Stora Enso saattoi loppuun Arapotin tehtaanmyynnin

Stora Enso on saanut päätökseen osuutensa myynnin Arapotin tehtaasta Brasiliassa aiemmin ilmoitetun mukaisesti. Omistuksen siirtyminen tukee Stora Enson muutosta uusiutuvien materiaalien kasvuyhtiöksi.

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 1.4.2016 klo 12.00

Stora Enso on saanut päätökseen koko 80 prosentin omistusosuutensa myynnin Brasiliassa sijaitsevasta aikakauslehtipaperia tuottavasta Arapotin tehtaasta chileläiselle paperintuottajalle Papeles Bio Biolle. Myyntisuunnitelmasta ilmoitettiin 31.12.2015.

Osakkeiden kauppahinta on noin 17 miljoonaa euroa. Myyntitappio on noin 59 miljoonaa euroa, josta 31 miljoonaa euroa esitettiin kertaluonteisena eränä Stora Enson vuoden 2015 viimeisen neljänneksen tuloksessa. Loput 28 miljoonaa euroa ovat kertyneitä valuuttakurssien muuntoerotappioita, jotka kirjataan negatiivisena kertaluonteisena eränä Stora Enson vuoden 2016 ensimmäisen neljänneksen liiketulokseen, kuten aiemmin on ilmoitettu.

Omistusosuuden myynti vähentää Stora Enson nettovelkaa noin 12 miljoonaa euroa. Vuoden 2015 lukujen perusteella kaupan odotetaan pienentävän Stora Enson liikevaihtoa noin 100 miljoonaa euroa.

Arapotin tehdas on ainoa päällystetyn aikakauslehtipaperin (LWC) valmistaja Etelä-Amerikassa. Suurin osa tehtaan tuotannosta myydään kotimaisille markkinoille ja loput muihin Latinalaisen Amerikan maihin. Tehtaan vuotuinen tuotantokapasiteetti on 185 000 tonnia LWC-paperia ja se työllistää 320 henkilöä.

Ulrika Lilja, viestintäjohtaja, puh. +46 1046 71668

Sijoittajatiedustelut:
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, puh. +358 40 763 8767

storaenso.com

Ulrika Lilja
viestintäjohtaja
puh. +46 1046 71668

Sijoittajatiedustelut:
Ulla Paajanen-Sainio
sijoittajasuhdejohtaja
puh. +358 40 763 8767

Stora Enso on johtava maailmanlaajuinen uusiutuvien pakkaus-, biomateriaali-, puu- ja paperiratkaisujen tuottaja. Tavoitteemme on korvata uusiutumattomat materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia tuotteita ja palveluja, jotka perustuvat puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin. Työllistämme noin 26 000 henkilöä yli 35 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2015 oli 10,0 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa. storaenso.com