Stora Enso Oyj:n osakepohjainen pitkän aikavälin kannustinjärjestelmä vuosille 2023–2025

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 10.2.2023 klo 9.00

Stora Enson hallitus on päättänyt uudesta kannustinjärjestelmästä vuosille 2023–2025 osana yhtiön pitkän aikavälin osakepohjaista kannustinohjelmaa. Järjestelmän tarkoitus on luoda kannustimia ja yhtenäistää johdon edut osakkeenomistajien etujen ja yhtiön pitkän aikavälin strategian kanssa. Tämä saavutetaan asettamalla mitattavissa olevia ja pitkän aikavälin taloudellisia, strategisia sekä ympäristöön, yhteiskuntavastuuseen ja hyvään hallintotapaan liittyviä tavoitteita (nk. ESG-tavoitteet).

Pitkän aikavälin kannustinjärjestelmä koostuu tulosperusteisista osakkeista (tulosperusteinen osakepalkkio-ohjelma), joilla on kolmen vuoden lunastusjakso, ja valikoivasti rajoitetuista osakkeista (rajoitettu osakepalkkio-ohjelma), joilla on kolmen vuoden säilytysaika.

Pitkän aikavälin kannustinjärjestelmä sisältää ESG-tavoitteita, joilla vahvistetaan Stora Enson sitoutumista vastuullisuusagendaan. Tulospohjaisen osakekannustinjärjestelmän ansaintakriteereinä ovat osakekohtainen tulos (EPS) (40 %:n painotuksella), suhteellinen osakkeenomistajien kokonaistuotto (TSR) (40 %:n painotuksella) ja ei-taloudelliset ESG-tavoitteet (20 %:n painotuksella). Ei-taloudelliset ESG-tavoitteet jakautuvat seuraavasti: Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen (10 %:n painotuksella) sekä monimuotoisuus ja osallistaminen (10 %:n painotuksella). Osakekohtaisen tuloksen tavoitetasot päätetään ja asetetaan etukäteen kullekin vuoden pituiselle jaksolle. Osakkeenomistajien kokonaistuoton ja ESG-tavoitteiden tavoitetasot asetetaan kolmen vuoden jaksolle. Mahdollinen maksu perustuu yhtiön tulokseen suhteessa tavoitteisiin kolmen vuoden aikana. Osakepalkkiot maksetaan Stora Enson R-osakkeina aina, kun tämä on juridisesti mahdollista.

Pitkän aikavälin osakekannustinjärjestelmä kaudelle 2023–2025 koskee enintään 300 työntekijää. Stora Enso -konsernin johtoryhmän jäsenten pitkän aikavälin kannustinjärjestelmä koostuu pelkästään tulosperusteisista osakkeista.

Kannustinjärjestelmän enimmäisarvoksi on asetettu 20 miljoonaa euroa, mikä vastaa noin 1 449 000 osaketta 9.2.2023 osakekurssilla.

Uusia osakkeita ei lasketa liikkeelle kannustinjärjestelmän toteutuksen yhteydessä, joten sillä ei ole laimentavaa vaikutusta Stora Enson rekisteröityjen osakkeiden määrään. Osakepalkkio riippuu tuloskriteerien saavuttamisen lisäksi työsuhteen jatkumisesta. Kauden 2023–2025 aikana ansaitut osakepalkkiot maksetaan vuonna 2026. Osakkeista vähennetään soveltuvat verot ennen kuin ne toimitetaan työntekijöille.

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet

Sijoittajatiedustelut:
Anna-Lena Åström
Sijoittajasuhdejohtaja
Puhelin +46 70 210 7691

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali- ja puuteollisuuden uusiutuvien tuotteiden toimittaja osana globaalia biotaloutta. Lisäksi Stora Enso on yksi maailman suurimmista yksityisistä metsänomistajista. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Stora Ensolla on noin 21 000 työntekijää, ja sen liikevaihto vuonna 2022 oli 11,7 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi osakkeet on listattu Yhdysvalloissa ADR-muodossa (kaupankäyntitunnus SEOAY). storaenso.com/investors

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet