Stora Enso laskee liikkeelle 1 miljardin euron vihreät joukkovelkakirjalainat

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 25.5.2023 klo 9.00

EI JULKAISTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI SUORAAN TAI VÄLILLISESTI YHDYSVALTOIHIN, ISO-BRITANNIAAN TAI JAPANIIN.

Stora Enso on laskenut onnistuneesti liikkeelle kaksi uutta 500 miljoonan euron vihreää joukkovelkakirjalainaa, jotka ovat osa yhtiön EMTN-lainaohjelmaa (Euro Medium Term Note). Lainojen maturiteetit ovat 3 ja 6,25 vuotta ja niistä maksetaan kiinteä 4,00 % ja 4,25 %:n kuponkikorko. Lainat laskettiin liikkeelle Stora Enson toukokuussa 2023 julkistetun yhdistetyn vihreän ja vastuullisuustavoitteisiin sidotun rahoituksen viitekehyksen mukaisesti (The Green and Sustainability-Linked Framework). Kolmen vuoden lainan emissiokurssi oli 99,928, joka vastaa 4,026 %:n tuottoa ja euro-mid-swap-keskikurssia +65 korkopistettä. 6,25 vuoden lainan emissiokurssi oli 99,64, joka vastaa 4,32 %:n tuottoa ja euro-mid-swap-keskikurssia +120 korkopistettä.

Lainoihin ei liity finanssikovenantteja. Lainat listataan Luxemburgin pörssiin, ja järjestäjinä toimivat BNP Paribas, Crédit Agricole CIB, Danske Bank ja SEB.

”Ensimmäinen vihreä joukkovelkakirjamme laskettiin liikkeelle vuonna 2019 ja ensimmäinen euromääräinen vihreä joukkovelkakirja marraskuussa 2020. Olemme erittäin tyytyväisiä euromääräisten vihreiden joukkovelkakirjojemme toiseen liikkeellelaskuun ja sijoittajien osoittamaan luottamukseen. Tämä liikkeellelasku sopii hyvin vastuullisen rahoituksen strategiaamme ja vauhdittaa vastuullisuussitoumuksiamme ja -työtämme”, sanoo Kaarlo Höysniemi, konsernin rahoitusjohtaja.

Uusista vihreistä joukkovelkakirjalainoista saaduilla tuotolla rahoitetaan hankkeita ja omaisuuseriä, jotka edistävät siirtymistä kohti vähähiilistä ja ympäristön kannalta kestävää yhteiskuntaa Stora Enson vastuullisuusagendan ja tavoitteiden mukaisesti. Viitekehyksen kuusi hankekategoriaa ovat: kestävä metsänhoito, kestävät tuotantoprosessit, energiatehokkuus, uusiutuva energia ja jätteestä energiaksi, kestävä vesihuolto sekä jätehuolto ja saastumisen hallinta. Lisätietoja vihreistä joukkovelkakirjalainoistamme on osoitteessa storaenso.com/greenbonds.

Lisätietoja medialle:
Kaarlo Höysniemi
rahoitusjohtaja

Sijoittajatiedustelut:
Anna-Lena Åström
sijoittajasuhdejohtaja
puh. +46 70 2107691

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali- ja puutuoteteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Stora Enso on myös yksi maailman suurimmista yksityisistä metsänomistajista. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna tehdä puusta. Stora Enso työllistää noin 21 000 henkilöä. Vuonna 2022 Stora Enson liikevaihto oli 11,7 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com/investors

Lisätietoja medialle:
Kaarlo Höysniemi