• Stora Enso Oyj/

Stora Enson puolivuosikatsaus tammi–kesäkuulta 2023: Uudelleenjärjestelyjä nopeutetaan haasteellisissa markkinaolosuhteissa

STORA ENSO OYJ PUOLIVUOSIKATSAUS 21.7.2023 klo 8.30

Q2/2023 (verrattuna Q2/2022)

Liikevaihto laski 22 % ja oli 2 374 (3 054) milj. euroa.

Operatiivinen liiketulos pieneni 93 % ja oli 37 (505) milj. euroon.

Operatiivinen liiketulosprosentti pieneni 1,6 %:iin (16,5 %).

IFRS-liiketulos laski -253 (399) milj. euroon.

Osakekohtainen tulos oli -0,29 (0,38) euroa ja osakekohtainen tulos ilman käyvän arvon muutoksia oli -0,27 (0,42) euroa.

Liiketoiminnan rahavirta oli 146 (404) milj. euroa. Rahavirta investointien jälkeen oli -70 (247) milj. euroa.

Nettovelan suhde operatiiviseen käyttökatteeseen (edelliset 12 kk) oli 1,7 (1,0). Tavoite on alle 2,0.

Operatiivinen ROCE ilman Forest-divisioonaa (edelliset 12 kk) pieneni 10,7 %:iin (21,7 %). Tavoitetaso on yli 13 %.

Q1-Q2/2023 (verrattuna Q1-Q2/2022)

Liikevaihto oli 5 095 (5 852) milj. euroa.

Operatiivinen liiketulos oli 271 (1 008) milj. euroa.

IFRS-liiketulos oli 5 (793) milj. euroa.

Tärkeimmät tapahtumat

Stora Enso suunnittelee sulkevansa pysyvästi Sunilan sellutehtaan, De Hoopin kierrätettyjä kartonkeja valmistavan tehtaan Alankomaissa, yhden kierrätetyn kartongin linjan Ostrołękan tehtaalla Puolassa ja Näpin sahan Virossa.

Stora Enso etenee kohti hajautettua toimintamallia ja divisioonien itsenäisen päätäntävallan lisäämistä aloittamalla muutosneuvottelut suunnitellusta hajauttamisesta ja konsernitoimintojen virtaviivaistamisesta.

Yllä mainitut suunnitellut rakenneuudistukset parantaisivat operatiivista liiketulosta noin 110 milj. euroa vuodessa.

Toinen Anjalankosken tehtaiden paperilinjoista suljetaan pysyvästi vuoden 2023 viimeisen neljänneksen aikana

Uusi huipputekninen aaltopahvipakkausyksikkö aloitti toimintansa Stora Enson De Lierin tehtaalla Alankomaissa.

Investointi Oulun tehtaan kuluttajapakkauskartonkilinjaan etenee aikataulun mukaisesti. Tuotannon odotetaan käynnistyvän vuoden 2025 aikana.

Stora Enso julkaisi uuden yhdistetyn vihreän ja vastuullisuustavoitteisiin sidotun rahoituksen viitekehyksen, jonka tarkoituksena on integroida vastuullisuus entistä tiiviimmin yhtiön rahoitustoimintaan, ja laski liikkeelle 1 mrd. euron arvosta uusia vihreitä joukkovelkakirjalainoja. Lisäksi järjestettiin 550 milj. euron arvosta kahdenvälisiä lainoja likviditeetin vahvistamiseksi.

Stora Enson ISS Corporate ESG Rating -luokitus parani B-:stä B:hen, joka on toimialan korkein.

Tulosohjeistus
Stora Enso toistaa tulosohjeistuksensa, jonka mukaan vuoden 2023 operatiivinen liiketulos on merkittävästi pienempi kuin vuoden 2022 operatiivinen liiketulos (1 891 milj. euroa).

Näkymät koko vuodelle 2023
Stora Enso laski 20.4.2023 koko vuotta 2023 koskevaa tulosohjeistustaan nopeasti heikentyvien markkinanäkymien ja näin ollen olennaisesti alhaisemman tulosennusteen vuoksi. Vuoden 2023 markkinanäkymät ovat edelleen epävarmat lyhyen aikavälin huonon näkyvyyden, edelleen korkean inflaation, korkeampien korkojen ja alhaisen kuluttajaluottamuksen myötä. Kolmannen vuosineljänneksen odotetaan olevan edelleen haastava useiden segmenttien heikentyneiden markkinaolosuhteiden vuoksi.

