Förslag av aktieägarnas nomineringsråd till Stora Enso Oyj:s årstämma 2021

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2020-12-09 kl. 9.30 EET

Aktieägarnas nomineringsråd, som har tillsatts av Stora Enso’s bolagsstämma, föreslår för årsstämman som hålls den 19 mars 2021 att antalet styrelseledamöter i bolaget ska vara nio (9).

Aktieägarnas nomineringsråd föreslår att de nuvarande styrelsemedlemmarna
Håkan Buskhe, Elisabeth Fleuriot, Hock Goh, Mikko Helander, Christiane Kuehne, Antti Mäkinen och Richard Nilsson återväljs för en mandatperiod som fortgår till slutet av följande årsstämma och att Helena Hedblom och Hans Sohlström väljs till nya ledamöter av styrelsen för samma mandatperiod.

Aktieägarnas nomineringsråd föreslår att Antti Mäkinen väljs till ordförande och Håkan Buskhe till vice ordförande för styrelsen.

Jorma Eloranta och Hans Stråberg har meddelat att de inte är tillgängliga för omval till styrelsen.

– Jag vill tacka Jorma Eloranta och Hans Stråberg för att under många år ha bidragit med betydelsefulla insatser för Stora Ensos utveckling. Som ordförande har Jorma Eloranta i över tre år gjort ett viktigt jobb och med sin omfattande erfarenhet lett styrelsens arbete och rekryterat företagets nuvarande vd. Hans Stråberg har med sitt ledarskap, sin erfarenhet och klokhet, varit en högt värderad ledamot i styrelsen under de senaste 12 åren, varav mer än tre år som vice ordförande. Stora Enso har en lovande strategi på plats och Nomineringsrådet är glada att kunna föreslå Antti Mäkinen som kandidat att bli styrelsens nya ordförande. Vi är också säkra på att de föreslagna nya styrelseledamöterna, Helena Hedblom och Hans Sohlström, kommer att tillföra styrelsen kompetens och erfarenhet som kommer att vara mycket viktig i nästa fas av utvecklingen som ett ledande företag inom förnybara material, säger Marcus Wallenberg, ordförande i Aktieägarnas nomineringsråd.– Stora Ensos styrelse godkände nyligen en uppdaterad strategisk plan för företaget. Den har tagits fram under ledning av vår vd Annica Bresky som tillträdde sin post för ett år sedan. Stora Enso har en kompetent vd och ledningsgrupp på plats. Koncernen har också en bra strategi som bygger på hållbarhet och att långsiktigt arbeta för att ersätta fossilbaserade material med förnybara alternativ. Årsstämman våren 2021 blir därför en naturlig punkt för mig att lämna över styrelseordförandeskapet till min efterträdare, som kommer att utses på stämman, säger styrelseordföranden Jorma Eloranta.

Helena Hedblom, född 1973, är svensk medborgare och har en civilingenjörsexamen i materialteknologi samt en gedigen bakgrund inom industriell forskning och utveckling. Hon är sedan mars 2020 vd och koncernchef för Epiroc. Före sin nuvarande befattning var hon vice vd och Gruv- och infrastrukturchef på Epiroc. Hon har arbetat för Atlas Copco i olika ledande roller inom forskning och utveckling, och sedan 2017 som chef för affärsområdet Atlas Copco Gruv- och bergbrytningsteknik. Hon är styrelseledamot i IPCO AB. Hon är oberoende i förhållande till bolaget och dess aktieägare. För närvarande äger Hedblom inga aktier i Stora Enso.

Hans Sohlström, född 1964, är finsk medborgare och har både civilingenjörsexamen och civilekonomexamen samt en gedigen bakgrund i skogsindustrin och olika ledande befattningar. Han är sedan 2018 vd och koncernchef för Ahlström-Munksjö Oyj. Före sin nuvarande befattning var han vd och koncernchef för Ahlström Capital (20162018) och för Rettig Group Oy (2012–2016). Från 2004 var han ledamot i UPM-Kymmenes koncernledning, med ansvar för marknadsföring (2004–2007), nya affärsområden och biobränslen (2007–2008) samt affärsrelationer och -utveckling (2008–2012). Han har också erfarenhet från flera ledande befattningar i olika divisioner på UPM. Han är ledamot i Nordea Bank Finlands rådgivande nämnd och medlem i delegationen för Internationella handelskammaren i Finland. Han är oberoende i förhållande till bolaget och dess aktieägare. För närvarande äger Sohlström inga aktier i Stora Enso.

Aktieägarnas nomineringsråd föreslår för stämman att de årliga arvodena för styrelsens ordförande, vice ordförande och styrelsens hålls på samma nivå som 2020 enligt följande:

Ordförande 197 000 EUR
Vice ordförande 112 000 EUR
Ledamöter 76 000 EUR

Aktieägarnas nomineringsråd föreslår även att styrelseledamöternas årliga arvode erläggs så att 40 % betalas genom att för styrelseledamöternas räkning förvärva Stora Ensos R-aktier på marknaden till det pris som bildas i offentlig handel och att resterande summa av årliga arvodet erläggs kontant. Aktierna förvärvas inom loppet av två veckor från och med offentliggörandet av bolagets delårsrapport för perioden 1 januari 2021–31 mars 2021 eller snarast möjligt i enlighet med tillämplig lagstiftning. Bolaget står för alla kostnader och eventuell överlåtelseskatt i anknytning till förvärvet av aktier.

Därtill föreslår aktieägarnas nomineringsråd att det årliga arvodet till ledamöterna av finans- och revisionskommittén, ersättningskommittén och kommittén för hållbarhets- och etikfrågor hålls på samma nivå som 2020 enligt följande:

Finans- och revisionskommittén

Ordförande 21 200 EUR
Ledamöter 14 800 EUR

Ersättningskommittén

10 600 EUR
Ledamöter 6 400 EUR

Kommittén för hållbarhets- och etikfrågor

10 600 EUR
Ledamöter 6 400 EUR

Aktieägarnas nomineringsråd bestod år 2020 av fyra ledamöter: Jorma Eloranta (styrelsens ordförande), Hans Stråberg (styrelsens vice ordförande) och två ledamöter utsedda av de två största aktieägarna, Harri Sailas (Solidium Oy) och Marcus Wallenberg (FAM AB). Marcus Wallenberg valdes till ordförande för aktieägarnas nomineringsråd.

Den främsta uppgiften för aktieägarnas nomineringsråd har varit att förbereda förslag för årsstämman 2021 angående styrelseledamöter och deras ersättningar. Aktieägarnas nomineringsråd har under arbetsperioden 2020 sammanträtt tre (3) gånger och samtliga medlemmar har deltagit vid varje möte.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
Presschef Stora Enso Sverige
+46 72 2 410 349

För investerarförfrågningar:
Ulla Paajanen
SVP, Investor Relations
tel. +358 40 763 8767

Som en del i bioekonomin är Stora Enso en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd imorgon. Företaget har cirka 25 000 medarbetare i över 30 länder och 2019 uppgick omsättningen till 10,1 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
Presschef Stora Enso Sverige