Osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotukset Stora Enso Oyj:n varsinaiselle yhtiökokoukselle 2021

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 9.12.2020 klo 9.30

Stora Enson varsinaisen yhtiökokouksen päätöksen mukaan asetettu osakkeenomistajien nimitystoimikunta esittää 19.3.2021 kokoontuvalle yhtiökokoukselle, että yhtiön hallitukseen valitaan yhdeksän (9) jäsentä.

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta esittää yhtiökokoukselle, että yhtiön hallitukseen valitaan uudelleen seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen loppuun saakka nykyisistä jäsenistä Håkan Buskhe, Elisabeth Fleuriot, Hock Goh, Mikko Helander, Christiane Kuehne, Antti Mäkinen ja Richard Nilsson, ja että Helena Hedblom ja Hans Sohlström valitaan uusiksi hallituksen jäseniksi vastaavalle toimikaudelle.

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta esittää, että Antti Mäkinen valitaan hallituksen puheenjohtajaksi ja Håkan Buskhe hallituksen varapuheenjohtajaksi.

Jorma Eloranta ja Hans Stråberg ovat ilmoittaneet, että eivät ole käytettävissä hallituksen jäseniä valittaessa.

”Haluan kiittää Jorma Elorantaa ja Hans Stråbergia heidän merkittävästä panoksestaan Stora Enson kehitykseen useiden vuosien ajan. Jorma Eloranta on toiminut puheenjohtajana yli kolme vuotta ja tehnyt merkittävän työn hyödyntäen laajaa kokemustaan hallitustyön johtamisessa ja nykyisen toimitusjohtajan rekrytoinnissa. Vankan johtamiskokemuksensa ansiosta Hans Stråberg on ollut arvostettu hallituksen jäsen viimeiset 12 vuotta, joista kolme vuotta varapuheenjohtajana. Stora Ensolla on nyt lupaava strategia. Nimitystoimikunta on tyytyväinen voidessaan ehdottaa Antti Mäkistä uudeksi hallituksen puheenjohtajaksi. Olemme myös varmoja, että ehdotetut uudet hallituksen jäsenet, Helena Hedblom ja Hans Sohlström, tuovat hallitukselle merkittävää osaamista ja kokemusta, jotka ovat hyvin tärkeitä yrityksen seuraavassa kehitysvaiheessa johtavana uusiutuvien materiaalien yhtiönä", sanoo osakkeenomistajien nimitystoimikunnan puheenjohtaja Marcus Wallenberg.

"Stora Enson hallitus hyväksyi hiljattain yhtiön päivitetyn strategian. Se valmisteltiin toimitusjohtaja Annica Breskyn johdolla, joka aloitti tehtävässään vuosi sitten. Stora Ensolla on pätevä toimitusjohtaja ja johtoryhmä. Konsernilla on myös hyvä strategia, joka perustuu vastuullisuuteen ja pitkäaikaiseen työhön korvata fossiilipohjaiset materiaalit uusiutuvilla vaihtoehdoilla. Kevään 2021 varsinainen yhtiökokous on siis minulle luonteva kohta siirtää hallituksen puheenjohtajuus seuraajalleni, joka nimitetään kyseisessä kokouksessa", sanoo hallituksen puheenjohtaja Jorma Eloranta.

Helena Hedblom, FM (materiaalitekniikka), s. 1973, Ruotsin kansalainen. Hänellä on vahva tausta teollisessa tutkimuksessa ja kehityksessä. Hän on toiminut Epirocin toimitusjohtajana maaliskuusta 2020 lähtien. Ennen nykyistä tehtäväänsä hän oli Epirocin Mining and Infrastructure -yksikön johtaja. Hän on työskennellyt Atlas Copcon palveluksessa useissa johtotehtävissä sekä tutkimus- ja kehitystehtävissä sekä vuodesta 2017 lähtien Atlas Copcon Mining and Rock Excavation Technique -liiketoiminta-alueen johtajana. Hedblom on IPCO AB:n hallituksen jäsen. Hän on riippumaton yhtiöstä ja sen osakkeenomistajista. Hedblom ei tällä hetkellä omista Stora Enson osakkeita.