Puumarkkinat ovat edelleen niukat energiapuun kulutuksen kasvun ja Venäjältä tuodun puun puuttumisen takia. Tällä on vaikutus sekä katteisiin että kilpailukyvyn heikkenemiseen erityisesti Stora Enson Suomen tehtailla. Vaikka muut muuttuvat kustannukset ovat laskeneet huipputasosta, ne ovat silti historiallisia tasoja korkeammalla.

Ensimmäisen neljänneksen heikko kysyntä ja asiakkaiden varastojen purku jatkui kaikissa konsernin segmenteissä. Tämänhetkisiin makrotaloudellisiin ja markkinakohtaisiin haasteisiin perustuen Stora Enso olettaa kysynnän ja volyymien pysyvän heikkoina erityisesti Packaging Materials-, Wood Products- ja Biomaterials-divisioonissa. Selviä merkkejä elpymisestä ei ole vielä nähtävissä.

Packaging Materials: markkinaolosuhteet ovet edelleen heikot ja varastojen purku arvoketjussa jatkuu. Aaltopahvimarkkinat ovat vakautuneet jonkin verran, mutta kuluttajapakkauskartongin markkinat ovat laskussa.  Paperissa kysynnän laskun odotetaan hidastuvan, kun varastojen purku päättyy.

Packaging Solutions: aaltopahvipakkausten kysynnän ei odoteta enää heikkenevän. Mahdollisen hienoisen parannuksen ei odoteta saavuttavan normaalia kausittaista huippua toisella vuosipuoliskolla ja markkinakehitys on edelleen vaikeasti ennustettavissa.

Wood Products: rakennussektorin näkymät eivät ole parantuneet. Sektorin odotetaan pysyvän haastavana ja myönnettyjen rakennuslupien sekä uudisrakennuskohteiden määrän alhaisena. Tämän odotetaan vaikuttavan niin sahatavaran kuin rakennusratkaisujen kysyntään.

Biomaterials: markkinan odotetaan pysyvän heikkona ja kysynnän odotetaan laskevan edelleen, sillä korkeiden varastotasojen normalisoituminen vie aikaa. Markkinoiden epätasapainoa lisää asiakkaiden varastojen purku ja markkinoille vuoden aikana tuleva lisäkapasiteetti.

Forest: Baltian ja Pohjoismaiden puumarkkinoiden odotetaan pysyvän tiukkana, vaikka puun kysyntä on tilapäisesti vähentynyt sellu- ja sahateollisuuden tuotantorajoitusten seurauksena. Syksyllä tiukka puumarkkinatilanne johtuu pääasiassa energiasektorin kysynnästä.

Katteiden ja rahavirran turvaamiseksi konsernissa tehdään parhaillaan uudelleenjärjestelyjä muun muassa tuotantolaitoksia ja -linjoja sulkemalla tai myymällä ja siirtymällä hajautetumpaan toimintamalliin, jossa divisioonille annetaan enemmän itsenäistä päätäntävaltaa, sekä konsernitoimintoja tehostamalla.  Näiden toimenpiteiden odotetaan parantavan kilpailukykyä, alentavan kustannuksia ja tukevan pääoman kohdistamista strategisiin kasvumarkkinoihin. Konserni odottaa saavansa suurimman osan toimenpiteistä päätökseen vuoden 2023 toisen puoliskon aikana niin, että ne tukisivat vuoden 2024 taloudellista tulosta. Toimenpiteiden ansiosta Stora Enso tulee olemaan taloudellisesti, toiminnallisesti ja strategisesti valmiimpi hallitsemaan markkinoiden vaihtelujen vaikutuksia samanaikaisesti, kun se investoi kasvuun uusiutuvissa pakkauksissa, kestävissä rakennusratkaisuissa ja biomateriaali-innovaatioissa.

