Stora Enso tecknar kreditfacilitetsavtal på 700 MEUR kopplat till hållbarhetsmål

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2021-12-01 kl. 14.00 EET

Stora Enso tecknar ett nytt kreditfacilitetsavtal på 700 MEUR med ett syndikat bestående av 12 banker för refinansiering av den befintliga krediten på 600 MEUR. Den femåriga kreditfaciliteten har två ettåriga förlängningsoptioner och kommer att utgöra en reserv för allmänna finansieringsbehov inom företaget.

Prissättningsmekanismen är kopplad till Stora Ensos klimatmål. Stora Enso åtar sig att minska de absoluta utsläppen av växthusgaser inom scope 1 och 2 från den egna verksamheten, samt utsläpp av växthusgaser inom scope 3 från värdekedjan, med 50 % fram till år 2030 jämfört med basåret 2019. Målen för den egna verksamheten är anpassade efter det scenario som begränsar den globala uppvärmningen till 1,5 grader. Klimatmålen har godkänts av Science Based Targets Initiative.

Crédit Agricole Corporate & Investment Bank, Nordea och OP Corporate Bank fungerade som samordnare, arrangörer och ledande arrangörer. Nordea fungerade även som hållbarhetssamordnare för kreditfacilitetsavtalet. Bank of America, BNP Paribas, Danske Bank, Deutsche Bank, DBS Bank Ltd, London Branch, DNB Bank ASA, J.P. Morgan Securities plc, National Westminster Bank PLC och SEB deltog i syndikeringen som ledande arrangörer.

– Att koppla Stora Ensos hållbarhetsresultat till vårt kreditfacilitetsavtal är ett viktigt steg för att vi ska kunna genomföra vår affärsstrategi. Vi är mycket nöjda med den refinansierade krediten och det fortsatta stödet från våra bankpartners, säger Group Treasurer Pasi Kyckling.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
Tillförordnad EVP, Communications and Marketing, Stora Enso
tel. +46 72 2410349

Frågor från investerare:
Anna-Lena Åström
SVP, Investor Relations
tel. +46 70 2107691

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd imorgon. Företaget har cirka 23 000 medarbetare och år 2020 uppgick omsättningen till 8,6 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com/investors

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
Tillförordnad EVP, Communications and Marketing, Stora Enso