Stora Enso myy ydintoimintoihin kuulumatonta metsäomaisuutta Etelä-Ruotsissa

STORA ENSO OYJ SIJOITTAJAUUTISET 18.12.2020 klo 15.15

Stora Enso on allekirjoittanut sopimuksen Etelä-Ruotsin Hallandissa sijaitsevien metsien myymisestä metsärahasto Silvestica Green Forest AB:lle. Kauppa on osa yhtiön metsäomaisuuden optimointia. Myytävän metsän kokonaispinta-ala on noin 5 200 hehtaaria ja myyntihinta on noin 940 miljoonaa kruunua (90 miljoonaa euroa).

Kauppa on osa Stora Enson ydinliiketoimintaan kuulumattoman omaisuuden myyntiä. Metsät sijaitsevat maantieteellisesti kaukana Stora Enson muista metsämaista, mikä rajoittaa mittakaavaetuja. Nyt tehtävällä kaupalla ei ole vaikutusta Etelä-Ruotsissa sijaitsevaan Hylten tehtaaseen, joka käyttää muita puunhankintalähteitä tuotannossaan. Myytävät metsät vastaavat alle 0,5 prosenttia Stora Enson koko metsäomaisuudesta Ruotsissa.

Kaupan käteisvastike on 90 miljoonaa euroa. Stora Enso kirjaa Forest-divisioonan vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen operatiiviseen liiketulokseen noin 70 miljoonan euron voiton, joka perustuu omaisuuserien alkuperäisiin hankintamenoihin. IFRS:n mukainen voitto on noin 30 miljoonaa euroa, mikä perustuu arvioituun IFRS-kirjanpitoarvoon luovutuspäivänä.

Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen aikana.

Satu Härkönen
viestintäjohtaja
Suomen mediasuhteet

Sijoittajatiedustelut:
Ulla Paajanen
sijoittajasuhdejohtaja
puh. 040 763 8767

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 25 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 10,1 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Satu Härkönen
viestintäjohtaja