Tunnuslukuja

-198,2  %

-99,4  %

2 009

Tulos ennen veroja (IFRS)

-182,2 %

-1,2  %

8 338

Operatiivinen sijoitetun pääoman tuotto ilman Forest-divisioonaa2

Tulos/osake ilman käyvän arvon muutoksia, euroa

-164,5 %

22 248

-4,8  %

21 790

1 Metsäomaisuuden kokonaisarvo, mukaan lukien vuokratut maat ja Stora Enson osuus Tornatorista.
2 Edelliset 12 kuukautta

Stora Enson toimitusjohtaja Annica Bresky kommentoi vuoden 2023 toisen neljänneksen tulosta:

“Markkinoiden heikko kysyntä hiipui entisestään toisella neljänneksellä. Inflaatiolla ja kuluttajien elinkustannuskriisillä, rakentamisen supistumisella ja varastojaan edelleen purkavilla asiakkailla on suora vaikutus liiketoiminta-alueisiimme. Valitettavasti emme näe markkinoilla merkkejä kysynnän paranemisesta. Odotamme, että varastojen purku jatkuu useimmissa segmenteissämme myös vuoden 2023 toisella puoliskolla. Meidän on sopeuduttava tähän epävakaaseen markkinatilanteeseen. Keskitymme edelleen seikkoihin, joihin voimme vaikuttaa ja joita voimme hallita: investointeihin ja uudelleenjärjestelyihin, jotka parantavat liiketoimintamme kannattavuutta, kustannuskilpailukykyymme, omaisuuseriemme ja kustannustemme hallintaan sekä tuotantomme supistamiseen, jolla pyrimme hallitsemaan niin omia kuin asiakkaidemme varastoja.

Heikko taloudellinen tulos vaikeassa markkinatilanteessa
Kysyntä jatkoi heikkenemistään kaikissa liiketoiminnoissamme paitsi Packaging Solutions- ja Forest-divisioonissa. Varastojen purku toimitusketjussa ja heikentyvä kysyntä vaikuttavat edelleen suurimpien divisiooniemme – Packaging Materialsin, Biomaterialsin ja Wood Productsin – liiketoimintaan yhdessä korkeista tuotantokustannuksista johtuvien katepaineiden kanssa.
Osa raaka-ainekustannuksista on jo saavuttanut huippunsa, mutta useimpien raaka-aineiden, kuten puun ja kemikaalien, hinnat olivat yhä korkealla aiempaan tasoon nähden. Erityisesti Biomaterials-divisioonan osalta ei ole ennen nähty yhtä nopeaa laskua sellun maailmanmarkkinahinnoissa. Markkinoille on tulossa merkittävä määrä uutta kapasiteettia tilanteessa, jossa kysyntä on heikkoa ja markkinasellun varastot maailmanlaajuisesti ovat hyvin korkealla tasolla.
Näistä syistä vuoden toisen neljänneksen taloudellinen tulos on erittäin heikko ja olemme siihen luonnollisesti pettyneitä. Konsernin liikevaihto oli 2 374 milj. euroa, mikä on 22 % viime vuoden vastaavaa ajanjaksoa vähemmän. Operatiivinen liiketulos laski 93 % ja oli 37 milj. euroa, operatiivisen liiketulosprosentin ollessa 1,6.

Strategiset hankkeet parantavat häiriönsieto- ja kilpailukykyä sekä kannattavuutta
Olemme edelleen sitoutuneet vahvistamaan Stora Ensoa ja sen häiriönsietokykyä. Strategisia valintojamme tukevat pitkän aikavälin ajurit ja megatrendit, kuten kiertotalouden mukaisten ja biopohjaisten pakkausten kysyntä, tarve vähentää rakentamisen hiilipäästöjä ja yhteiskunnan sähköistyminen. Tavoitteenamme on kasvaa sekä niissä segmenteissä, joissa meillä on johtava markkina-asema, että innovaatiotoiminnassamme.  Ratkaisumme edistävät siirtymää pois fossiilipohjaisesta taloudesta, Stora Ensolla on tärkeä rooli vihreämmässä taloudessa.
Lyhyen aikavälin tavoitteitamme ovat strategisten investointihankkeidemme loppuun saattaminen ja kannattavuutemme parantaminen: kustannustehokkuudeltaan johtava kuluttajapakkauskartonkilinja Oulussa, De Jong Packaging Groupin integrointi yritysoston jälkeen (mukaan lukien Euroopan suurimpiin kuuluvan ja moderneimman aaltopahvipakkauksia valmistavan tehtaan ylösajo Alankomaissa) sekä innovatiivisen akkujen anodimateriaalin Lignoden kehitys ja kaupallistaminen.
Etenemme myös organisaatiomme virtaviivaistamisessa ja divisiooniemme itsenäisen päätäntävallan lisäämisessä. Uudelleenjärjestelytoimet, joista hiljattain tiedotimme, tulevat vahvistamaan konsernin pitkän aikavälin kilpailukykyä, yksinkertaistamaan toimintoja ja tarjoamaan räätälöityjä palveluja, jotka hyödyntävät asiakkaitamme. Tulemme vähentämään kustannuksia, parantamaan tehokkuutta ja kohdistamaan pääomaa strategisiin kasvumarkkinoihin. Nämä ovat prioriteeteistani keskeisimpiä. Suunnitellut toimenpiteet parantaisivat Stora Enson vuositason kannattavuutta noin 110 milj. euroa. Konsernitoimintojen henkilöstömäärä supistuisi 20 %.
Tuotannon uudelleenjärjestely, sulkeminen tai myynti eivät koskaan ole helppoja päätöksiä. Erityisen vaikeaa se on henkilöstön näkökulmasta. Meidän on kuitenkin optimoitava omaisuuspohjamme turvataksemme katteemme nyt ja tulevaisuudessa. Olen todella kiitollinen tiimiemme sitoutumisesta näinä haastavina aikoina.

