Europa och den tredje bästa i världen. Stora Ensos Pathfinders kommer att få handledning av professor Thomas Malnight från IMD.

Följande personer har utsetts till Pathfinders:

James Barr, 39, General Manager, Stora Enso UK
Malin Bendz, 35, Director, Packaging Business Development, Sverige
Elina Gerdt, 31, Tax Manager, Finland
Risto Kallio, 48, Technical Customer Service Manager, Imatra Bruk, Finland

Piotr Kuzebski, 41, Regional Sales Director, Packaging, Polen
Fredrik Lundeborg, 33, Vice President, M&A och Corporate Finance, Sverige
Duncan Mayes, 41, Director, R&D & Innovation, Wood Products
, Finland
Tuomas Mustonen, 31, Director, Customer Service Centre, Publication Paper, Tyskland
Juliano Pereira, 32, HR Director Latin America, Brasilien
Kaisa Tarna-Mani, 39, Vice President, Control & Finance, Biorefinery & Bioenergy, Finland
Louie Wang, 44, Managing Director
, China Sales, Kina
Patricia Wikström, 32, Director, Digital Channels and Development, Finland

“Stora Enso står inför stora utmaningar i och med att vår omvärld och konsumenters beteenden förändras. Vårt mål är att fokusera på ett antal av dessa utmaningar och att finna sätt att omvandla dem till värdeskapande affärsmöjligheter. Jag anser att vi givits en unik möjlighet att studera och att fördjupa vår förståelse för utmaningarna omkring oss”, säger Pathfindern Fredrik Lundeborg.

Pathfinders förväntas komma med spännande, nyskapande och tankeväckande rekommendationer till koncernledningen – rekommendationer som när de omsätts i praktiken bidrar till att göra Stora Enso till en ledande nytänkare i branschen, eller var man än väljer att vara verksam.

”Vi på Stora Enso har lovat att tänka i nya banor, utmana och förnya i allt vi gör. Vi ser drivkraften i det allt snabbare och oupphörliga förändringsarbetet i koncernen. Och det är här jag tror att Pathfinders – en mycket mångsidig grupp av kollegor från alla regioner och med olika slags och längd av yrkeserfarenhet – kan verkligen göra skillnad. Jag har bett dem att vara uppriktiga, konstruktiva och modiga, och att utmana alla, inklusive sig själva, koncernledningen och varandra. Att ifrågasätta gamla sätt att göra saker på och att hitta nya och annorlunda lösningar för att glädja våra kunder, aktieägare och medarbetare – det är den resa våra Pathfinders och vår koncern har påbörjat”, säger Stora Ensos CEO Jouko Karvinen.

För ytterligare information, v g kontakta:
Fredrik Lundeborg, Pathfinder, tel +46 1046 71647
Lars Häggström, Head of Group Human Resources, tel +46 1046 71701
Jouko Karvinen, CEO, tel +358 2046 21410
Jonas Nordlund, Communications Director, tel +46 1046 71663

www.storaenso.com/investors

Stora Enso är den globala nytänkaren i förpacknings-, pappers- och träproduktsindustrin. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 30 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2010 uppgick till 10,3 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.