Stora Enso allekirjoitti 700 miljoonan euron vastuullisuustavoitteisiin sidotun valmiusluoton

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 1.12.2021 klo 14.00

Stora Enso on allekirjoittanut uuden 700 miljoonan euron valmiusluottosopimuksen 12 pankin syndikaatin kanssa rahoittaakseen uudelleen olemassa olevan 600 miljoonan euron luottonsa. Viisivuotisessa valmiusluotossa on kaksi yhden vuoden jatko-optiota, ja sitä käytetään yhtiön yleisiin rahoitustarpeisiin.

Valmiusluoton hinnoittelumekanismi on sidottu Stora Enson tieteeseen perustuviin ilmastotavoitteisiin. Stora Enso sitoutuu vähentämään omien toimintojensa absoluuttisia kasvihuonekaasupäästöjä (scope 1 ja 2) sekä arvoketjunsa kasvihuonekaasupäästöjä (scope 3) 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuodesta 2019. Omaa toimintaa koskevat tavoitteet ovat linjassa skenaarion kanssa, jossa ilmaston lämpeneminen rajoitetaan 1,5 asteeseen. Tieteeseen perustuvat tavoitteet ovat Science Based Targets -aloitteen hyväksymiä.

Crédit Agricole Corporate & Investment Bank, Nordea ja OP Yrityspankki toimivat luoton koordinaattoreina, järjestäjinä ja pääjärjestäjinä. Nordea toimi sopimuksen vastuullisuuskoordinaattorina. Syndikaattiin liittyivät pääjärjestäjiksi myös Bank of America, BNP Paribas, Danske Bank, Deutsche Bank, DBS Bank Ltd, London Branch, DNB Bank ASA, J.P. Morgan Securities plc, National Westminster Bank PLC ja SEB.

”Stora Enson vastuullisuustavoitteiden yhdistäminen valmiusluottoon on tärkeä edellytys sille, että voimme jatkaa liiketoimintastrategiamme toteuttamista. Olemme tyytyväisiä luottomme uudelleenrahoitukseen ja rahoituskumppaneidemme jatkuneeseen tukeen”, sanoo konsernin rahoitusjohtaja Pasi Kyckling.

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet

Sijoittajatiedustelut:
Anna-Lena Åström
sijoittajasuhdejohtaja
puh. +46 70 210 7691

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 23 000 henkilöä, ja vuonna 2020 liikevaihtomme oli 8,6 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com/investors

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet