Stora Enso emitterar nya gröna obligationer på 1 miljard euro

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2023-05-25 kl. 9.00 EEST

THIS ANNOUNCEMENT IS NOT BEING MADE IN, AND COPIES OF IT MAY NOT BE DISTRIBUTED OR SENT INTO, THE UNITED STATES, THE UNITED KINGDOM OR JAPAN.

Stora Enso har framgångsrikt emitterat två nya gröna obligationer på 500 miljoner euro vardera under sitt EMTN-program (Euro Medium Term Note). Obligationerna har 3 år och 6,25 års löptid med en fast kupong på 4,00 % och 4,25 %. Obligationerna är emitterade inom Stora Ensos nya kombinerade Green and Sustainability-Linked Financing Framework som lanserades i maj 2023. Emissionspriset för den 3-åriga obligationen var 99,928 motsvarande en avkastning på 4,026 % och Euro Mid-Swaps +65 räntepunkter. Emissionspriset för den 6,25-åriga obligationen var 99,64 motsvarande en avkastning på 4,32 % och Euro Mid-Swaps +120 räntepunkter.

Oblikationslånet har inga finansiella kovenanter och kommer att listas på Luxembourg Stock Exchange. BNP Paribas, Crédit Agricole CIB, Danske Bank och SEB är gemensamt bookrunners för transaktionen.

Vår första gröna obligation emitterades 2019 och vår första eurodenominerade gröna obligation i november 2020. Vi är mycket nöjda med denna emission av våra gröna euroobligationer enligt det nya ramverket och det förtroende som investerarna visat. Den här emissionen passar väl in i vår hållbara finansierinsstrategi och hjälper oss att ytterligare accelerera våra hållbarhetsåtaganden och åtgärder”, säger Kaarlo Höysniemi, SVP Group Treasury.

Intäkterna från de nya obligationerna kommer att användas för att finansiera stödberättigade projekt och tillgångar som främjar övergången till ett klimatsmart och miljömässigt hållbart samhälle i enlighet med Stora Ensos hållbarhetsagenda och mål. De sex stödberättigade tillgångskategorierna är: hållbar skogsförvaltning, hållbara produktprocesser, energieffektivitet, förnybar energi och avfall till energi, hållbar vattenförvaltning samt avfallshantering och föroreningskontroll. Mer information om våra gröna obligationer finns på storaenso.com/greenbonds.

För ytterligare information, kontakta:
Kaarlo Höysniemi

SVP Group Treasury

tel. +358 400 251 179

Frågor från investerare:
Anna-Lena Åström
SVP Investor Relations
tel. +46 70 210 7691

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial och träprodukter och med detta en del av bioekonomin. Stora Enso är även en av världens största privata skogsägare. Vi är övertygade om att allt som tillverkas av fossilbaserade material i dag kan tillverkas av träd i morgon. Stora Enso har cirka 21 000 medarbetare och 2022 uppgick omsättningen till 11,7 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm AB (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com/investors

För ytterligare information, kontakta:
Kaarlo Höysniemi
SVP Group Treasury