Johtavan vastuullisuusasemamme edistäminen
Vastuullisuus on luonnollinen osa kaikkea, mitä teemme, ja se on integroitu myös rahoitus- ja taloustoimintoihimme. Stora Enso julkisti hiljattain yhdistetyn rahoitusohjelman (Green and Sustainability-Linked Financing Framework), jonka myötä laskimme liikkeeseen miljardin euron arvosta vihreitä joukkovelkakirjoja vauhdittaaksemme vastuullisuussitoumuksiamme ja -strategiaamme. Tämän lisäksi olemme allekirjoittaneet yhteensä 550 milj. euron edestä kahdenvälisiä lainasopimuksia turvataksemme likviditeettimme ja rahoituksemme tämänhetkisessä liiketoimintaympäristössä. Olen erittäin tyytyväinen etenemisestämme vastuullisuustavoitteidemme saavuttamisessa – niiden avulla voimme lunastaa ilmastoon, kiertotalouteen ja luonnon monimuotoisuuteen liittyvät sitoumuksemme.

Arvomme mahdollistavat sopeutumisen
Markkinadynamiikka on muuttunut merkittävästi viime vuoden aikana aiheuttaen jatkuvaa epävarmuutta. Tämän vuoksi meidän on myös jatkuvasti sopeutettava toimintaamme niin, että sillä on parempi mahdollisuus tukea pitkän aikavälin kasvua Stora Enson uusiutuvien tuotteiden kysynnässä. Johtamalla ja toimimalla oikein arvojemme mukaisesti varmistamme liiketoimintamme kestävyyden pitkälle tulevaisuuteen ja luomme entistä vahvemman perustan pitkän aikavälin vastuulliselle ja kannattavalle kasvulle.
Uusiutuva tulevaisuus kasvaa metsissä.”

Webcast-lähetys

Analyytikot, sijoittajat ja media kutsutaan osallistumaan webcast-lähetykseen ja puhelinkonferenssiin tänään klo 11.00.
Tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Annica Bresky ja talousjohtaja Seppo Parvi. Esitys on englanninkielinen ja siihen voi osallistua tästä linkistä: https://stora-enso-s-q2-july-2023-results.open-exchange.net/.

Tilaisuuden aikana analyytikoilla ja sijoittajilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä valitsemalla “Teleconference” webcastin etusivulta.

Median edustajat, jotka haluavat esittää kysymyksiä tuloksen julkaisun jälkeen, voivat ottaa yhteyttä viestintäjohtaja Satu Härköseen, puh. 040 832 7458.

Linkki webcast-lähetykseen on saatavilla myös Stora Enson verkkosivuilta: storaenso.com/investors

Esityksen tallenne on katsottavissa https://stora-enso-s-q2-july-2023-results.open-exchange.net/ ja Stora Enson internet-sivuilla: storaenso.com/en/investors/reports-and-presentations.

Tämä tiedote on tiivistelmä Stora Enson vuoden 2023 tammi–kesäkuun puolivuosikatsauksesta. Osavuosikatsaus on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona ja saatavilla yhtiön verkkosivuilla osoitteessa storaenso.com/investors.

Lisätietoja medialle:
Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet

Sijoittajatiedustelut:
Anna-Lena Åström
sijoittajasuhdejohtaja
puh. +46 70 2107691

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali- ja puutuoteteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Stora Enso on myös yksi maailman suurimmista yksityisistä metsänomistajista. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna tehdä puusta. Stora Enso työllistää noin 21 000 henkilöä. Vuonna 2022 Stora Enson liikevaihto oli 11,7 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com/investors

Lisätietoja medialle:
Satu Härkönen