Stora Enso slutför avyttringen av pappersanläggningen i Maxau till Schwarz Produktion

STORA ENSO OYJ NYHETER FÖR INVESTERARE 2023-3-1 kl. 9.00 EET

Stora Enso har slutfört avyttringen av sin anläggning för pappersproduktion i Maxau, Tyskland, med alla tillhörande tillgångar, till Schwarz Produktion, en del av Schwarz Group. Transaktionen som tillkännagavs den 13 september 2022 slutfördes idag efter myndighetsgodkännande. Bolagsvärdet uppgår till omkring 210 miljoner euro.

Transaktionen kommer att minska Stora Ensos årliga kapacitet av SC-papper (superkalanderat) med 530 000 ton. Baserat på 2022 års siffror förväntas avyttringen minska Stora Ensos årliga omsättning med ungefär 385 miljoner euro. Med förbehåll för justeringar på slutdatumet kommer Stora Enso att bokföra en engångsvinst från avyttringen på cirka 55 miljoner euro i sitt IFRS-rörelseresultat under det första kvartalet 2023, som en jämförelsestörande post.

Transaktionen ingår i den tidigare aviserade planen att avyttra fyra av Stora Ensos fem pappersanläggningar. Planen avslutades tidigare i år när Stora Enso ingick ett avtal om att avyttra sin pappersanläggning i Hylte och avbröt avyttringsprocessen för anläggningen i Anjala. Avyttringen av pappersanläggningen i Nymölla i Sverige slutfördes den 2 januari och äganderätten övergick till Sylvamo. I linje med företagets strategi fokuserar Stora Enso på långsiktig tillväxt för sina förnybara produkter inom förpackningar, byggnadslösningar och innovationer inom biomaterial.

Om Schwarz Produktion
Schwarz Produktion är det övergripande varumärket för Schwarz Groups tillverkningsföretag. Sammanlagt tillverkar de mer än 4 500 anställda hos företagen inom Schwarz Produktions livsmedel av hög kvalitet, samt hållbara förpackningar och material för detaljhandelskedjorna Lidl och Kaufland. Utöver mineralvatten och läsk tillverkar Schwarz Produktion även choklad, torkad frukt, bakverk, kaffe och glass. Därutöver är tre plast- och återvinningsanläggningar centrala delar i ett unikt PET-materialkretslopp. Mer information om Schwarz Group: gruppe.schwarz/en.

De senaste pressmeddelandena om Stora Ensos pappersanläggningar:
27 januari 2023: Stora Enso har ingått avtal om att avyttra sin pappersanläggning i Hylte och kommer att avbryta avyttringsprocessen för anläggningen i Anjala
2 januari 2023: Stora Enso slutför avyttringen av pappersanläggningen i Nymölla till Sylvamo
13 september 2022: Stora Enso har undertecknat ett avtal om att avyttra sin pappersanläggning i Maxau till Schwarz Produktion
29 mars 2022: Stora Enso planerar avyttring av fyra pappersanläggningar för att fokusera på strategiska tillväxtområden

För ytterligare information, v g kontakta:
Carl Norell

presschef Stora Enso
tel. +46 72 2 410 349

För investerarförfrågningar:
Anna-Lena Åström
SVP Investor Relations