Stora Enso avyttrar skogsinnehav i Halland

STORA ENSO OYJ NYHETER FÖR INVESTERARE 2020-12-18 kl. 15.15 EET

Som en del av optimeringen av sin skogsmark, har Stora Enso undertecknat ett avtal om att avyttra skogsinnehav i Halland till skogsfonden Silvestica Green Forest AB. Den totala ytan skogsmark som ingår i transaktionen omfattar cirka 5 200 hektar. Försäljningspriset uppgår till cirka 940 MSEK.

Transaktionen är i linje med Stora Ensos policy att avyttra tillgångar utanför kärnverksamheten. Skogsmarken ligger geografiskt långt bort från Stora Ensos övriga skogsinnehav, vilket begränsar skalfördelarna. Avyttringen påverkar inte Stora Ensos närliggande bruk i Hylte, som utnyttar andra virkestillgångar i sin produktion. Skogsmarken motsvarar mindre än 0,5 % av Stora Ensos totala skogsinnehav i Sverige.

Köpeskillingen för avyttringen uppgår till 90 MEUR. Stora Enso kommer, baserat på tillgångarnas historiska kostnad, att redovisa en vinst på cirka 70 MEUR i Forest divisionens operativa rörelseresultat för första kvartalet 2021. Vinsten enligt IFRS kommer att vara cirka 30 miljoner euro, baserat på det uppskattade bokförda IFRS-värdet vid avyttringsdagen.

Transaktionen beräknas vara slutförd under det första kvartalet 2021.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell

Presschef
tel. +46 72 241 0349

Frågor från investerare:
Ulla Paajanen
SVP, Investor Relations
tel. +358 40 763 8767

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Vi är övertygade om att allt som tillverkas av fossilbaserade material i dag kan tillverkas av träd i morgon. Företaget har cirka 25 000 medarbetare i över 30 länder och 2019 uppgick omsättningen till 10,1 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell

Presschef