Hans Sohlström, dipl.ins., KTM, s. 1964, Suomen kansalainen. Hänellä on vahva tausta metsäteollisuudessa ja johtotehtävissä. Hän on toiminut Ahlström-Munksjö Oyj:n toimitusjohtajana vuodesta 2018. Ennen nykyistä tehtäväänsä hän oli Ahlström Capitalin (2016–2018) ja Rettig Group Oy:n (2012–2016) toimitusjohtaja. Sitä ennen hän on ollut UPM-Kymmene Oyj:n johtoryhmän jäsen vuodesta 2004 lähtien ja vastannut markkinoinnista (2004–2007), uusista liiketoiminnoista ja biopolttoaineista (2007–2008) ja yhteistyösuhteista ja kehityksestä (2008–2012). Hänen työkokemukseensa kuuluu myös useita johtotehtäviä UPM:n eri divisioonissa. Hän on Nordea Pankki Suomen neuvottelukunnan jäsen ja ICC Suomen valtuuskunnan jäsen. Hän on riippumaton yhtiöstä ja sen osakkeenomistajista. Sohlström ei tällä hetkellä omista Stora Enson osakkeita.

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta esittää yhtiökokoukselle, että hallituksen puheenjohtajan, varapuheenjohtajan ja hallituksen muiden jäsenten palkkiot pidetään vuoden 2020 tasolla ja ne olisivat siten seuraavat:

Puheenjohtaja 197 000 euroa
Varapuheenjohtaja 112 000 euroa
Jäsenet 76 000 euroa

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta esittää myös, että hallituksen jäsenten vuosipalkkio maksetaan yhtiön osakkeina ja rahana siten, että 40 %:lla vuosipalkkiosta hankitaan hallituksen jäsenten nimiin ja lukuun Stora Enson R-osakkeita markkinoilta julkisessa kaupankäynnissä muodostuvaan hintaan, ja loput vuosipalkkiosta maksetaan rahana. Osakkeet hankitaan kahden viikon kuluessa siitä, kun osavuosikatsaus kaudelta 1.1.2021–31.3.2021 on julkistettu tai ensimmäisenä sellaisena ajankohtana, kun se soveltuvan lainsäädännön mukaan on mahdollista. Yhtiö vastaa osakkeiden hankinnasta aiheutuvista kuluista ja varainsiirtoverosta.

Lisäksi osakkeenomistajien nimitystoimikunta esittää, että hallituksen talous- ja tarkastusvaliokunnan, palkitsemisvaliokunnan ja vastuullisuus- ja yritysetiikkavaliokunnan jäsenten palkkiot pidetään vuoden 2020 tasolla ja ne olisivat siten seuraavat:

Talous- ja tarkastusvaliokunta

Puheenjohtaja 21 200 euroa
Jäsenet 14 800 euroa

Palkitsemisvaliokunta

Puheenjohtaja 10 600 euroa
Jäsenet 6 400 euroa

Vastuullisuus- ja yritysetiikkavaliokunta

Puheenjohtaja 10 600 euroa
Jäsenet 6 400 euroa

Osakkeenomistajien nimitystoimikuntaan kuului neljä jäsentä vuosina 2020: Jorma Eloranta (hallituksen puheenjohtaja), Hans Stråberg (hallituksen varapuheenjohtaja) ja kahden suurimman osakkeenomistajan nimittämät jäsenet, Harri Sailas (Solidium Oy) ja Marcus Wallenberg (FAM AB). Marcus Wallenberg valittiin osakkeenomistajien nimitystoimikunnan puheenjohtajaksi.

Toimikunnan päätehtävänä oli valmistella vuoden 2021 varsinaiselle yhtiökokoukselle esitys hallituksen jäsenistä ja heidän palkkioistaan. Osakkeenomistajien nimitystoimikunta kokoontui kolme (3) kertaa toimikaudellaan 2020 ja jokainen jäsen osallistui kaikkiin kokouksiin.

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet

Sijoittajatiedustelut:
Ulla Paajanen
sijoittajasuhdejohtaja
puh. 040 763 8767

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 25 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 10,1 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet