Stora Enso on saanut päätökseen Maxaun paperitehtaan myynnin Schwarz Produktionille

STORA ENSO OYJ SIJOITTAJAUUTISET 1.3.2023 klo 9.00

Stora Enso on saanut päätökseen yhtiön Saksassa sijaitsevan Maxaun paperitehtaan ja siihen liittyvän omaisuuden myynnin Schwarz Produktionille, joka on osa Schwarz-konsernia. Yrityskaupasta ilmoitettiin 13.9.2022, ja se saatiin päätökseen tänään kilpailuviranomaisen hyväksyttyä kaupan. Kaupan yritysarvo on noin 210 miljoonaa euroa.

Yrityskauppa vähentää Stora Enson vuotuista SC-paperikapasiteettia 530 000 tonnilla. Vuoden 2022 lukujen perusteella myynnin odotetaan vähentävän Stora Enson vuotuista liikevaihtoa noin 385 miljoonaa euroa. Riippuen tavanomaisista kaupantekohetken ja hankintahinnan tarkennuksista, Stora Enso kirjaa vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä IFRS-liiketulokseensa noin 55 miljoonan euron kertaluonteisen myyntivoiton vertailukelpoisuuteen vaikuttavana eränä.

Maxaun tehtaan myynti on osa aikaisemmin ilmoitettua suunnitelmaa myydä neljä Stora Enson viidestä paperitehtaasta. Suunnitelma saatiin päätökseen aiemmin tänä vuonna, kun Stora Enso allekirjoitti sopimuksen Hylten tehtaan myymisestä ja lopetti Anjalan tehtaan myyntiprosessin. Nymöllan tehtaan myyntiprosessi saatiin päätökseen 2.1.2023, kun tehtaan omistus siirtyi yhdysvaltalaiselle Sylvamolle. Stora Enso keskittyy strategiansa mukaisesti uusiutuvien tuotteiden pitkän aikavälin kasvupotentiaaliin pakkauksissa, rakentamisen ratkaisuissa ja biomateriaali-innovaatioissa.

Schwarz Produktion
Schwarz Produktion on Schwarz Groupin tuotantoyhtiöiden kattobrändi. Schwarz Produktionin yrityksissä työskentelee yhteensä yli 4 500 työntekijää, jotka tuottavat korkealaatuisia elintarvikkeita sekä kestäviä pakkauksia ja materiaaleja Lidlille ja Kauflandille. Kivennäisvesien ja virvoitusjuomien lisäksi Schwarz Produktion -yhtiöt tuottavat myös suklaata, kuivattuja hedelmiä, leivonnaisia, kahvia ja jäätelöä. Lisäksi kolme muovi- ja kierrätyslaitosta ovat keskeinen osa PET-materiaalien kierrätystä. Lisätietoja Schwarz Groupista: gruppe.schwarz/en.

Viimeaikaisia tiedotteita Stora Enson paperitehtaiden myynnistä:
27.1.2023: Stora Enso on allekirjoittanut sopimuksen Hylten paperitehtaan myymisestä Sweden Timberille ja lopettaa Anjalan tehtaan myyntiprosessin
2.1.2023: Stora Enso on saanut päätökseen Nymöllan paperitehtaan myynnin Sylvamolle
13.9.2022: Stora Enso on allekirjoittanut sopimuksen Maxaun paperitehtaan myymisestä Schwarz Produktionille
29.3.2022: Stora Enso suunnittelee neljän paperitehtaansa myymistä keskittyäkseen strategisiin kasvualueisiinsa

Lisätietoja medialle:
Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet

Sijoittajatiedustelut:
Anna-Lena Åström
sijoittajasuhdejohtaja
puh. +46 70 2107691