Stora Ensos avyttring av Arapoti-bruket är slutförd

Stora Enso har nu slutfört den tidigare aviserade avyttringen av sitt ägande i Arapoti-bruket i Brasilien. Avyttringen är i
linje med Stora Ensos omvandling till ett tillväxtföretag inom förnybara material.

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2016-04-01 kl. 12.00 EET

Avyttringen av Stora Ensos 80-procentiga ägande i journalpappersbruket Arapoti till den chilenska pappersproducenten Papeles Bio Bio har nu slutförts. Att avyttringen planerades tillkännagavs den 31 december 2015.

Köpeskillingen för aktierna uppgår till cirka 17 MEUR. Realisationsförlusten uppgår till cirka 59 MEUR, varav 31 MEUR har redovisats som en engångspost i Stora Ensos resultaträkning för fjärde kvartalet 2015. Den återstående förlusten på cirka 28 MEUR utgörs av ackumulerade omräkningsdifferenser och kommer, som tidigare aviserats, att redovisas som en engångspost i resultaträkningen för första kvartalet 2016.

Transaktionen minskar Stora Ensos nettoskuld med ungefär 12 MEUR. Baserat på 2015 års siffror kommer affären att minska Stora Ensos omsättning med ungefär 100 MEUR.

Arapoti-bruket är Sydamerikas enda tillverkare av bestruket journalpapper LWC. Största andelen av brukets produktion säljs på den inhemska marknaden och resten till andra latinamerikanska länder. Bruket har en produktionskapacitet på 185 000 ton LWC per år och 320 anställda.

För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Lilja, EVP, Communications, tel. +46 1046 71668

Frågor från investerare:
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 40 763 8767

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomassa, trä och papper. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och omsättningen 2015 uppgick till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Lilja
EVP, Communications