Stora Ensosta RETS Timberin ainoa omistaja

Stora Enso Building and Living on tänään solmitulla kaupalla ostanut UPM Kymmenen 50 % omistusosuuden sahatavaran vientiyhtiöstä RETS Timber Oy Ltd:sta. Kaupan myötä Stora Enso Building and Livingista tulee RETS Timber Oy Ltd:n ainoa omistaja. Kauppa astuu voimaan välittömästi.

RETS Timber on johtava eurooppalaisen havusahatavaran välittäjä Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan markkinoille.

“Rakentaminen on Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa vahvassa kasvussa, ja nämä markkinat ovat olleet jo pitkään erittäin tärkeitä myös meille. Täyden omistusosuuden hankkiminen RETSistä osoittaa sitoutumistamme näillä markkinoilla myös tulevaisuudessa. Tarjoamme RETSin asiakkaille jatkossakin erittäin monipuolisen tuotevalikoiman, luotettavat toimitukset sekä juuri kyseisiin markkinoihin erikoistuneen ammattitaitoisen henkilöstön, samalla kun Pohjoismaisille sahatavaran tuottajille RETS on jatkossakin tehokkain mahdollinen markkinakanava. Se, mikä muuttuu, on että ainoana omistajana pystymme entisestään kehittämään RETSin liiketoimintaa yhdessä samoille markkinoille suuntautuvan Keski-Euroopan vientiyhtiömme kanssa”, sanoo Stora Enso Building and Living -liiketoiminta-alueen vetäjä Hannu Kasurinen.

Kaupalla ei ole merkittää vaikutusta Stora Enso Building and Livingin tulokseen. Kauppa kasvattaa Stora Enso Building and Livingin vuosittaista liikevaihtoa noin 70 miljoonaa euroa. RETS Timber työllistää noin 20 henkilöä.

Hannu Kasurinen, johtaja, Stora Enso Building and Living liiketoiminta-alue, p. 02046 21222
Päivi Kauhanen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Stora Enso Building and Living, p. 02046 21292

www.storaenso.com/investors

Stora Enso on paperi, biomateriaali-, puutuote- ja pakkausteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 30 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2011 oli 11,0 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.