Stora Enso laskee liikkeelle uuden 500 miljoonan euron vihreän joukkovelkakirjalainan

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 26.11.2020 klo 09.00

THIS ANNOUNCEMENT IS NOT BEING MADE IN, AND COPIES OF IT MAY NOT BE DISTRIBUTED OR SENT INTO, THE UNITED STATES, THE UNITED KINGDOM OR JAPAN.

Stora Enso on laskenut onnistuneesti liikkeelle uuden 500 miljoonan euron vihreän joukkovelkakirjalainan, joka on osa yhtiön EMTN (Euro Medium Term Note) -lainaohjelmaa. Laina erääntyy joulukuussa 2030 ja siitä maksetaan 0,625 % kiinteä kuponkikorko. Laina laskettiin liikkeelle osana Stora Enson toukokuussa 2018 julkaistua vihreiden joukkovelkakirjalainojen viitekehystä (Green Bond Framework). Lainan emissiokurssi oli 99,211 ja se vastaa 0,707 % tuottoa ja euro-swap-keskikurssia +95 korkopistettä.

Lainaan ei liity finanssikovenantteja. Laina listataan Luxembourgin pörssiin, ja järjestäjinä toimivat BNP Paribas, J.P. Morgan Securities, NatWest Markets sekä OP Yrityspankki.

”Olemme erittäin tyytyväisiä ensimmäisen euromääräisen vihreän joukkovelkakirjamme liikkeellelaskuun. Se sopii hyvin vastuulliseen rahoitusstrategiaamme ja on hyvää jatkumoa vuosina 2019 ja 2020 liikkeeseen lasketuille Ruotsin kruunumääräisille vihreille lainoillemme”, sanoo rahoitusjohtaja Pasi Kyckling.

Vihreistä joukkovelkakirjalainoista saadut tuotot käytetään esimerkiksi serfifioidun metsän hankintaan Ruotsissa sekä vastuullisen metsänhoidon toimintamenoihin, ristiinliimatun puun (CLT:n) tuotantoon Gruvönin tehtaalla ja Ždirecin sahalla, Oulun paperitehtaan muuntamiseen pakkauskartonkitehtaaksi sekä Maxaun tehtaan höyryturbiini-investointiin, joka lisää uusiutuvan energian tuotantoamme ja vähentää omia hiilidioksidipäästöjämme.

”Kolmas onnistunut vihreän joukkovelkakirjalainamme liikkeeseenlasku on jälleen osoitus siitä, että vastuullisuusohjelmamme tukee arvonluontiamme biotaloudessa. Hankimme uutta rahoitusta vahvistaaksemme asemaamme johtavana uusiutuvien materiaalien yhtiönä. Vihreiden lainojen piiriin kuuluvat projektimme tukevat globaalien vastuullisuushaasteiden ratkaisua ja ilmastonmuutoksen vastaista taistelua ympäristöystävällisten kiertotalouden ratkaisujemme avulla”, sanoo vastuullisuusjohtaja Annette Stube.

Lisätietoa vihreistä joukkovelkakirjalainoistamme on saatavilla osoitteessa storaenso.com/greenbonds.

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet

Sijoittajatiedustelut:
Ulla Paajanen
sijoittajasuhdejohtaja
puh. 040 763 8767

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 25 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 10,1 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

IMPORTANT NOTICE

The distribution of this announcement may be restricted by law and persons into whose possession information referred to herein comes should inform themselves about and observe any such relevant legal restrictions. The information contained herein or any other information relating to the securities may not be distributed or published in the United States, the United Kingdom, Singapore, Japan or in any jurisdiction or under any circumstances in which such distribution or publication is not authorised or is unlawful. The information contained herein does not constitute an offer to sell or the solicitation of an offer to buy the securities referred to herein. There shall be no offer, solicitation or sale of the securities referred to herein in any jurisdiction in which such offer, solicitation or sale would be unlawful prior to registration, exemption from registration or qualification under the securities laws of any such jurisdiction.

The securities referred to herein may not be sold in the United States absent registration or an exemption from registration under the U.S. Securities Act of 1933, as amended. In the United Kingdom, the information in this announcement may be distributed only to, and may be directed at, (a) persons who have professional experience in matters relating to investments falling within Article 19(5) of the Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005 (the “Order”) or (b) high net worth entities falling within Article 49(2)(a) to (d) of the Order, and other persons to whom it may be lawfully communicated (all such persons together being referred to as “relevant persons”). Any person who is not a relevant person should not act or rely on this document or any of its contents. In addition, this communication is, in any event only directed at persons who are “qualified investors” (within the meaning of Article 2(e) of Regulation (EU) 2017/1129.

MiFID II professionals/ECPs-only – Manufacturer target market (MIFID II product governance) is eligible counterparties and professional clients only (all distribution channels).

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet