Stora Enso blir ensamägare till RETS Timber

Stora Enso Building and Living har idag förvärvat UPM Kymmenes aktieinnehav på 50 % i RETS Timber Oy Ltd som är ett handelsbolag för sågade trävaror. Förvärvet gör Stora Enso Building and Living till ensamägare av RETS Timber. Affären träder i kraft med omedelbar verkan.

RETS Timber är en ledande europeisk leverantör av sågade barrträprodukter till Mellanöstern och Nordafrika.

”Mellanöstern och Nordafrika är mycket viktiga marknader för oss på grund av det ökande byggandet, och förvärvet av RETS visar vårt engagemang på dessa marknader. RETS kunder kommer även i fortsättningen att ha det mest attraktiva produktutbudet, tillförlitliga leveranser och en rutinerad säljkår, och för nordiska trävaruproducenter kommer RETS att fortsätta vara den mest kostnadseffektiva marknadsföringskanalen. Vad som kommer att förändras är att genom att vara den enda ägaren kan vi vidareutveckla företaget tillsammans med vår centraleuropeiska affärsverksamhet med fokus på samma marknader”, säger Hannu Kasurinen, EVP, Stora Enso Building and Living.

Affären kommer att öka den årliga omsättningen för Stora Enso Building and Living med cirka 70 MEUR men kommer inte att ha någon väsentlig inverkan på Stora Enso Building and Livings rörelseresultat. RETS Timber har cirka 20 anställda.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Hannu Kasurinen, EVP, Stora Enso Building and Living, tel. +358 2046 21222
Päivi Kauhanen, SVP, Communication and Sustainability, Stora Enso Building and Living,
tel.
+358 2046 21292

www.storaenso.com/investors

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 30 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2011 uppgick till 11,0 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.